تبیان، دستیار زندگی

لالایی چه تاثیری بر روی کودک دارد؟

كودك لالایی را دوست دارد و با آن خیلی زود ارتباط برقرار می‌كند و به آرامش می‌رسد. همچنین لالایی رابطه عاطفی میان مادر و كودك را استحكام می‌بخشد و بر تقویت اعتماد به نفس، یادگیری زبان، افزایش رشد شناختی، مهارت خوب شنیدن و مهارت‌های حركتی مؤثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لالایی، کودک، مغز کودک، ضربان قلب، مادر، اختلال خواب، عزت نفس، اعتماد به نفس، خانواده ایرانی، کودک
موسیقی و كلمات ملایم، آرام و منظم مانند لالایی، با تحریك امواج در مغز، ذهن را آرام كرده و موجب به خواب رفتن می‌شود. این امر هم بر كودكان تأثیرگذار است، هم بر بزرگسالان. كودكان قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه درك موسیقی دارند و به سرعت آن را به خاطر می‌سپارند و تكرار می‌كنند.

نوزاد از بودن در كنار مادر، شنیدن صدای او و شنیدن ضربان قلبش احساس آرامش می‌كند، یكی از دلایلی كه موجب شده محققان به تغذیه نوزاد با شیر مادر تأكید كنند این است كه رابطه احساسی عمیق‌تری بین آنها به‌وجود می‌آید و این امر موجب افزایش احساس امنیت و اعتماد به نفس در كودك می‌شود.

جنین نیز موسیقی را می‌فهمد و با آن ارتباط برقرار می‌كند و با صدای مادر خود بیشتر از پدر ارتباط برقرار می‌كند، زیرا در تمام دورانی كه در رحم مادر است، صدای مادر را بیشتر می‌شنود و این صدا در ذهن او مانند موسیقی عمل می‌كند. مادر باید در این دوران فضای خانه را برای جنین خود طوری طراحی كند كه جنین احساس امنیت داشته باشد.

اگر به كودك دقت كرده باشید حتماً متوجه شده‌اید كه او قبل از حرف زدن، آواز خواندن را یاد می‌گیرد. كودك برای خود آواز می‌خواند بدون آنكه بداند آواز خواندن چیست. گاهی ممكن است كلماتی را آواز مانند بخواند و تبدیل به ترانه كند. این‌ها برای كودك باارزش است و باید مورد توجه و استقبال قرار بگیرد. كودكانی كه با موسیقی بزرگ می‌شوند شش ماه زودتر از سایر همسالان حرف می‌زنند و به نسبت آنها رشد عقلی بالاتری دارند. این رشد به افزایش درك و هوش لازم برای عملكردهای بالاتر مغز مانند ریاضی و موسیقی مربوط می‌شود و كودكانی كه در مدت زمان رشد خود موسیقی می‌شنوند مغزشان با موسیقی ارتباط برقرار می‌كند و آن ارتباط می‌تواند راه و روش فكری‌شان را تحت تأثیر قرار بدهد.

بیشتر كودكان به‌طور ذاتی موسیقی و ریتم را دوست دارند و مایلند به محض اینكه این توانایی را پیدا كنند بدن خود را همراه با ضربات موسیقی حركت دهند. كودك را در این موقعیت همراهی و تشویق كنید، زیرا از این كار لذت می‌برد و دوست دارد اطرافیان نیز از حركات او لذت ببرند. تشویق كودك در زمان انجام كارهای مورد علاقه‌اش یادگیری را در او پرورش می‌دهد.

تا جایی كه ممكن است ذهن كودك را به موسیقی‌های ملایم نزدیك كنید و برای او لالایی بخوانید و كلمات ساده را در لالایی به‌كار ببرید. وقتی مادر برای كودك لالایی می‌خواند با تكرار ریتم موسیقی، او را با زبان آشنا می‌سازد. مادر می‌تواند با آواز و لالایی‌های شب، یادگیری را در كودك تقویت كند.

سال اول، كودك ذهن فعال‌تری دارد و حتی با یكبار شنیدن هر چیز آن را یاد می‌گیرد و تكرار می‌كند. از كودك بخواهید آنچه را برایش خوانده‌اید، بخواند. مرتب او را تشویق كنید. این امر موجب می‌شود كودك یادگیری را دوست داشته باشد و نسبت به آن اشتیاق نشان بدهد. فقط سعی كنید تشویق‌ها همیشه مادی نباشد، هرازگاهی برایش چیزی بخرید، اما همیشه این كار را نكنید. با بوسیدن، بغل كردن و محبت كردن كودك را تشویق كنید.

مادرانی كه از خواب نامنظم و بی‌قراری‌های فرزند نوزادشان رنج می‌برند و خود دچار اختلال خواب شده‌اند، لالایی گفتن یكی از راه‌های آرام كردن و خواب كردن كودك است. لالایی كودك را آرام می‌كند و خوابی دلنشین برای او و مادر فراهم می‌سازد. اگر نوزاد از محبت والدین محروم باشد، دوره‌های خواب و بیداری او مختل می‌شود، اما اگركودك در آغوش مادر و با صدای لالایی او به خواب برود، ریتم خواب و بیداری منظم خواهد شد. زمانی كه صدای مادر به‌صورت آهنگین به گوش كودك برسد، عواطف مثبتی را در وجود او ایجاد می‌كند. این عواطف مثبت است كه سبب می‌شود كودك به‌راحتی و در امنیت خاطر استراحت كند و ترس‌های كودكانه از وجود او دور شود.

اگر در لالایی داستان‌های كودكانه و سنت‌ها در قالب موسیقی و شعر برای نوزاد یا كودك خوانده شود، او بیشتر به مضامین داستان پی برده و از موضوع آن لذت می‌برد. خواندن آوازهای محلی یا داستان‌های كودكانه در قالب شعر و موسیقی، موجب شناخت بیشتر كودك از فرهنگ‌های مختلف و شكل‌گیری تفكر شناختی می‌شود. در واقع خواندن لالایی برای كودكان چه در دوران نوزادی و چه در دوران كودكی به نوعی هدیه زندگی محسوب می‌شود چون پیام مهر و محبت اطرافیان به‌شمار می‌رود.

كودك لالایی را دوست دارد و با آن خیلی زود ارتباط برقرار می‌كند و به آرامش می‌رسد. همچنین لالایی رابطه عاطفی میان مادر و كودك را استحكام می‌بخشد و بر تقویت اعتماد به نفس، یادگیری زبان، افزایش رشد شناختی، مهارت خوب شنیدن و مهارت‌های حركتی مؤثر است.

كودكانی كه در دوره پیش از دبستان با لالایی مادر به خواب رفته‌اند كودكانی بردبارتر، متكی به نفس‌تر، با عاطفه، خلاق و علاقه‌مند به فرهنگ سرزمین مادری تربیت می‌شوند و در زندگی آینده‌شان نیز با دیگران با محبت و مهربانی رفتار می‌كنند و از دیگران نیز توقع مهرورزی دارند، بالعكس آن دسته از كودكانی كه از ارتباط صمیمانه و آهنگین با مادر محروم هستند، عصبی، تحریك‌پذیر و پرخاشگر بوده و با كاهش عزت نفس مواجه می‌شوند. عجول بودن و بی‌اهمیت جلوه دادن فرهنگ ملی از دیگر خصوصیات این افراد خواهد بود.

نوازش كودك و خواندن اشعار آهنگین، نه فقط بر سلامت روان او تأثیرگذار است، بلكه سلامت جسم او را نیز بهبود می‌بخشد. باید توجه داشت لالایی گفتن در سنین بالا و خواندن اشعار آهنگین با ریتم ملایم قبل از خواب نیز بر سلامت جسم و روان كودك تأثیرگذار است و نه فقط سیستم خواب او را تنظیم می‌كند، بلكه قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری را در او بهبود می‌بخشد.

كودكان را از ابتدا در فضای آرام پرورش دهید تا در بزرگسالی و آینده فردی آرام، مسلط و با اعتماد به نفس بالا باشد. مهارت یادگیری فوق‌العاده، رشد موفق، مهارت خوب شنیدن و... را نیز در آینده به‌دست خواهد آورد.
منبع : مجله خانواده
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.