تبیان، دستیار زندگی
هیم قبل از وارد شدن به بحث پیرامون استقلال از تیم ملی شروع كنیم. چرا دعوت نشدی ؟ می توانم فكر كنم كه شانس نداشتم. می توانم فكر كنم كه آنها مرا ندیده اند ولی اگر بخواهم حرفه ای فكر كنم باید بگویم كار درستی انجام دادند كه مرا د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اوج می مانم تا دعوتم كنند


- می خواهیم قبل از وارد شدن به بحث پیرامون استقلال از تیم ملی شروع كنیم. چرا دعوت نشدی ؟

می توانم فكر كنم كه شانس نداشتم. می توانم فكر كنم كه آنها مرا ندیده اند ولی اگر بخواهم حرفه ای فكر كنم باید بگویم كار درستی انجام دادند كه مرا دعوت نكردند . زیرا به صلاح تیم ملی بوده است كه چند روز مانده به یك بازی حساس ، بازیكن جدیدی به تیم اضافه نشود.

نمی توان توقع داشت در هر مقطع زمانی به تیم ملی دعوت شد و من باید با دیگر بازیكنان هماهنگ باشم تا بتوانم جواب اعتماد مربیان را بدهم.

در این زمان كه فقط با چند جلسه تمرین تیم ملی با نیوزلند روبرو می شود ، این هماهنگی بوجود نخواهد آمد.

پس اگر دعوت می شدم و نمی توانستم به مانند بازی در استقلال با سایرین همخوانی داشته باشم، آن موقع خودم زیر سؤال می رفتم.

- بنابراین خیلی ناراحت نیستی ؟

بازی كردن در تیم ملی آرزوی همه بازیكنان است. نمی توانم ناراحت نباشم ولی مطمئن هستم اگر همین روند را در استقلال حفظ كنم دعوت می شوم، پس وقت دارم باید وقتی این اتفاق افتاد ، آنقدر خوب بازی كنم كه مسؤولین تیم ملی مجاب به دعوت من باشند. هرگز دوست ندارم مقطعی دعوت شوم كه البته این موضوع به خودم مربوط می شود، وقتی در تیم باشگاهی خوب ظاهر شوی و همیشه این جایگاه را حفظ كنی ، آن موقع در تیم ملی نیز جایگاه محكم تری پیدا می كنی . من به سلیقه مربیان تیم ملی احترام می گذارم و هیچ وقت اعتراض ندارم.

- بازی های خوب و روند رو به رشد تو در این فصل قابل قیاس با فصل های گذشته نیست فكر می كنی علت اصلی این موضوع چیست؟

خیلی خوب شروع كردم. در تمام تمرینات قبل از شروع لیگ حضوری مستمر داشتم . حتی یك جلسه هم غیبت نداشتم. زیرا به خودم قول داده بودم كه بهتر از همه فصل های گذشته ظاهر شوم.

ما هنوز در ابتدای فصل هستیم ولی موفقیت را مدیون امیرخان هستم. بعد هم تمرینات منظم ، امكان ندارد در طول 90 دقیقه دست از تلاش بكشم. باید تمام انرژی ام را در طول بازی به كار گیرم.

به هر حال یك بازیكن باید در هر فصل پیشرفت و به لیگ های معتبر خارجی فكر كند چون دوست دارم در یك لیگ خوب اروپایی بازی كنم . باید اول در ایران شایستگی هایم را به اثبات برسانم.

- به نظر می آید فرزاد در حال بالا رفتن از پله های رشد باشد و می خواهد ستاره شود ولی ما ستاره خوب كم داریم ، بعضی از ستاره ها تیم را خراب می كنند نظرت در این مورد چیست؟

من تا یك سال و نیم آینده با استقلال قرارداد دارم . دوست دارم در این مدت بهترین بازی هایم را در تیم انجام دهم. امسال باید بهترین سال من باشد. به اوج رسیدن آسانتر از در اوج ماندن است . دوست دارم وقتی كه به قول شما ستاره شدم، همه مردم مرا دوست داشته باشند و هیچكس را ناراحت نكنم. نمی خواهم اگر در آن موقعیت قرار گرفتم. به راحتی و به زودی تمام شود. در حال حاضر بازیكنان ستاره ای وجود دارند كه همه مردم از آنها دل خوشی ندارند و فقط مورد قبول بعضی از هواداران هستند. من هرگز چنین حالتی را دوست ندارم. یك ستاره باید در تیم ملی وتیم باشگاهی ، برای همه هواداران دوست داشتنی باشد.

فرزاد در سالهای گذشته خیلی خطا می كرد. فرزاد عصبانی می شد و كارت های زیادی می گرفت. ولی در این فصل رفتاری كاملاً متفاوت می بینیم علت چیست؟

اعتماد به نفس ، آرامش و تجربه مواردی هستند كه هر روز یك بازیكن را رو به تكامل می برند. من در استقلال نسبت به سالهای پیش خیلی راحت تر بازی می كنم. روزهای اول دلم می خواست به خاطر مردم درگیر شوم و به خاطر مردم خطاهای بدی داشتم . به خاطر دیگر بازیكنان تیم وارد دعوا می شدم. اگر یك بازیكن از تیم مقابل حرف ناشایستی به سایر اعضای تیم می زد ، من اولین نفری بودم كه دوست داشتم جواب او را بدهم و درگیر شوم. بعد تا یك هفته مطبوعات مرا زیر سؤال می بردند این موضوع انعكاس خوبی نداشت هیچكس نمی گفت او به خاطر دیگران درگیر شده است و به خاطر آنها كارت گرفته.

همه مرا می كوبیدند. زمان گذشت فهمیدم اشتباه از من است. باید آرام و صبور باشم و وارد حاشیه نشوم زیرا در درجه اول به تیم ضربه می خورد. یاد گرفتم كه فقط و فقط باید به تیم فكر كنم و به مردمی كه منتظر پیروزی این تیم هستند.

مطمئن باشید كه دیگر اتفاق بازی در برابر پرسپولیس تكرار نمی شود. اصلاً نباید هیچ اتفاقی بیفتد من گریه این مردم را دیده ام ، هرگز نباید بی تفاوت از كنار احساسات پاك آنها عبور كرد.

باید سرم را بدهم تا تیم نتیجه بگیرد و تا مردم خوشحال شوند. من روزی با استقلال به خط پایان می رسم پس دلشاد كردن هواداران حداقل كاری است كه می توانم در حال حاضر انجام دهم.

- در حرفهایت از اعتماد امیرخان گفتی ، فكر می كنی این مساله تا چه حد برای پیشرفت یك بازیكن مؤثر است؟

اعتماد امیرخان و كادر فنی باعث شده است خیلی خوب عمل كنم. این اعتماد باعث می شود كه یك بازیكن تمام سعی و تلاشش را به كار گیرد تا جواب مثبتی به این اعتماد بدهد. وقتی كه ذهن آرامی داشته باشی ، وقتی كه احساس می كنی كادر فنی اعتماد زیادی به تو دارند، آن وقت بیشتر از همیشه سعی می كنی.

در حال حاضر تمام فكر و ذكرم فقط استقلال است. حتی این مساله باعث شد از نظر روحی نیز آرام تر شوم و هرگز به مانند گذشته خیلی زود عصبانی نشوم و اصلاً همین موضوع باعث شد كه در مورد تیم به مسائل بزرگتری فكر كنم.

وقتی به موفقیت تیم فكر می كنم می توانم خیلی راحت از كنار بعضی از مسائل بگذرم. اعتماد مربیان باعث می شود كه از خود بگذری و به تیم فكر كنی .

- وقتی كه صحنه های خطا را در لیگ های معتبر اروپایی می بینیم یك نكته برایمان ایجاد سؤال می كند و آن اینكه در این صحنه ها دو بازیكن هیچ اعتراضی به هم نمی كنند و به راحتی از كنار هم می گذرند ولی در اینجا دو بازیكن به راحتی با هم درگیر می شوند انگار داور وجود ندارد این تفاوت در چیست؟

در آنجا بازیكنان به معنای واقعی حرفه ای فكر می كنند و فقط این نام را یدك نمی كشند بلكه این كلمه در رفتارشان نیز دیده می شود. از طرف دیگر داوران آنجا نیز رفتاری متفاوت نسبت به داوران خودمان دارند. در اینجا یا داور خیلی خشن است یا خیلی آرام. ولی آنها در طول مسابقه با بازیكن حرف می زنند، می خندند، كارت زرد و قرمز می دهند و هرگز قصد ندارند كه بازیكنان را بترسانند.

و خلاصه در طول مسابقه بر بازی مدیریت می كنند و طوری رفتار می كنند كه نشان دادن كارت برای همه قابل قبول است. به هر حال فكر می كنم این مساله در كشورمان نیز تا چند سال آینده برطرف شود و بازیكنان قضاوت را فقط به داور مسابقه بسپارند.

- نمی خواهیم به گذشته برگردیم ولی فقط یك سؤال در مورد فصل پیش داریم. هواداران فصل پیش با این فصل چه تفاوت هایی دارند؟

در مورد فصل پیش فقط برایتان یك مساله بازگو می كنم. وقتی كه برای انجام مسابقه با اتوبوس به تختی می رسیدیم بعضی از هواداران كه مطمئن هستم از هواداران واقعی تیم نبودند به كنار اتوبوس می آمدند و می گفتند ؛ اگر تا دقیقه 60 گل زدید كه كاری نداریم ولی اگر نتوانید گل بزنید ، از روی سكوها نام مربیان دیگر را شعار می دهیم. این موضوع به هنگام انجام تمرینات نیز پیش آمده بود. با قرار گرفتن در این شرایط از نظر روحی كاملاً خراب می شدیم و در هفت هشت بازی پایانی می دانستیم كه چه چیزی در انتظار ماست. نمی دانم می توانید این موضوع را به معنای واقعی درك كنید ، گرچه ایمان دارم كه آنها هواداران واقعی همان هایی بودند كه در بازی برابر الوحده تعدادشان به صدهزار نفر رسید و یك صدا تیم را تشویق كردند.

نمی خواهم حتی به آن زمان فكر كنم. تجربه تلخی بود كه در نهایت تیم را در یك روند نزولی قرار داد.

به زبان آوردن نام مربیان دیگر به هنگام مسابقه یك كار كاملاً غیر منطقی است كه متأسفانه بعضی از هواداران در اوج عصبانیت آنر ا به زبان می آورند. فكر كردن به آن زمان عذاب آور است. به هر حال گذشت ، امیدوارم دیگر شاهد چنین روزهایی نباشم.

- پیستون راست و هافبك نفوذی ، پست هایی بودند كه تو در آن موفق نشان دادی ، البته به مراتب به عنوان هافبك موفق تر عمل می كنی ، آیا با این نظر موافق هستی ؟

همیشه دوست داشتم به عنوان یك هافبك نفوذی بازی كنم. در این پست به خوبی می توانم به تیم كمك كنم. امیرخان نیز دوست دارد نزدیك به مهاجمین قرار بگیرم و دائم از من می خواهد كه به جلو بروم. سال قبل به دلیل مصدومیت نوازی به ناچار و به دلیل كمبود بازیكن در پیستون بازی كردم ولی امسال به غیر از بازی در برابر شموشك كه نیكبخت محروم شده بود، باز هم در نقش هافبك نفوذی بازی كردم و اتفاقاً موفق هم بودم.

- آیا سابقه بازی در پیستون راست را در گذشته داشته ای

؟در تیم ملی جوانان در این پست بازی كرده ام و خوب هم بودم ولی راضی نبودم كه آنجا باشم. وقتی در تركیب قرار می گیرم تمام سعی ام این است كه بهترین باشم ، برایم منطقه بازی خیلی مهم نیست. در طول فصل پیش می خواستم پیستون راست موفقی باشم ولی می دانم كه خیلی موفق نبودم. این موضوع باعث نمی شود كه دلسرد شوم. باز هم گفتم كه تیم مهم تر است. گل اولم را به سایپا وقتی زدم كه در پیستون بودم حتی در بازی برابر شموشك نیز در موقعیت های خوب گلزنی قرار گرفتم ، به هر حال انگیزه مهم تر است. انگیزه خوب بودن ،خوب بازی كردن و .... و من این انگیزه را دارم. هرگز فكر نكردم كه اگر در پیستون باشم امكان گلزنی را از دست می دهم. وقتی در پیستون هستم تلاشم را ده برابر می كنم.

- به عنوان یك پیستون راست باید بتوانی سانترهای درستی داشته باشی ، آیا روی این مساله كار می كنی ؟

مطمئناً ، در حال حاضر نوازی بهترین سانترها را دارد . باید با محمد چند جلسه تمرین كنم تا این نقطه ضعف تبدیل به نقطه قوت شود. مطمئن هستم نوازی كاری می كند كه از خودش هم بهتر سانتر كنم.

شاید علت اصلی طرح این سؤال این بود كه اگر متأسفانه با محرومیت نیكبخت روبرو شدیم  تیم دچار افت نشود و تو بتوانی در پست پیستون همچنان به تیم كمك كنی ؟

امیدوارم نیكبخت محروم نشود. ولی اگر محروم شود احتمالاً باز هم پیستون راست خواهم بود و مطمئن باشید كه سعی همه بازیكنان این است كه گذشته را جبران كنند، پست ها اصلاً مهم نیستند ، سعی و تلاش اهمیت بیشتری دارد.

-

به عنوان یك هافبك نفوذی عملكرد خودت را چطور می بینی ؟باید بیشتر كار كنم. باید باهوش تر عمل كنم. باید در بن بست ها گره گشای تیم شوم . باید مثل اكبرپور بتوانم به درستی پنالتی بگیرم. نفوذی تر عمل كنم. باید روز به روز كامل تر شوم.

- با توجه به حضور فرهاد در لیگ امارات ، مطمئناً اطلاعات زیادی در این مورد داری ، آیا دوست داری در این لیگ بازی كنی ؟

من فوتبال تیم های اماراتی را قبول دارم. مواردی كه در مورد این لیگ شنیده ام ، آنقدر خوب هستند كه هرگز نمی توان از آن به عنوان یك لیگ ضعیف نام برد. دوست دارم اول با استقلال به اوج برسم و بعد به لیگ های معتبر بروم. در درجه اول لیگ های اروپایی مد نظرم است ولی اگر هم به لیگ كشورهای عربی به خصوص امارات بروم مطمئناً باز هم جای پیشرفت وجود دارد. آنها از مربیان خوبی بهره می برند و حتماً شاگرد این مربیان بودن ، باعث پیشرفت خواهد شد.

فكر نكنید هر بازیكنی كه از امارات بر می گردد، به خواسته خودش بوده است ، بلكه خیلی از این بازیكنان بعد از یك فصل جواب منفی می شنوند.

- و اما در مورد گل دقیقه 93 به سایپا بگو؟

باور كنید اصلاً شانسی نزدم. می دانستم ثانیه های پایانی است و هیچ وقتی نداریم. باید شوت می زدم و همین كار را انجام دادم و توپ از چند سانتیمتری پای دروازه بان وارد گل شد. من ایمان داشتم كه برنده می شویم. حتی بعد از اخراج نیكبخت هرگز فكر نكردم كه بازی را می بازیم. اتفاقاً همه بازیكنان محكم تر و منسجم تر شدند.

- آیا روند گلزنی ات را تا آخر فصل حفظ می كنی ؟

مطمئن باشید دیگر افت نمی كنم و باید هر روز بهتر شوم. تنها كار سختی كه دارم این است كه در اوج ماندن را حفظ كنم. ثبات در این مرحله كار سختی است. با یكی دو هفته و با چند بازی نمی توان نتیجه گرفت ، بلكه باید چند سال در بهترین سطح فوتبال باقی بمانم. حداقل یك بازی در میان ، برای استقلال گلزنی خواهم كرد. قول می دهم، همان طوریكه به فولاد زدم . می توانید تا آخر فصل شاهد باشید.

- هواداران در بازی برابر سایپا به خوبی از شما حمایت كردند ، آیا فكر می كردید چهل هزار نفر برای تشویق تیم به ورزشگاه بیایند؟

هرگز فكر نمی كردم . وقتی وارد استادیوم آزادی شدم ، باور كنید به اولین چیزی كه فكر كردم این بود كه آنها امروز شاد و خوشحال ورزشگاه را ترك كنند و خدا را شكر با پیروزی برابر سایپا به این هدف رسیدیم ولی متأسفانه در ثانیه های پایانی این موضوع شكل گرفت. مطمئن هستم تماشاگران روز به روز بهتر و زیادتر خواهند شد. ما هیچ توقعی نداشتیم با توجه به نتایج فصل پیش آنها حق داشتند كه به ورزشگاه نیایند ولی با این كار ما را شرمنده كردند . مطمئن هستم در بازی های آینده به هفتاد تا هشتاد هزار نفر خواهند رسید.