تبیان، دستیار زندگی

انتشار ۴ مجموعه کتاب برای کودکان

مجموعه‌های «قصه‌های خرس‌ کوچولوی قطبی»، «جادوی سودوکو»، «هزارپیچ‌های هیجان‌انگیز» و «قیچی و چسب و مداد» برای کودکان راهی بازار شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجموعه کتاب کودکان

کتاب‌های «گم‌ شده‌ای خرس کوچولو؟»، «وقت خواب است خرس کوچولو»، «بازی می‌کنی خرس کوچولو؟» و «عصرانه می‌خوری خرس کوچولو؟» از مجموعه‌ «قصه‌های خرس‌ کوچولوی قطبی»  نوشته پی‌یر هارپر با ترجمه حسین فتاحی هر کدام در ۱۰ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده‌اند.

در نوشته پشت جلد کتاب «گم‌ شده‌ای خرس کوچولو؟» می‌خوانیم: خرس کوچولوی قطبی و دوستش روباه، بازی می‌کردند. برف می‌بارید. آن‌ها راهشان را گم کردند. همه‌ جا را گشتند تا راه خانه را پیدا کنند. ناگهان...

همچنین در نوشته پشت جلد «وقت خواب است خرس کوچولو؟» عنوان شده است: شب شده بود. خرس کوچولوی قطبی دلش می‌خواست با دوستانش بازی کند. اما همه جا تاریک بود. مامان خرسی با او حرف زد و گفت: «وقت خواب است. حالا دوستان تو هم خوابند.»

خرس کوچولوی قطبی حرف مامان خرسی را قبول کرد. پرید توی بغل مامان خرسی تا بخوابد.

در خلاصه داستان کتاب «بازی می‌کنی خرس کوچولو؟» آمده است: هوا برفی بود. زمین و رودخانه یخ زده بودند. اما خرس کوچولو و دوستانش، دلشان می‌خواست بازی کنند. آن‌ها بیرون دویدند و هرکدام هر بازی‌ای که بلد بود، پیشنهاد کرد و...

در نوشته پشت جلد «عصرانه می‌خوری خرس کوچولو؟» نیز می‌خوانیم: بعدازظهر بود. خرس کوچولو و دوستانش خسته و گرسنه بودند. ناگهان مامان خرسی وارد خانه شد. آن‌ها با دیدن مامان خرسی خوشحال شدند، چون مامان خرسی برای آن‌ها چیزهای خوشمزه آورده بود.

*****

مجموعه هفت‌جلدی «جادوی سودوکـو» نیز در چند سطح برای کودکان منتشر شده است؛ سطح خیلی ساده (مناسب برای مقطع پیش‌دبستانی)، سطح ساده و سطح متوسط (مناسب برای مقطع اول، دوم و سوم دبستان)، سطح دشوار و سطح خیلی دشوار (مناسب برای مقطع چهارم، پنجم و ششم دبستان). این کتاب‌ها توسط طاهره شاه‌محمدی در ۷ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه تهیه و تنظیم شده‌اند. بهای سطح خیلی ساده ۳۵۰۰ تومان و سایر کتاب‌ها ۲۰۰۰ تومان است.

در معرفی این‌ کتاب‌ها می‌خوانیم: «سودوکو» واژه‌ای ژاپنی به معنای اعداد بی‌تکرار است و به جدول اعدادی گفته می شود که امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌آید. در سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و نخستین مسابقه ملی آن در سال ۲۰۰۸ در آمریکا برگزار شد.

این بازی که در نمایشگاه بین‌المللی بازی و سرگرمی آلمان، به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین  بازی شناخته شده، دارای قانونی بسیار ساده و روشن است.

نوع متدوال سودوکو در واقع نوعی جدول است که از ۹ ستون عمودی و ۹ ستون افقی تشکیل شده و البته کل جدول هم به ۹ جدول کوچکتر تقسیم می‌شود. بازیکن باید اعداد ۱ تا ۹ را در هر یک از جدول‌های کوچکتر، بدون تکرار بنویسد؛ به صورتی که در هر ستون بزرگ‌تر افقی یا عمودی هیچ‌ عددی تکرار نشود.

همیشه به عنوان راهنمایی، چند عدد در جدول از قبل مشخص می‌شود تا بازیکن بقیه اعداد را پیدا کند.

با وجود این‌که امروزه جدول‌های سودوکو مختلفی با ساختارهای جدید و پیچیده ابداع شده است که هریک دارای جذابیت و ویژگی‌های منحصر به فرد است، به طور کلی این بازی، از آسان به دشوار دارای تقسیم‌بندی‌هایی  است.

****

کتاب‌های «گنج دزدان دریایی»، «ثروت پنهان» و «هیولاهای عجیب‌الخلقه» از مجموعه «هزار پیچ‌های هیجان‌انگیز» نوشته دیوید فلیپس با ترجمه جواد ثابت‌نژاد هرکدام  در ۴۰ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰۰ تومان راهی بازار شده‌اند.

در نوشته پشت جلد «گنج دزدان دریایی» می‌خوانیم: خدمه دلیر و ماجراجو را در موقعیت‌ها و ماجراهای هیجان‌انگیز برای یافتن گنج پنهان دزدان دریایی روی جزیره‌ای خطرناک و افسون‌شده، راهنمایی کنید. کار شما این است: وقتی که موانع  زیادی سر راهتان قرار دارد از فاجعه جلوگیری کنید. برای به دست آوردن نقشه گنج شما با خطرات زیادی روبه‌رو می‌شوید، بعد در جست‌وجوی جزیره اشباح باید به دریا بروید. نیروهای طبیعی و مافوق طبیعی، موجودات اعماق دریا، توفان‌ها و دزدان دریایی تلاش می‌کنند تا مانع سفر شما شوند. سرانجام پس از آن‌که به جزیره رسیدید، هنوز با مهلکت‌ترین خطرات روبه‌رو هستید و بنابراین جرئت به خرج دهید، مداد به دست گیرید و روی دریای خیالی قایقرانی کنید، تا جزیره عجیب با گنج پنهانش را بیابید.

دوستداران هزارپیچ و جویندگان گنج ساعت‌ها ماجراهای هیجان‌انگیز و وحشتناک را به همراه مجموعه‌ای از هزارپیچ‌های گنج دزدان دریایی پیش روی خود دارند...

 در پشت جلد کتاب «ثروت پنهان»  نوشته شده است: در این کتاب داستان‌هایی از ماجرای حیرت‌آور قهرمانان به صورت ۳۴ هزار پیچ پیچیده ارائه شده است. وقتی‌ هزار پیچ را حل می‌کنید، به استقبال اژدهای ترسناک باتلاق‌های مرگ، غول برفی، راهزن‌های بیابان، غول‌ یک‌چشم، دزدان دریایی، کوسه‌ها،  اشباح، دایناسورها، ربات‌هایی فضایی و دیوها می‌روید که دیوید فیلیپس، آن‌ها را خلق کرده است.

هزارپچ‌های هیجان‌انگیز شما را وارد دنیای افسانه‌ای می‌کنند تا در آن‌جا قهرمانان بی‌باکی را ملاقات کنید که ماجرای فرارشان بسیار جذاب است...

در نوشته پشت جلد کتاب «هیولاهای عجیب الخلقه» آمده است: این کتاب شما را دعوت می‌کند تا به مارجراهای زیادی واد شوید. اگر جسارت و مهارت داشته باشید و از خطر میزبان‌های کشنده اجتناب کنید به ثروت زیادی می‌رسید. هزارپیچ‌ها از نظر سختی در چهار سطح، از ساده به سخت دسته‌بندی شده‌اند.

در سطح یک وارد غارهای  گمشده قدیمی می‌شوید. ثروت‌های افسانه‌ای در انتظار کسانی است که از روبه‌رو شدن با اژدها، دیوها، غول‌ها، انسان‌های وحشی و موجودات خطرناک دیگر اجتناب کنند. سطح دو شامل مارپیج‌ تونل‌هایی است که نژادی از کوتوله‌های قدیمی آن را ساخته‌اند و هارپی، دیو آتش، کراکن، جادوی شریر و کرم غول‌پیکر در آن ساکن‌اند. این سطح مملو از راه‌گذرهایی مرموز است که می‌توانید وارد آن شوید و از بخش دیگر مارپیچ خارج شوید. سطح سه هم با سحر و جادو سرپاست. در تونل‌ها صدای به‌هم خوردن استخوان جنگ‌جویان مرده می‌آید. جنگجویان دیوانه‌ای آن‌جا هستند که همه چیز به جز نوع خودشان را از بین می‌برند. در این غارها آینه‌ جادویی را پیدا می‌کنید که می‌توانید در آن هر چیزی از جمله نادرترین جواهرات جهان را ببینید اما برای دستیابی به آن باید علیه اشباح، اسکلت‌ها و جنگجویان سلاح‌هایی در اختیار داشته باشید. فقط دلیرترین و ماجراجویان زبردست جسارت رفتن به سطح چهارم را دارند. این‌جا هم پر از مار و عقرب، هیدرای هفت‌سر، اژدهایی با نفس آتشین و مخلوقات مخوف دیگر است. شما باید برای کمانتان تیر جمع‌آوری کنید تا آن‌ها را بکشید و با غنایم فرار کنید..


*****

مجموعه پنج‌جلدی «قیچی و چسب و مداد» (کار با قیچی مناسب مقطع پیش‌دبستان) در  سطح ساده، متوسط و دشوار  توسط طاهره شاه‌محمدی در ۲۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده‌ است.

در معرفی این مجموعه می‌خوانیم: والدین گرامی، مربیان عزیز

کار با قیچی یکی از سرگرم‌کننده‌تریت و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها برای کودکان است و یادگیری مهارت‌های دست‌ورزی نقش مهمی در آموزش‌های قبل از دبستان دارد.

مجموعه‌ حاضر که تلفیقی از کار با قیچی و رنگ‌آمیزی هدفمند است در پنج جلد طراحی شده است که به تدریج این مهارت را در کودک ایجاد و تقویت می‌کند. کودک باید با تمرکز و دقت اشکال را ببیند، انتخاب کند و بعد با برش و چسباندن در جای مناسب و رنگ‌آمیزی اثری جدید خلق کند.

توصیه می‌شود در آغاز والدین یا مربی کودک را همراهی کرده و با آموزش روش درست کار او را راهنمایی کنند؛ همچنین ضروری است از قیچی مناسب این کار استفاده شود.

اهداف آموزشی این مجموعه: تقویت مهارت‌های حرکتی دست‌ها؛ تمرکز و  دقت؛ هماهنگی چشم و دست؛ تقویت انگشتان و مچ دست‌ها سرگرمی و خلاقیت؛ آموزش رنگ‌آمیزی و کلاژ.

منبع: ایسنا