تبیان، دستیار زندگی

انقلاب پیر نشده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها بر این مساله تاکید کردند که انقلاب اسلامی پیر نشده و امروز پرچم انقلاب به دست جوان‌ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مراسم
اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس
اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» عصر دیروز دوشنبه ۸ آبان با حضور جمعی از شعرا، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: برگزاری این کنگره ازچند جهت قابل تقدیر است که مهم ترین آن مشارکت جوان‌هایی است که انقلاب، امام خمینی(ره)  و دفاع مقدس را ندیده اند.

وی با اشاره به یکی از جلسات مقام معظم رهبری با شاعران و نویسندگان که در دی ماه ۱۳۹۵ رقم خورد، گفت: آقایان نیلی، اسفندقه و قزوه که در اینجا هستند در آن جلسه حضور داشتند و شاهد این ماجرا بودند. من آن شب این سعادت را پیدا کردم قبل از مراسم به محل جلسه برسم. چند دقیقه بعد از من آقای علی خوش لفظ وارد شد و در گوشه ای نشست. بعد از مدتی دیدم از درد به خودش می پیچید. به قدری درد داشت که آرام و قرار نداشت. احساس کردم او با حال بدش طاقت این جلسه را نخواهد داشت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: زمانی که مقام معظم رهبری وارد شدند آقای خوش لفظ را دیدند و در آغوش گرفتند و از ایشان احوال پرسی کردند و آقای خوش لفظ که آن همه درد داشت، آرام گرفت و بعد از نماز چنین آدمی که سال‌هاست با جراحت‌های عمیق دست و پنجه نرم می کند رو به مقام معظم رهبری کرد و گفت: آقا ما نگرانیم، کسانی به ما گفتند که از ناهمراهی بعضی‌ها در این انقلاب به قلب شما فشار می‌آید چیزی به ما بگویید که آرام شویم. ببینید آدمی با این همه درد و زخم نگران خودش نبود، نگران رهبرش بود. در همان جا آقا آن پاسخ محکم و قوی را دادند که چندی بعد منتشر شد. گفتند: خیال تان راحت باشد من خوب خوبم، اصلا هم نگران نباشید. معلوم است وقتی می‌خواهید به قله برسید در راه به سختی می‌خورید. اصلا نگران نباشید. با چنین پاسخی علی آقای خوش لفظ آرام گرفت.

مختارپور با استناد به آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن گفت: طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن، ۷۲ درصد جمعیت کشور بعد از انقلاب به دنیا آمده اند و ۸ درصد از جمعیت کشور هم زمان انقلاب طفل بودند. به عبارتی ۸۰ درصد از جمعیت ما را کسانی تشکیل می دهند که نه انقلاب را دیدند، نه امام را دیدند و نه دفاع مقدس را. اینها هستند که امروز پرچم انقلاب و دین را در دست گرفته اند و پیش می برند.

وی ادامه داد: گذر زمان ثابت کرده است که از ابتدای پیروزی انقلاب هر کاری دشمن کرده است نتیجه اش در جبهه مقابل برعکس بوده است. از طرف جبهه دشمن با ایجاد گروهک‌ها، تجزیه طلبی‌ها، ترور، جنگ، تحریم و...و در این سال‌های اخیر هم به مدد فضای مجازی چقدر به انقلاب، ارزش‌ها، ائمه و امام حسین توهین شد اما از آن طرف جمعیت اربعین بیشتر شده است. هر چه به انقلاب توهین کردند، جمعیت راهپیمایی ۲۲ بهمن بیشتر شد. امام (ره) فرمودند خداوند اسلام را به وسیله دشمنانش تأیید می کند.

مختار پور در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که در این کنگره شرکت کردند، جوان‌هایی هستند که نه امام را دیدند، نه انقلاب را دیدند، نه دفاع مقدس را دیدند، گفت: شهید حججی متولد ۱۳۷۰ است. به بیان مقام معظم رهبری شهید حججی نمونه ای از جمع کثیری است. شهید حججی یک فرد نیست؛ شاخصی برای گروه عظیمی است. علیرغم ناهمراهی‌ها، ناسازخوانی‌های بعضی افراد باید به آن حرفی که مقام معظم رهبری آن روز به علی آقای خوش لفظ گفتند و قلب او را آرام کردند ایمان بیاوریم. اینکه این انقلاب با قوت پیش می رود و هیچ جای نگرانی برای دلسوزان انقلاب و اسلام نیست.

دیگر سخنران این مراسم، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که گفت: ادبیات دفاع مقدس امروز به مرحله ای رسیده است که شاعران درباره یک کتاب از صدها کتاب مهمی که با موضوع آن نوشته شده، شعر می‌گویند و برای آن جشنواره برپا می‌شود. این به نظر من خبر خیلی مهمی است. یادم است وقتی کتاب‌های درسی دوره راهنمایی را می نوشتیم، درسی درباره جنگ و انقلاب و شهید و شهادت آورده بودیم و می خواستیم و نمونه‌هایی از خاطرات جبهه نقل کنیم. یادم نمی رود چقدر زحمت کشیدیم تا بتوانیم یک نمونه پیدا کنیم و در کتاب‌های درسی بیاوریم.

وی افزود: امروز که به کمیت ادبیات دفاع مقدس نگاه می کنم، می بینیم ما دنبال رطوبت می گشتیم و سیل آمده است. این واقعیت نباید فراموش شود. برای اینکه یک واقعیت و جریان علمی و فرهنگی، دانشگاهی و درسی شود، زمان لازم است. ادبیات انقلاب هم همینطور است.

رییس فرهنگستان فرهنگ و ادب فارسی در ادامه گفت: چند سال بعد از جنگ مجموعه ای از شوخی‌های جبهه منتشر شد. من آن را در کیهان فرهنگی معرفی و نقد کردم. آنجا گفتم که دفاع مقدس ما بودش از نمودش خیلی بیشتر است. یعنی خودش بزرگ است اما معرفی نشده است. امروز می توانم بگویم مطابق آماری که داده اند ما حداقل 10 هزار جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس و ادبیات این دوره داریم که عدد قابل توجهی است. این سرمایه بزرگی است که باید قدرش را دانست.

حداد عادل گفت: ادبیات انقلاب اسلامی دو شاخه پربار دارد. یکی ادبیات دفاع مقدس یکی ادبیات عاشورا. ادبیات عاشورا از ابتدای واقعه عاشورا سابقه دارد. ما در عمرمان شاهد تحول بنیادین ادبیات عاشورایی بودیم. در همین محله‌ها من بچه کوچکی بودم که در دسته سینه زنی عزاداری می کردم. هر سال شب عاشورا در منزل ما هیئت و روضه برگزار می شد. یادم است که مضامین نوحه‌ها چه بود. این نوحه‌ها و مضامین با شروع نهضت امام تغییر کرد. از 15 خرداد به بعد ما وارد دوران دیگری از ادبیات عاشورایی شدیم تا انقلاب. از انقلاب تا جنگ یک مرحله و از جنگ تا امروز مرحله دیگری شد. اگر نوحه‌ها و اشعاری را که در محافل خوانده می شد در کنار هم بگذارید، می بینید هر چه زمان گذشته است از بیچارگی در ادبیات عاشورایی کم شده و بعد حماسی و افتخار آمیز آن بیشتر شده است.

وی در پایان سخنانش گفت: امروز شهدا رفته اند و جنگ و جبهه هم تمام شده اما مانند ستاره‌هایی که نورشان تازه به ما می رسد، آثارشان بجاست. بچه‌هایی که نه دوران طاغوت و نه انقلاب و جنگ را دیدند، مانند شهید حججی می روند و کاری می کنند عجیب تر از دفاع مقدس. 2هزار کیلومتر آنطرف تر و در یک شرایط پیچیده کاری می‌کنند کارستان. به نظر من یکی از آبشخورهای مهم برای این نسل همین کتاب‌ها و شعرها و آثار است. این است که نسل جوان ما خیلی شان در صحنه هستند و این انقلاب پیر  نشده است. جوانی در سوریه شهید می شود و یک ایران آغوش می شود برای پذیرایی از او.

در پایان این مراسم، کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس رونمایی شد.

این کتاب با مقدمه‌ای از علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشرشده و مجموعه‌ای از آثار برگزیده شاعرانی از سراسر کشور با موضوع دفاع مقدس است.

کتاب نخستین کنگره شعر دفاع مقدس به ۴ بخش مطروحه، کلاسیک، نیمایی و کودک و نوجوان تقسیم می‌شود که اشعاری با موضوع دفاع مقدس و مطروحه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر اساس کتاب «وقتی مهتاب گم شد» را دربرمی گیرد. یادداشت‌هایی از مصطفی محدثی، شاعر نام‌آشنای حوزه دفاع مقدس و حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، دبیر کنگره نیز بخش دیگری از این کتاب است.

منبع: مهر