تبیان، دستیار زندگی

علل یبوست و ۶ درمان خانگی برای کاهش یبوست

یبوست یا هموروید داخلی درون رکتوم یا درون مقعد ایجاد می‌شوند و یکی از رایج‌ترین علل مدفوع خونی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علل یبوست و ۶ درمان خانگی برای کاهش یبوست
 یبوست یا هموروید داخلی درون رکتوم یا درون مقعد ایجاد می‌شوند و یکی از رایج‌ترین علل مدفوع خونی هستند.

علل یبوست و ۶ درمان خانگی برای کاهش یبوست

دفع خون می‌تواند تنها نشانه‌ای باشد که فرد هموروئید داخلی دارد و علت آن است که عصب‌ها و گیرنده‌های درد بسیار کمی در رکتوم وجود دارد.هموروئیدهای خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارند. پایانه‌های عصبی بسیاری در این قسمت قرار دارد و درنتیجه هموروئید خارجی نسبت به هموروئید داخلی علائم بارزتری دارد.
 هموروئید خارجی بسیار رایج است و معمولاً علائم مخصوص خود را ایجاد می‌کند؛ مانند:
سوزش و درد اطراف مقعد
احساس خارش یا سوزش شدید در اطراف مقعد
سختی در نشستن
برآمدگی دردناک یا سوزش و ناحیهٔ متورم در نزدیک مقعد
اجابت مزاج دردناک
مشاهدهٔ خون بر روی دستمال توالت هنگام تمیز کردن خود
تراوش مدفوع زمانی که اجابت مزاج ندارید
شیوه زندگی و تدبیرهای خانگی
چندین درمان برای هموروئید به‌صورت معالجه در خانه یا به‌صورت مصرف داروی بدون نسخه وجود دارد. بسیاری از روش‌های درمان فقط علائم هموروئید را تسکین می‌دهند تا زمانی که خودبه‌خود درمان شود.

دوش آب گرم

دوش آب گرم با نمک اسپوم می‌تواند به تسکین علائم هموروئید کمک کند.
 نشستن در وان آب گرم به‌طوری‌که آب پاها را فرابگیرد می‌تواند به تسکین بیرون‌زدگی کمک کند و التهاب ایجادشده براثر هموروئید را کاهش دهد.
همچنین بعضی از افراد ترکیبات دیگری را به آب اضافه می‌کنند تا به کاهش بیشتر علائم کمک کند. این ترکیبات شامل یک فنجان نمک اسپوم یا سرکهٔ سیب است.
برخی افراد سرکهٔ سیب را مستقیماً بر روی هموروئید می مالند اما این کار موجب سوزش و تحریک بیشتر بیرون‌زدگی می شود.

 نارون کوهی

اشخاص باید نسبت به چیزی که بر روی هموروئید یا اطراف آن قرار می‌دهند احتیاط کنند چون می‌تواند به‌آسانی باعث التهاب و ناراحتی بیشتر شود. بیشتر افراد نارون کوهی را مستقیماً بر روی هموروئید خارجی قرار می‌دهند تا آن را تسکین دهد.
نارون کوهی طبیعی دارویی قابض است؛ یعنی ماده‌ای است که باعث جمع شدن بافت می‌شود. بر اساس پژوهش منتشرشده در ژورنال Inflammation، نارون کوهی دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی است. استفاده از نارون کوهی در کاهش کوفتگی متداول است.
افزودن مقدار کمی نارون کوهی خالص به غوزهٔ پنبه و مالیدن آن به هموروئید می‌تواند باعث تسکین بسیاری از علائم شود. درصورتی‌که باعث بدتر شدن علائم شد باید به‌صورت غیرمستقیم بر روی هموروئید قرار داده شود.
رقیق نکردن نارون کوهی با الکل اهمیت دارد چون می‌تواند باعث خشک شدن و تحریک هموروئید شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل نرم‌کننده‌ای طبیعی است که می‌تواند به تسکین علائم هموروئید کمک کند. استفاده از روغن نارگیل به کاهش سوزش و تورم کمک می‌کند، همچنین میل به خاراندن را کاهش می‌دهد.

 آلوئه ورا

در بسیاری از تمدن‌ها از آلوئه ورا به‌منظور درمان انواع مختلف خونریزی‌ها استفاده می شد. بر اساس پژوهش ژورنال بین‌المللی پژوهش  Bio Med، این گیاه بر بدن اثر ضدالتهابی دارد و می‌تواند به التیام و درمان زخم‌ها کمک کند.

 کیسهٔ یخ

استفاده از یخ یا کیسهٔ یخ برای هموروئید می‌تواند التهاب را تسکین دهد. به کار بردن کیسه یخ در حالت نشسته یا زمانی که هموروئید عود می‌کند درد را بی‌حس می‌کند و تورم را به‌طور موقت کاهش می‌دهد.
حتماً یخ را درون حوله‌ای کوچک بپیچید تا از آسیب به پوست جلوگیری شود. کیسه یخ را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی هموروئید قرار دهید و هر ساعت یک‌بار تکرار کنید.

 داروهای بدون نسخه

چنانچه درمان‌های ساده کافی نباشد یا درصورتی‌که درد شدید باشد داروها و کرم‌های بدون نسخه می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مفید است. به کار بردن کرم‌هایی که دارای ترکیباتی همچون هیدروکورتیزون است نیز در تسکین موقت هموروئید مؤثر است.

تغییر شیوهٔ زندگی

تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن مایعات کافی می‌تواند خطر ابتلا به هموروئید را کاهش دهد.انتخاب شیوهٔ زندگی معین می‌تواند خطر ابتلا به هموروئید را کاهش دهد یا مدت‌زمان ابتلا به آن را محدود کند. این شیوهٔ زندگی شامل موارد زیر است:

نوشیدن مایعات کافی

بر اساس پژوهش منتشرشده در ژورنال Permanente، اکثر مشکلات مقعدی مانند هموروئید در اثر فقدان مایعات در رژیم ایجاد می‌شوند.نوشیدن مایعات کافی در طول روز مدفوع را نرم و حرکت آن را در طول روده آسان می‌کند. درنتیجه مدفوع بسیار نرم شده و انرژی کمتری برای دفع آن موردنیاز است و باعث کاهش تحریک هموروئید می‌شود.

رژیم غنی از فیبر

رژیم غنی از فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است.فیبر آب را جذب می‌کند و درنتیجه هم به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند هم به آن قوام بیشتری می‌دهد و دفع آن را آسان می‌کند.

چه لباسی بپوشیم

هموروئید را می‌توان با پوشیدن لباس‌های زیر و شلوارهای کتانی گشاد که هوا را از خود عبور می‌دهند التیام بخشید و از تحریک ناحیهٔ اطراف آن در اثر عرق زیاد جلوگیری کرد و به کاهش علائم کمک کرد.

اصلاح عادت‌های درون دستشویی

هنگام استفاده از دستشویی باید چند نکته را در نظر بگیرید که به کنترل یا پیشگیری از هموروئید کمک می‌کند.
 این اهمیت دارد که با زور اقدام به اجابت مزاج نکنید. زور زدن می‌تواند هموروئید را بدتر کند. اگر پس از ۲ دقیقه نشستن در دستشویی اجابت مزاج اتفاق نیفتاد بهتر است بلند شوید و بعداً دوباره اجابت مزاج کنید. نشستن در دستشویی چند دقیقه بعد از هر وعدهٔ غذایی به افراد کمک می‌کند که هرروز برنامهٔ زمانی یکسانی برای دفع داشته باشند.
در این موارد باید طبق نیاز بدنتان رفتار کنید. زمانی که بدن به اجابت مزاج نیاز دارد بهترین زمان برای انجام آن است. اینکه در سرویس‌های بهداشتی عمومی منتظر بمانید یا منتظر بمانید تا به خانه برسید و از دستشویی درون خانه استفاده کنید در حقیقت باعث فشردگی بیشتر مدفوع شده و درنتیجه باعث فشار و درد بیشتر می‌شود و تنها هموروئید را بدتر می‌کند.
 نرم بودن مدفوع در هموروئید تأثیر بسیاری دارد. اگر دستمال توالت باعث افزایش سوزش می‌شود از دستمال توالت مرطوب استفاده کنید. می‌توان از دستمال بچهٔ بدون الکل که هیچ‌گونه مواد افزودنی ندارد نیز استفاده کرد که هنگام خشک‌کردن باعث تسکین می‌شود.
دستمال مرطوب مخصوص نشیمن یا دستمال‌های مخصوص هموروئید را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید که بعد از اجابت مزاج به تمیز کردن ملایم کمک می‌کنند.
همچنین وضعیت چمباتمه هنگام اجابت مزاج می‌تواند کمک‌کننده باشد. در وضعیت چمباتمه راست‌روده به‌آسانی و با کمترین نیرو تخلیه می‌شود. آسان‌ترین راه برای انجام این کار این است که دسته‌ای از کتاب یا چارپایه ای را کنار دستشویی قرار دهید تا هنگام اجابت مزاج پاها را روی آن قرار دهید.

کارهایی که باید از انجام آن ها خودداری کنید

هنگام معالجهٔ هموروئید در خانه باید از انجام برخی از کارها خودداری کنید. از مصرف دستمال‌های تجاری بچه یا دستمال توالت‌های معطر که استفاده از آن در بسیاری از خانه‌ها معمول است خودداری کنید.
 هموروئید بسیار حساس است و مواد معطر و دیگر مواد شیمیایی ممکن است باعث بدتر شدن علائم شوند. همچنین در صورت وجود هموروئید مقعد را با صابون نشویید وگرنه هموروئید خشک‌شده و سوزش آن بیشتر می‌شود. استفاده از آسپیرین ممنوع است چون باعث رقیق شدن خون می‌شود و خونریزی را بیشتر می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

هموروئید در بیشتر موارد خودبه‌خود برطرف می‌شود اما درصورتی‌که علائم با هیچ‌کدام از روش‌های مراقبت خانگی بهبود نیافت مراجعه به پزشک ضروری است.
 در صورت خونی بودن مدفوع دکتر باید مطمئن شود که خونریزی در اثر بیماری خطرناک دیگری نباشد. اگر مدفوع خونی با احساس سرگیجه، گیجی یا ضعف کردن همراه باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانهٔ اختلال خطرناکی باشد.
در موارد بسیاری از هموروئید، درمان‌های خانگی تنها معالجهٔ موردنیاز است اما هر فردی که تردید دارد باید با پزشک صحبت کند؛ اما نظریهٔ معالجهٔ بیشتر هموروئید ها در خانه مفید است

منبع : سایت سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.