تبیان، دستیار زندگی

ارتباط «مزه» کربوهیدرات با چاقی و افزایش تمایل به غذاهای چرب

وقتی صحبت از طعم و مزه می‌شود، اکثر ما مزه‌هایی چون شیرین، ترش، تلخ و شور را نام می‌بریم. تحقیق دانشمندان در استرالیا نشان داده کربوهیدرات‌ها طعمی منحصر به فرد دارند که فقط برخی افراد قادر به تشخیص آن‌اند و احتمال زیادی هم هست که همین افراد دچار اضافه وزن شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

ماکارونی

بر اساس یافته‌های تحقیقی که از سوی دانشگاه Deakin استرالیا صورت گرفته و نتایج آن به‌تازگی در مجله تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شده است، کربوهیدرات‌ها دارای مزه و طعمی منحصر به خودشان هستند و علاوه بر این، افرادی که قادر به تشخیص این طعم‌اند، احتمال بیشتری دارد که دچار اضافه وزن شوند.

راسل کست، پروفسوری که گروه تحقیق در این زمینه را سرپرستی کرده گفت: یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد یک کیفیت طعم قابل درک دیگری مستقل از طعم شیرین و لذت‌بخش کربوهیدرات‌ها وجود دارد که افرادی با توانایی تشخیص آن را در معرض خطر چاقی قرار می‌دهد.

گروه تحقیق دو نوع کربوهیدرات به نام‌های مالتودکسترین (maltodextrin) و الیگوفراکتوز (oligofructose) را مورد بررسی قرار داد که در برخی مواد غذایی همچون نان، پاستا (ماکارونی)، و برنج موجودند.

یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد یک کیفیت طعم قابل درک دیگری مستقل از طعم شیرین و لذت‌بخش کربوهیدرات‌ها وجود دارد که افرادی با توانایی تشخیص آن را در معرض خطر چاقی قرار می‌دهد

آزمایش‌های اولیه نشان داد مزه این دو کربوهیدرات قابل تشخیص است. بنابراین، موضوع روی ۳۴ دانش‌آموز بزرگسال بررسی شد و گروه دریافت افرادی که بهتر متوجه مزه و طعم آن‌ها می‌شوند، تمایل بیشتری هم به مصرف کربوهیدرات نشان می‌دهند و (احتمالاً از همین رو) اندازه دور کمرشان بیشتر است.

این گروه تحقیقی در مطالعات قبلی خود نیز مشخص کرده بودند که چربی هم طعم خاص خود را دارد؛ با این حال در آن تحقیق معلوم شده بود افرادی که توانایی تشخیص آن را دارند، سراغ غذاهای کم‌چرب می‌روند.

به گفته پروفسور کست، منشأ این تفاوت رفتاری هنوز معلوم نیست؛ اما ممکن است به این دلیل باشد که افرادی با قابلیت حساسیت بیشتر به «طعم» کربوهیدرات، نوعی شتاب‌دهنده‌ی ناخودآگاه دارند که مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدرات و نشاسته‌دار را در آن‌ها افزایش می‌دهد.



منبع: سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.