تبیان، دستیار زندگی
چگونه با دانش آموزان خود رفتار یکسانی داشته باشید و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نظر گرفتن فرصت های یکسان برای دانش آموزان

ساختار گرایی

توصیه های زیر به شما کمک می‌کند با تمام دانش آموزان خود رفتار یکسانی داشته باشید و به آن ها بیاموزید که برای  عدالت و مساوات ارزش قائل شوند.

1- عدالت را در برابر دانش آموزان رعایت کنید. دقت کنید هنگامی که برای آن ها سؤالی را مطرح می کنید یا به آن ها اجازه ی اظهار نظر می‌دهید، قطع نظر از پیشینه ای که دارند، با آنان رفتار غیر عادلانه نداشته باشید.

2- بر انجام کار توسط تمام اعضای گروه نظارت داشته باشید. گرایش طبیعی دانش آموزان چنین حکم می‌کند که در گروه های هم طراز قرار گیرند. شاید لازم باشد که شما در آرایش طبیعی گروه بندی آن ها دخالت کنید. در هنگام گروه بندی، دانش آموزان را بر اساس یک فاکتور خاص انتخاب نکنید؛ بلکه این کار را بیش تر بر اساس ویژگی های تصادفی مانند تاریخ تولد، سطح نمرات، قد، ترتیب اسامی در دفتر نمره و مانند آن انجام دهید. ( توجه داشته باشید که گروه بندی‌ها طوری باشد که برای تمام گروه‌ها مساوات رعایت شده باشد. )

3- تلفظ صحیح نام تمام دانش آموزان را یاد بگیرید! سعی کنید بدون این که هیچ گونه تردید یا بی اعتمادی به خود راه دهید، نام هایی را که برای شما نا آشنا هستند، تلفظ کنید. اجازه دهید آن ها به شما بگویند که آیا تلفظ صحیح نام آن ها را یاد گرفته اید یا خیر.

4- در دادن تکالیف به دانش آموزان هیچ نوع تبعیضی را اعمال نکنید. در برنامه ریزی تمرین ها، مطالعات یا سناریوهای موردی کلاس، هیچ نقشی را بر اساس نژاد، محل سکونت، موقعیت اجتماعی، سن یا معلولیت جسمانی به کسی واگذار نکنید. در ضمن برای جا به جایی اسباب، بلند کردن جعبه ها، باز کردن در شیشه و بطری در کلاس فقط از یک گروه افراد خاص و یا دانش آموزان ظاهراً قوی تر و برای مرتب کردن نیمکت‌ها فقط از افراد به ظاهر ضعیف تر استفاده نکنید.

5- به هم کاران خود توصیه کنید از تبعیض اجتناب کنند. نسبت به مواردی که هم کارانتان اصول عدالت را رعایت نمی کنند، تذکر دهید.

6- در شوخی کردن احتیاط کنید! از گفتن هرگونه جوک یا داستان خنده داری که ممکن است به طور ظالمانه ای نسبت به یک گروه تعبیر شود، خودداری کنید.

7- اطلاعات دانش آموزان را در زمینه های تساوی حقوق بالا ببرید. دانش آموزان را تشویق کنید از خود برخورد واقع بینانه ای نسبت به رفتارهای غیر عادلانه نشان دهند، و به آن ها کمک کنید تا در خصوص مسایل مربوط به تساوی حقوق، راه حل هایی عملی و کار آمد پیدا کنند.

8- دانش آموزانی را که ممکن است قربانی بی عدالتی شده باشند، دریابید. عکس العمل دانش آموزان را بررسی کنید تا هر گونه احساسی را که ممکن است ناشی از نوعی بی عدالتی در زندگی گذشته ی آن ها باشد، پیدا کنید.

9- همیشه عدالت را در کار خود رعایت کنید. سعی کنید با همکارانی که دارای نژاد، جنسیت، تمایلات اجتماعی، سن و توانایی های متفاوتی هستند، در هر فرصتی اشتراک مساعی داشته باشید.

10- اجازه ندهید کسانی که تبعیض قایل می‌شوند، از مجازات بگریزند. دانش آموزی را که در گفته‌ها یا نوشته های خود تبعیض بی مورد نشان می‌دهد هدایت نمایید تا بتواند ارزش های مساوات را درک کند.

نویسنده: ساناز فرهنگی