تبیان، دستیار زندگی

قوانین مسابقات هوافضا، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

قوانین بخش مسابقات هوافضا، و بخش های گلایدر دست پرتاب سازه ای، راکت آبی عمودپرتاب با چتر نجات، هاور کرافت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوانین مسابقات هوافضا، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

علم هوافضا از به­ روزترین و پرکاربردترین علوم در دهه­ اخیر محسوب می ­شود. حتی می­ توان گفت این علم در قرنی که گذشت تعیین کننده و جایگاه بخش بسیاری از حوادث بوده و در دهه­ اخیر چه در زمینه ­های نظامی و چه در زمینه ­های تحقیقاتی به سرعت پیشرفت نموده است. شناخت هر چه بهتر هوافضا و آشنایی دانش آموزان با این علم می تواند گام بلندی رو به جلو، برای آینده کشورمان باشد.

مسابقات هوافضای جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان از قدیمی ترین بخش های این جشنواره می باشد که تا کنون 12 دوره دوره آن برگزار شده است و هر ساله بیشترین تعداد تیم های مسابقاتی در گرایش های این بخش شرکت می کنند.

به دلیل استقبال بسیار زیاد دانش آموزان از پروژه های هوافضایی، مسابقات تبیان دو راهکار برای استاندارد شدن تعداد تیم ها در هر بخش در نظر گرفته است:
گرایش های متنوعی برای بخش هوافضا در نظر گرفته شده شامل:
- گلایدر سازه ای
- گلایدر ساده
- راکت آبی عمودپرتاب
- راکت آبی پرتابه ای
- هاورکرافت
- موشک کاغذی

2- هر گرایشی که در بالا نام برده شده برای مقاطع تحصیلی مختلف به طور مجزا داوری شده و تقدیر می شود. گفتنی است در قوانین هر بخش ذکر شده که هر گرایش برای چه مقاطعی برگزار می گردد.

 بخش 1: قوانین عمومی
1.شرکت کنندگان می توانند در قالب گروه های 2 الی 5 نفره شرکت کنند.
2.تعداد گروه های شرکت کننده  از هر مدرسه محدودیت ندارد.
3.هر داوطلب دستگاهی که خودش ساخته را در مسابقه شرکت می دهد.
4.هر گروه شرکت کننده در هر زمینه ی مسابقه ای فقط یک دستگاه می تواند شرکت بدهد.
5.هر شرکت کننده از هر طرح یک نمونه باید داشته باشد نه بیشتر. نمونه مشابه وارد مسابقه نمی شود.
6.هر شرکت کننده به شرط تایید تیم داوری در هر زمینه مربوط 2 بار می تواند مسابقه بدهد که امتیاز نهایی، امتیاز بیشتر در بین2 بار می باشد.
7.همه اندازه گیری ها به ثانیه یا ساتنی متر می باشد که زمان یا مسافت محاسبه شده طبق آخرین واحد کامل است.
8.ورود هر دستگاه و تیمی به مسابقه که از هرگونه مواد خطرزا و غیر معمول و غیر معقول و اجناس برنده و تیز در بدنه ها و .. استفاده کرده، بسته به نظر هیئت داوری ممنوع است.
9.شرکت کنندگان در کل زمان مسابقه باید در محل حضور داشته باشند. عواقب عدم حضور با شرکت کننده است.
قوانین مسابقات هوافضا، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش 2: ارائه ی بروشور
1. مستندات تنها یک ورق A4 به صورت بروشور 3 لت است که توسط تیم شرکت کننده در روز مسابقه به تیم داوری ارائه می گردد.
2.اسامی اعضای تیم و نام گروه و نام مدرسه ، عکس های حین ساخت، نکات ویژه ی انجام گرفته در طراحی یا ساخت وسیله در بروشور ذکر شود.
3.بروشور یک خلاصه ای از فعالیت تیم شرکت کننده است. از آوردن نکات آموزشی و تکراری در بروشور خودداری کنید.
4.امتیاز بروشور از 0 تا 15 امتیاز است.

بخش 3: قوانین مخصوص مسابقه

گلایدر ساده
مقطع سنی برای مسابقه: ابتدایی


گلایدر ساده هواپیمای مدل پروازی است که با نیروی پرتاب دست یا به وسیله ی پرتاب گرها رها می شود و مسافتی را طی می کند.

1. گلایدر می تواند از اجناس معمول و منطقی و غیر مضر ساخته شده باشد.

2. طول بال گلایدر نباید بیش تر از 1 متر باشد.

3. استفاده از کیت های RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است.

4. از هیچ گونه نیروی پیش رانی غیر از دست (مانند موتور کشی، جتکس و سوختی) برای پرتاب نمی توان استفاده کرد.

5. استفاده از انواع لانچرها ممنوع است.

6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در راستای یک خط مستقیم است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.

7. به ازای هر متر مسافت طی شده، 15 امتیاز در نظر گرفته می شود.


 گلایدر دست پرتاب سازه ای:

مقطع سنی برای مسابقه: دوره اول و دوم متوسطه

1.گلایدر  باید در بال و بدنه دارای سازه ی منطقی باشد
2.گلایدر نباید از هیچ گونه نیروی پیشران به غیر از نیروی پرتاب با دست بهره ببرد.
3.استفاده از کیت های RTF (کاملا آماده ی پرواز) که به فروش می رسند، ممنوع و استفاده از کیت های ARF (کیت قطعات) بسته به تشخیص هیئت داوری  مبنی بر ARF بودن، بلامانع است.
4.گلایدر نباید از 300 گرم سنگین تر و طول بال آن نیز از 1.8 متر بیشتر باشد. تا 10  امتیاز مثبت برای سبک تر بودن و تا 10 امتیاز منفی برای سنگین تر بودن به گلایدر تعلق می گیرد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... نمونه ی پروازی شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهده ی شرکت کننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمی شود.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در یک راستای مستقیم الخط است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7.در صورت برخورد گلایدر به دیواره ی انتهای سالن تا ارتقاغ 180 سانتی روی دیوار امتیاز داده می شود. مقدار امتیاز 3 برابر امتیاز معمولی طول است.
8.حداقل طول پروازی برای احتساب امتیاز، 15 متر است. گلایدری که مسافت طی شده اش کمتر از 15 متر بود در جدول مسابقات لحاظ نمی شود.
9.به ازای هر متر مسافت طی شده 2 امتیاز در نظر گرفته می شود.
10.به ازای هر متر انحراف از خط اصلی تا خط انتهایی (5 متر طرفین خط اصلی) 1 امتیاز کسر می شود. امتیاز انحراف از 0 تا 5- امتیاز است.
11. برای خلاقیت و نوآوری، تمیزی در ساخت، روکش کاری زیبا،مارک زدن وعلامت چسباندن، دقت در قطعات و طرح مورد استفاده برای گلایدر طبق جدول زیر امتیازدهی می شود.
 
جزییات کمبعضی جزییات همه ی جزییات
0 تا 55 تا 1010 تا 15

12.  امتیاز کل = امتیاز "برد" + امتیاز "جدول جزییات" + امتیاز "بروشور" – امتیاز "انحراف"است.


بخش 4: قوانین مخصوص مسابقه راکت آبی
 پرتابی
مقطع سنی برای مسابقه:
ابتدایی

1. راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیش ران هوای فشرده و آب استفاده کند. (فقط آب خالی)
2. راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3. راکت آبی شرکت کننده باید دست ساز بوده و از کیت های آماده ساخته نشده باشد.
4. ساخت و داشتن سکوی پرتاب امتیاز اضافه به هم راه دارد و مقدار آن به مکانیزم و کارایی لانچر بستگی دارد. اعطای امتیاز منوط به استفاده از لانچر است. هر لانچر برای یک تیم امتیاز به همراه دارد. حداکثر امتیاز لانچر 30 امتیاز می باشد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهده ی شرکت کننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمی شود.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در یک راستای مستقیم الخط است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. به ازای هر متر مسافت طی شده 1 امتیاز در نظر گرفته می شود.
8. به ازای هر 3 متر انحراف 1 امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.



عمودپرتاب با چتر نجات

مقطع سنی برای مسابقه: تمامی مقاطع
1.      راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیشران هوای فشرده و آب استفاده کند.
2.      راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3.      راکت آبی و سیستم چتر نباید از کیت های آماده باشد. بلکه دست ساز باید باشد.
4.      بدنه راکت باید از بطری های نوشابه و ... تجاری معمول در بازار باشد.
5.      شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهده ی شرکت کننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمی شود.
6.       امتیازدهی به مدت زمان از لحظه ی پرتاب تا لحظه ی برخورد  اولین قطعه راکت به زمین است.
7.      فقط گروه هایی که چترنجات شان باز شود در لیست مسابقه در نظر گرفته می شوند. اگر شرکت کننده ای در پرتاب چترش باز نشد، آن پرتاب رد می شود. هر گروه فقط یک پرتاب دارد
8.      به ازای هر ثانیه مسافت ماندن راکت در هوا 2 امتیاز در نظر گرفته می شود.
9.      اگر انحراف از نقطه پرتاب بیشتر از حدی بود که راکت در پایین آمدن در منطقه خالی پایین نیامد (روی پشت بام یا درخت...) به طور تقریبی زمان به زمین رسیدن راکت محاسبه می شود.
10.  برای نوآوری و خلاقیت، پایدار بودن راکت، تمیزی در ساخت و ... طبق جدول امتیاز داده می شود.
 
جزییات کمبعضی جزییات همه ی جزییات
0 تا 55 تا 1010 تا 15

1.      امتیاز کل =امتیاز "برد" + امتیاز "جدول جزییات" + امتیاز "بروشور"  است.

 بخش 5: قوانین مخصوص مسابقه ی هاور کرافت

مقطع سنی برای مسابقه: تمامی مقاطع
1.      هاور کرافت طبق تعریف باید در هوامعلق باشد و به حرکت دربیاید، نه مانند قایق یا ماشین حرکت کند. معلق نبودن هاورکرافت باعث حذف رکورد می شود.
2.      مساحت هاورکرافت از 5000 سانتی متر مربع نباید تجاوز کند.
3.      استفاده از کیت های RTF (کاملا آماده ی پرواز) که به فروش می رسند، ممنوع است. اما استفاده از قطعات آماده برای سیستم های مختلف هاورکرافت بلامانع است.
4.      استفاده از اسکرت (skirt) و سیستم هدایت از راه دور (remote control) برای هاورکرافت الزامی است.
5.      شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم، بدنه  و سیستم هدایتی هاورکرافت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهده ی شرکت کننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمی شود.
6.       امتیازدهی به طی کردن مسیر تعیین شده در مدت زمان 3 دقیقه است. به بیشترین مسافت طی شده، بیشترین امتیاز مسیر داده می شود.
7.      امتیازدهی به تیم از زمانی شروع می شود که هاورکرافت داخل مسیر eight می شود.
8.      به ازای طی کردن هر دایره از مسیر eight مانند به طور کامل  10 امتیاز در نظر گرفته می شود.
9.      بیرون رفتن ازمسیر، چرخش دور خود، برعکس رفتن مسیر، همه باعث توقف و از سرگیری مسیر است که طبعا باعث از دست رفتن زمان می شود.
10.  برای هر باز دست زدن به هاورکرافت، بیرون رفتن از پیست، تعمیر جزیی و ...یک امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.
11.  برای داشتن و استفاده از اسکرت و هدایت از راه دور، پایدار بودن هاورکرافت، تمیزی در ساخت و  ... طبق جدول امتیاز داده می شود.
 
جزییات کمبعضی جزییات همه ی جزییات
0 تا 55 تا 1010 تا 15

امتیاز کل =امتیاز "برد" + امتیاز "جدول جزییات" + امتیاز "بروشور" – امتیاز "خطا"است.
قوانین مسابقات هوافضا، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

 بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی