تبیان، دستیار زندگی

سلمان فارسی در نگاه تبیان

همزمان با روز بزرگداشت سلمان فارسی، وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای دینی به بررسی مهمترین فراز و فرودهای زندگی این صحابی ایرانی الاصل رسول گرامی اسلام(ص)پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلمان فارسی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش تاریخ و سیره معصومین(علیهم السلام) موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس روایات دینی از صدر اسلام تهیه و منتشر کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین معین شرافتی در این مقاله می نویسد:« حضور سلمان را می‌توان همواره در میدان‌های مهم دید. وی پس از جنگ خندق در تمامی جنگ‌ها حضور یافته، حتی طرح کندن خندق در اطراف مدینه با پیشنهاد ایشان بوده است. سلمان نه تنها این پیشنهاد را مطرح ساخت؛ بلکه در ساخت آن نیز دست به کار شد. توانایی و قدرت بدنی بالای سلمان بود که رشک مهاجر و انصار را بر انگیخت و هر گروهی وی را از خود می‌ خواند؛ اینجا بود که باز پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند:«سلمان از ما اهل بیت است.» در نبرد طائف نیز پیشنهاد ساخت و استفاده از منجنیق توسط سلمان بوده، در فتح مداین نیز سلمان به‌عنوان مذاکره کننده از سوی لشکر مسلمانان با سران نیروهای ایرانی به کار گرفته شد. اینها همه می‌رساند که سلمان در صحنه بوده و این خود درسی بزرگ است.سلمان در صحنه‌ بوده و با انتخاب‌هایی صحیح بصیرت خویش را به اثبات رسانده، وی مانند افرادی چون طلحه و زبیر از قافله سعادت جا نماند و ثابت قدم بود.ماجرای سقیفه مهر تأیید دیگری بر بصیرت سلمان است. وی در جریان بیعت با ابابکر به زبان فارسی فرمود:«کردید و نکردید و ندانید که چه کردید.» سپس ازبیعت امتناع کرد. در آن هنگام گردنش را گرفتند و به زور بیعتی گرفته شد. در ادامه فرمود: «یَا أَبَابَکْرٍ. ... مَا عُذْرُکَ فِی تَقَدُّمِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْکَ وَ أَقْرَبُ إِلَى رَسُولِ اللَّه وَ أَعْلَمُ بِتَأْوِیلِ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ؛ یا ابابکر عذر تو چیست وقتی که بر کسی پیشی گرفته‌ای که از تو داناتر است و به رسول خدا نزدیکتر است و عالم ترین فرد به تأویل کتاب الهی و سنت نبویست.» وی توسط خلیفه دوم به‌عنوان استاندار مدائن انتخاب شد؛ ولی پذیرش این حکم را مشروط به کسب اجازه از امام علی(علیه‌السلام) گذاشت و به دستور ایشان استانداری را پذیرفت. وی حقوق دریافتی بابت استانداری را نیز خرج نیازمندان می‌کرد و خودش از راه زنبیل بافی کسب روزی می‌کرد. در انتها و پس از عمری افتخار در سال 36قمری و در مدائن درگذشت و امام علی(علیه‌السلام) با علم الهی خویش از وفات سلمان باخبر شده و خود به مدائن آمده و مشغول تغسیل، تکفین و تدفین سلمان می‌شود و او را با دستان خویش به خاک می‌سپارند.»
متن کامل در اینجا قابل مشاهده است.