تبیان، دستیار زندگی
چگونه برای دروس عملی و آزمایشگاهی برنامه ریزی کنیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی دروس عملی

برنامه ریزی دروس عملی

اگر دروس عملی درست برنامه ریزی نشده باشند، به سادگی می‌توانند تبدیل به هرج و مرج شوند. مواردی که قرار است در کلاس عملی انجام شوند را قبل از کلاس آزمایش کنید و مطمئن باشید که انجام آن میسر است.

1- قبل از شروع درس، مواد مورد نیاز را امتحان کنیدو بدانید که آماده ی مصرف هستند. در غیر این صورت، ممکن است دقایق بسیاری را (که هم چون ساعت‌ها احساس می‌شود) صرف باز کردن در یک شیشه کنید. در این مدت، کلاس کسل کننده می شود و نظم آن به هم می‌خورد.

2- لوازم خود را در جعبه‌ها و سینی های برچسب دار بچینید. ارزش این کار زمانی مشخص می شود که قصد تکرار آن را داشته باشید. به این ترتیب در زمان لازم برای چیدن همان لوازم صرفه جویی می شود.

3- دانش آموزان را در فعالیت های کلاسی شرکت دهید. اجازه دهید دانش آموزان در توزیع وسایل و لوازم و هم چنین در مرتب کردن کلاس پس از پایان فعالیت، به شما کمک کنند. به این طریق هم در وقت صرفه جویی می‌کنید و هم دانش آموزان می‌آموزند چگونه از امکانات خود مراقبت کنند.

4- اطمینان حاصل کنید که وسایل لازم برای تمام دانش آموزان را در اختیار دارید. اگر دانش آموزان عمیقاً درگیر نشوند، ممکن است اعمالی از آن ها سربزند که مورد پسند شما نباشد!

5- راهنمایی های مختصر و مفیدی راجع به تکالیف بدهید. از دانش آموزانی که به نظر می‌رسد توجه و تمرکز کافی ندارند، سؤالاتی کنید تا مطمئن شوید متوجه مطلب شده اند. پاسخ آن ها به سؤالات شما مروری برای سایر دانش آموزان خواهد بود.

6- توضیحات را کوتاه کنید. شرح بیش از اندازه راجع به یک آزمایش می تواند اشتیاق دانش آموزان را برای انجام آن کاهش دهد.

7- مقررات رفتاری قاطعی وضع کنید. بی نظمی و شوخی نه تنها از نظر آموزشی مخرب است، بلکه می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد.

8- این ضرورت را در دانش آموزان ایجاد نکنید که نیاز به اخذ نظر و راهنمایی شما داشته باشند. به دانش آموزان خود تعلیم دهید که مبتکر و متکی به خود باشند و هنگامی که از عهده ی کاری بر نمی آیند یا نمی توانند چیزی را بیابند، به یک دیگر کمک کنند.

9- بر اجرای فعالیت ها نظارت داشته باشید. در طول فعالیت‌ها با تمام دانش آموزان صحبت کنید. ممکن است برخی از آن ها که با سرعت کم تری کار می کنند، به راهنمایی هایی نیاز داشته باشند تا بتوانند همانند افراد دیگر پیش روند.

10- در پایان هر درس عملی، زمانی را به ارزیابی کار دانش آموزان اختصاص دهید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که توجه شما شامل تمام  افراد شده است.

نویسنده: ساناز فرهنگی

بالای صفحه