تبیان، دستیار زندگی

چرا قبر حربن ریاحی در فاصله ای بسیار دور از بارگاه امام حسین (ع) دفن است

مگر نه این است که حر بخشیده شد پس چرا قبر حربن ریاحی در فاصله ای بسیار دور از بارگاه امام حسین (ع) دفن است مگر نه اینكه حر نیز در همین میدان شهید شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حربن ریاحی

پاسخ شبهه



1⃣ابتدا اینکه آیا حر بخشیده شد؟
گفته‌اند که وی با حالی پریشان با امام مواجه شد و با اذعان به اینکه هرگز گمان نمی‌کرده است که کوفیان کار را به جنگ بکشانند، طلب بخشش کرد. امام برایش استغفار نمود و فرمود که تو در دنیا و آخرت آزادمرد (حرّ) هستی. حر در حالی که سپر خود را وارونه کرده بود به اردوگاه امام(ع) وارد شد.
او خدمت امام حسین(ع) آمد و عرض کرد:

فدایت شوم یابن رسول الله(ص) من آن کسی هستم که از بازگشت تو (به وطن خود) جلوگیری کردم و تو را همراهی کردم تا به ناچار در این سرزمین فرود آیی؛ من هرگز گمان نمی‌کردم که آنان پیشنهاد تو را نپذیرند، و به این سرنوشت دچارتان کنند، به خدا قسم اگر می‌دانستم کار به این جا می‌کشد، هرگز به چنین کاری دست نمی‌زدم، و من اکنون از آن چه انجام داده‌ام به سوی خدا توبه می‌کنم، آیا توبه من پذیرفته است؟

امام حسین(ع) فرمود: آری خداوند توبه تو را می‌پذیرد


(بلاذری، ج۲، ص۴۷۵ـ۴۷۶، ۴۷۹؛ طبری، ج۵، ص۳۹۲، ۴۲۲، ۴۲۷ـ۴۲۸؛ مفید، ج۲، ص۱۰۰ـ۱۰۱؛ اخطب خوارزم، ج۲، ص۱۲ـ۱۳، قس ص۱۴، که جمله امام درباره حرّ )

2⃣اما قسمت دوم

پس از آنكه عمر بن سعد نیروهای خود را از كربلا بیرون برد، گروهی از بنی اسد كه در آن منطقه زندگی می كردند، آمدند و شهدا را دفن كردند، امام حسین(ع) را در همین مكانی كه الان می بینید دفن كردند، علی اكبر را پایین پای امام حسین دفن كردند، شهدای دیگر را در یك قبر بزرگ دفن كردند و ابوالفضل العباس را در همانجایی كه به شهادت رسید دفن كردند. بنی اسد حبیب بن مظاهر را نزد سر امام حسین (ع) دفن كردند و او را به همراه شهدای دیگر در آن قبر بزرگ دفن نكردند چون نسبت به حبیب احترام فوق العاده ای داشتند و حبیب از همین بنی اسد بود. بنی تمیم حر بن یزید را در این مكانی كه الان موجود است ، دفن كردند و او را به همراه شهدای دیگر در آن قبر بزرگ دفن نكردند. بنی تمیم نسبت به حر بن یزید احترام خاصی قائل بودند . حر از همین بنی تمیم بود و همین بنی تمیم نگذاشتند سر حر بن یزید را از بدن جدا كنند با اینكه سرهای همه شهدا را از بدن جدا كردند. (المجالس السنیه ، سید محسن عاملی، ص 119، مجلس 73) این می رساند كه این دو شهید به دست قوم و قبیله خود به این صورت دفن شده اند.


3⃣برخی اعتقاد دارند كه علت اصلی جدا بودن قبر حر بن یزید از قبر امام حسین(ع) این است كه چون حر صاحب مقامات معنوی خاصی است ، خداوند خواسته است كه او بارگاه مستقل داشته باشد تا اولیای الهی او رابطور مشخصی زیارت كنند. (الحر بن یزید الریاحی، نوشته علی محمد علی دخیل ، ص 41، بیروت ، لبنان) بر این اساس این خواست خدا بوده كه مرقد حربن یزید زیارتگاه مستقلی برای زائران باشد و حق هم همین است زیرا در میان آن همه شهید ، فقط حربن یزید موقعیت خاصی دارد.
حر كسی است كه با یك هزار سواره نظام برای جنگ با امام حسین (ع) آمده بود. این فرمانده با این موقعیت ، ناگهان منقلب می گردد و به سوی امام حسین(ع) می آید و در این راه جان خود را فدا می كند.
(بحار ، ج 45، ص 10 و 14) كدامین شهید چنین بود؟ پس سزاوار است كه او مستقلا زیارت شود و این نكته به دلها سپرده شود كه انسان در هر مقامی كه باشد، می تواند به سوی خدا برگردد.
بنابراین دو علت برای جدا بودن قبر حر گفته شده است:
الف. اهتمام قوم و قبیله اش
ب. لطف الهی.


منبع : قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.