تبیان، دستیار زندگی

با فرد مشاور گریز چه کنیم؟!

مشاور گریزی و همکاری نکردن برای حل مشکل زیر نظر مشاور دلایلی مختلف دارد. این علل در افراد مختلف، متفاوت است و باید بررسی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشاور گریز، مشاوره، خانواده ایرانی، آسیب ها، روان شناختی، مشاجرات، ازدواج
پرسش: چرا شوهرم مشاور گریز است؟

مشاور گریزی و همکاری نکردن برای حل مشکل زیر نظر مشاور دلایلی مختلف دارد. این علل در افراد مختلف، متفاوت است و باید بررسی شود. مهم‌ترین علل شایع عبارتند از کمرویی، درماندگی آموخته شده (بی فایده دانستن و پتک  بر آهن سرد دانستن مشاور برای مشکلشان) خود شیفتگی، وسوسه شیاطین انسی و جنی، بدبینی، افسردگی، اعتماد به نفس کاذب، عقل کل دانستن خود، مقاومت برای پنهان کردن اسرار، سبک تربیتی نادرست، مردسالاری، باورهای خرافی درباره مشاوره، خطاهای شناختی، غیرت و غیرزدایی (نگرانی از توجه مشاور ناهمجنس به همسر و نگرانی مقایسه شدن او با مشاوره توسط همسر)، ریگ به کفش داشتن، ضعیف بودن فرهنگ مشاوره و ندانستن جایگاه علمی و تخصصی مشاوران، تجارب ناموفق مشاوره، تمرکز برنامه های خانواده و مشاوره های رسانه ملی در وقت کاری.

برخی از علل هم به ویژگی های روان شناختی مردانه مانند میل به رقابت،گرایش به رهبری و سرپرستی، استقلال‌طلبی در تفکر و عملکرد، کل‌گرایی، نوسان هیجانی کم‌تر از زنان باز می گردد. زن با گفت‌ وگو و همدلی خیلی بهتر می تواند دنبال راه حل باشد. مردان هدفگرا هستند و زنان رابطه گرا. مردان میل به آزمون خطا دارند و زنان میل به هم‌اندیشی.

- خروجی از بن‌بست مشاجرات

پرسش: اگر شوهرم به هر دلیلی مشاوره را نپذیرفت چه کنم؟
تفاهم 75 درصدی در زندگی مشترک مطلوب است و برای حل اختلافات باید از مذاکره، افزایش آستانه ی تحمل، شکیبایی، سازگاری، رفاقت، ایثار، همیاری، همدلی، بخشش (نه گذشت)، پذیرش تفاوت ها (نه تحمل تفاوت ها)، همانندسازی با زوج های خویشتن دار و موفق و ... کمک گرفت.

وقتی جایی آتش گرفته باید تلاش کرد زودتر آتش را مهار کرد و افراد و لوازم را از حریق دور کرد. اگر آتش نشانی سر وقت نیامد ما نباید وقت را از دست دهیم. در آتش اختلافات بهترین تدبیر این است که زن و شوهر به جای روش های کودکانه ناپخته مانند قهر، گریه، داد و فریاد، خودخوری، بهانه گرفتن، تظاهر، تسلیم، مقابله به مثل برای حل تعارض و تنش مذاکره و گفتگو کنند. هنر مذاکره مانند هنر و مهارت شنا کردن است.

وقت غرق شدن زمان خوبی برای آموزش نیست. بنابراین باید قبل از ازدواج این مهارت را آموخت و پیوسته آن را به روز کرد. اگر با مذاکره و گفت و گو به نتیجه نرسیدید یا یکی حاضر به گفت و گو نشد نباید سریع مشکل را به خانواده‌ها کشاند چون اغلب والدین به دلیل علقه و محبت شدید والدین فرزندی سوگیرانه وارد کارزار می شوند و به آتش فتنه دمیده می شود و قوز بالا قوز می شود. در این وقت باید از مشاوره خانواده یا لااقل افراد با تجربه، امین و مورد مقبول هر دو کمک خواست. در ضمن  باید از نرم‌افزارها و کتب کمک آموزشی برای حل تعارض و اختلافات مدد گرفت. یاد وداع از این دنیا معاداندیشی و تقویت معنویت درمنزل برخلاف تصور سبب افسردگی نمی شود بلکه توجه و مراقبت و شکرگزاری ما را تقویت می کند و قدر وقت و نعمت‌ها را بیشتر خواهیم دانست. آیت الله بهجت فرمودند: «وداع از این دنیا برای ما بسیار نزدیک است؛ ولی ما آن را بسیار دور می بینیم؛ و گرنه این‌قدر با هم نزاع نداشتیم.» به‌جاست این جمله با طرح عالی و خط خوش قاب گرفته شود و در منزل و ادارات و محل کار و تحصیل نصب شود.

نرمش مقتدرانه هم خوب است. تفاهم گل‌ها و نهال‌هایی است که در بوستان «رابطه» دوسویه قاطعانه (نرمش مقتدرانه) می روید نه در کویر خشک «ارتباط» یک سویه مستبدانه یا خودخورانه. پس گل‌ها و نهال‌های زیر را در این بوستان بکاریم و چون باغبان از آن مراقبت و نگهداری کنیم:

ت: توانایی پذیرش تفاوت ها

ف: فرار نکردن از صراحت و شفاف سخن گفتن

ا: احترا متقابل

هـ: همدلی صمیمانه و صادقانه

م: محدود نکردن خودمختاری و آزادی مشروع و معقول همدیگر
منبع : ماهنامه خانواده شاد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.