تبیان، دستیار زندگی

چرا 72 نفر در صحرای کربلا گودال حفر نکردند؟

72 نفر در صحرای کربلا نتوانسته اند یک گودال 4 متری حفر کنند و به آب دست یابند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کربلا

همان طور که می دانید جنگی که در روز عاشورا رخ داده در نزدیکی رود فرات بوده. در هیچ کجای کره زمین نمی توانید سرزمینی در کنار یک رود را بیابید که صحرا و بیابان بی آب و علف باشد، مگر رودی که از میان کوهستان می گذرد. همه در درازای تحصیلمان خوانده ایم که در کنار رودخانه ها جلگه و زمین های حاصل خیز به وجود می آید. واقعیت این است که اطراف فرات را نیز مانند سایر رودخانه ها، جلگه ها و زمین های حاصل خیز تشکیل می دهد و کربلا نیز سرزمینی سرسبز است. از آن گذشته در چنین مناطقی به دلیل نزدیکی به رودخانه بستر زیرین زمین را سفره های پهناور آبی تشکیل می دهد و دست رسی به آب آسان تر از آن چیزی است که به ذهن می رسد. تنها با کندن 4 یا 5 متر از زمین می توان به آب رسید. در منطقه اهواز یکی از مشکلات ساخت و ساز همین سفره های زیرزمینی است که کاملاً زیر شهر را فرا گرفته اند. 72 نفر نتوانسته اند یک گودال 4 متری حفر کنند؟


پاسخ شبهه :



1⃣این سوال بسیار جوابش واضح است گویا شبهه کننده نه تنها از علم کافی بر خوردار نیست بلکه در دنیا هم سیری نداشته است زیرا اگر درست درس خوانده باشد که به اصطلاح خودش می گوید درازای تحصیل داشتیم باید بداند


2⃣در مناطقی که هوا گرم و خشک است هر کجا نهر آبی باشد اطراف آن نهر گیاه میروید اما کمی از آن فاصله گرفته شود کاملا خشک است، که مانند چنین مناظری در ایران بسیار یافت میشود از باب مثال به بیابان اطراف قم و کهک رجوع کنید خواهید دید که تا چند متر اطراف رود ها سرسبز است و باقی بیابان خشک و بی گیاه است و در عراق چنین مناطقی بسیار است و اتفاقا کربلا چنین منطقه ای است یعنی در اطراف خود رود فرات (که البته خود فرات نبوده شعبه ای از آن بوده) سرسبز بوده اما کمی از رود فاصله گرفته میشد بیابان خشک بود، که فقط گیاهان خود روی کوچک و خار در آن میرویید و برای زراعت باید آب را به مزرعه می رساندند.

3⃣ برای همین وقتی حضرت عباس ع برای آوردن آب رفت در کنار فرات وارد نخلستان شد و دشمنانش پشت نخلها کمین کردند پس معلوم است اطراف رود سرسبز بوده و در کتاب محن الابرار و نفس المهموم و دیگر مقاتل آمده هر چه سید الشهدا به حر اصرار کرد که کنار فرات خیمه بزنند نگذاشت و او را در منطقه خشک پیاده نمود.


4⃣در کتاب کربلا و حرم مطهر آمده: یکی از علتهای اینکه کربلا را به این نام نامیدند آنست که :کربل به معنی غربل است و چون سرزمین کربلا خاک نرم و روانی داشت مانند غربال شده به این نام نامیده شد.

5⃣اما کسی نگفته هیچ گیاهی در آنجا نمی روییده در کتاب نفس المهموم آمده سید الشهدا شب عاشورا مشغول کندن خارهای اطراف خیمه ها بود و اصحاب شب عاشورا اطراف خیمه ها را خندق کنده درون آن خار و گیاه ریختند و صبح عاشورا آتش زدند. لطفا تحقیق کرده اشکال کنید.

6⃣در کتاب آیینه داران آفتاب آمده در این سرزمین گیاهی میروییده که به آن ترشک در فارسی می گویند و در عربی نام این گیاه الکربل است و یکی از وجوه تسمیه این سرزمین به این نام همین است.

7⃣ در ضمن در کتاب محن الابرار و نفس المهموم آمده که سید الشهدا دستور حفر چاه به اصحاب داد اما دیدبانهایی که مامور از طرف عمر سعد بودند خبر به او رساندند و عمر سعد شخصی را فرستاد که فریاد زد اگر چاه حفر کنید جنگ را شروع می کنیم و شما را با تیر خواهیم زد و این خبر را جاسوسان به عبید الله هم رساندند و نامه ای برای عمر سعد نوشت به این مضمون :برای من خبر رسیده که حسین چاه می کند و آب بیرون می آورد و خودش و اصحابش از آن آب می آشامند پس ملاحظه نما هنگامی که نامه من به تو رسید ایشان را از چاه کندن هر قدر که توان داری منع کن و نگذار که چاه بکنند و آب بیرون بیاورند و کار را بر ایشان تنگ بگیر.



منبع :قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.