تبیان، دستیار زندگی

اثری از فلکیس فنئون به فارسی

"رمان‌های سه خطی" اثر فلیکس فنئون با ترجمه محمد حسن نجفی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقاشی

 "رمان‌های سه خطی" اثر فلیکس فنئون در نشر دیبایه منتشر شد. مترجم این کتاب محمد حسن نجفی شاعر، مترجم و نظریه پرداز ساکن کرج است.

رمان‌های سه‌خطی مجموعه‌ای بوده است  از حدود هزار و دویست "رمان"  سه‌سطری که در طول سال 1906 منتشـر شدند، در نیم‌ستونی ثابت در روزنامه‌ی فرانسویِ Le Matin، از نویسنده ـ ویراستار ـ ناشرِ بسیار خوش‌نام فلیکس فنئون (1944ـ 1861)؛ تنها بازمانده‌ی کارگاهِ "سـه‌شـنبه‌ها"ی مالارمه، در اواخر قرن نوزده؛ اولین تدوین‌ـ تنظیم‌کننده‌ی "اشـراق‌ها"ی آرتور رمبو؛ اولین ویراستارـ‌ ناشرِ "چکامه‌های مالدورو"ی لوترئامون؛ اولین ناشر فرانسوی جویس؛ فنئون در 1896 سردبیرِ مجله‌ی Revue Blanche شد؛ مجله‌ای که  کلود دبوسی بخش موسیقی‌اش را می‌گرداند و اَندره ژید بخش معرفی و نقد کتابش را. مجله‌ای که به سـرعت تبدیل می‌شـود به پایگاه ادبیات مدرن و هنر پیشـرو.

رضا روزبهانی شاعر و منتقد درباره این کتاب گفت: اهمیت این کتاب در واقع لااقل از دوجهت قابل بررسی است: نخست- همان‌طور که نجفی در پیشگفتار با ذکر مثالی یادآوری کرده او علاوه بر پایه قرار دادن متقن‌ترین و درست‌ترین ترجمه‌ی انگلیسی کارهای فنئون (که لوک سنت= Luc Sante انجامش داده) و نیز با درنظر داشتن دیگر ترجمه‌های رمان‌ها،  متن فرانسه‌ی این‌ها را هم برای تطابق واژه به واژه‌ی کلمات فرانسه با انگلیسی به دقت مورد توجه داشته. 

او توضیح داد: دیگر این که علاوه بر این ترجمه‌ی کاملا وفادار به زبان اصلی که اتفاقا انجامش هم تا جایی که بنده اطلاع دارم بسیار مشت‌بار و زمان‌بر بوده در پیش‌گفتار نسبتا مفصلی‌ست که توسط مترجم در ضمن مباحثی درباره‌ داستان‌های فنئون و تاریخچه‌ی بستری که در ادبیات قرن نوزده و بیست برای ایجاد چنین گونه‌ای فراهم شده، به ارائه‌ مباحث زبان‌شناسانه‌ همیشه بدیعش پرداخته. نجفی از حیث اشرافش به اصل و اساس زبان (و حتی چه در معنای گستره‌ دانندگی‌اش از زبان‌های مختلف و زبان فارسی و چه مفهوم بنیان زبان) در میان زبان‌ورزان فارسی بی‌مانند است و هم‌چنین در حیطه‌ فلسفیدن و صاحب دم و دستگاه خاص زیبایی‌شناسی بودن و ایده‌پردازی.

روزبهانی در پایان گفت: رمان‌های سه‌خطی فلیکس فنئون به یاد بهمن جواهرچیان -دوست مشترک من و نجفی و بسیاری دیگر- که در اوج شکوفایی و جوانی پرپر شد تقدیم شده.

 
رمان های سه خطی

این کتاب در 154 صفحه و با قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه فرهنگ در میدان ولیعصر و نشر دیبایه تهیه کنند.

منبع: هنر آنلاین