تبیان، دستیار زندگی

زبان بدن کاندیدای مورد نظر شما چه می گوید؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم بدن ما به طور پیوسته در حال صحبت کردن برای ماست. این موضوع به خصوص در سخنرانی ها و همچنین در این ایام که نزدیک به انتخابات است می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان بدن

برقراری ارتباط با مخاطب از طریق زبان بدن یک تکنیک است که می توان آن را بهبود بخشید. افرادی که شما را بهتر می شناسند، احتمالا بهترین کسانی هستند که می توانند نشانه های زبان بدن شما را تشخیص دهند اما شما نه تنها برای آن ها که در تمام اوقات با بدن خود با دیگران صحبت می کنید حتی با افرادی که با آن ها کار می کنید.

ممکن است شما از نزدیک شدن مهلت اتمام یک کار نگران باشید، یا از این که همکار شما نقش خود را به درستی اجرا نمی کند عصبانی باشید و یا خبر خوشی از منزل به شما رسیده باشد؛ در تمام این حالات شما در حال ارسال یک سیگنال پایدار از خود هستید که وضعیت درونی شما را بیان می کند.

مقاله ی جدیدی که در زمینه ارتباطات غیرکلامی توسط سیلویا بوناچیو و همکارانش در دانشگاه اوتاوا ارائه شده است حاوی تحقیقات جدیدی است که می تواند اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار دهد. در ادامه به این موارد پرداخته می شود.

۱- نشان دهید چه کسی رئیس است!
رفتارهای غیرکلامی می توانند اطلاعاتی را در مورد سلسله مراتب اجتماعی در یک محیط در اختیار قرار دهند، به خصوص در محیط کار که در آن روابط به صورت عمودی (رئیس و مرئوسی) برقرار است. شما می توانید قدرت خود را با اتخاذ حالت موضع خود و یا از این طریق که چقدر صحبت می کنید، چه موقع ارتباط را قطع می کنید، میزان تماس چشمی، استفاده از تن صدای خاص و یا تن صدای  قاطعانه و نشان دادن جدیت در حالت چهره خود بروز دهید. متاسفانه، برای زنان، برخی از این نشانه های غیرکلامی می تواند نتیجه معکوس دربرداشته باشد. در مقایسه با مردان، زنانی که قدرت بالاتر خود را با صحبت کردن بیشتر نشان می دهند تاثیر منفی  بیشتری می گذارند تا زنانی که این موضوع را با حالت چهره عصبانی نشان می دهند.

۲- افراد را تشویق کنید تا از شما پیروی کنند
شما می توانید با تشویق افراد به پیروی از شما از طریق زبان بدن و نشانه های غیرکلامی در یک فضای مثبت با آن ها شریک شوید. یک رهبر کاریزماتیک به خوبی پیام خود را به دیگران می رساند، در حالی که می تواند شور و شوق، اعتماد به نفس، و توانایی را نیز به آن ها نشان دهد. رهبران خوب، دوست داشتنی و علاقه مند به دیگران به نظر می رسند. حتی ممکن است تقلید از رفتارهای غیرکلامی دیگران نیز داشته باشند. زبان بدن آن ها شور  و اشتیاق را منتقل می کند و حالت چهره آن ها با کلماتی که می خواهند از طریق آن ها پیام خود را برسانند منطبق است.

۳- ویژگی های شخصیتتان را در رفتار غیرکلامی خود نشان دهید.
زبان بدن شما باید بتواند اطلاعاتی در مورد شخصیت، مقاصد و نگرش های شما می دهد. افرادی که زبان بدن آن ها در نگاه دیگران ناخواناست، اغلب با برچسب بی علاقگی به کار یا فرد دیگری مواجه می شوند. لذا حالت بدن حتی در نیم نگاه توسط افراد می تواند به خوبی نشان دهنده توانایی های اجتماعی وی باشد.

اگر می خواهید که فردی از شما در یک موقعیت مصاحبه خوشش آید، مطالعات بوناچیو نشان می دهد که دست دادن کوتاه، لبخند، تماس چشمی، گرفتن ژست به کمک دست ها، ابراز وجود از طریق صورت و تکان دادن سر، حتی زمانی که فرد به دنبال انجام یک مصاحبه کاملا استاندارد است، می تواند نقش مهمی در این فرآیند ایفا کند.

  ۴- هماهنگی را بالا ببرید
زمانی که ارتباطات افقی می باشد و یا به عبارتی قرار است با فردی همکار شوید، باز هم می توانید از طریق نشانه های غیرکلامی روابط خود را ارتقا دهید. شما می توانید ساخت با استفاده از نشانه های بدن خود اعتماد را پایه گذاری نمایید تا از آن  برای ایجاد تفاهم، وارد کردن دادن دیگران به دایره خود و بازتابگری رفتارهای غیرکلامی دیگران استفاده کنید. به عنوان به همان شیوه ای که طرف مقابل ایستاده است بایستید.

یکی دیگر از ویژگی های مهم هماهنگی مهربانی است. شما می توانید ابراز نگرانی خود را نسبت به دیگران همان طور که از طریق زبان و کلمات بیان می دارید از طریق تماس فیزیکی هم نشان دهید. به عنوان مثال اگر یک همکار داستانی در مورد وضعیت غم انگیز پدر، مادر یا کودک خود داستانی برای شما تعریف می کند، باید هم حسی شما در چهره شما نیز نمایانگر باشد.

۵- احساسات خود را بروز دهید
راهی که شما از طریق آن احساسات خود را به کمک ارتباطات غیرکلامی بیان می کنید می تواند، تاثیر مستقیمی بر افرادی بگذارد که آن را درک می کنند.  برای مثال، اگر شما بعد از صحبت با رئیس خود مضطرب به نظر برسید، احتمالا در برقراری ارتباط با دیگرانی که همکار شما هستند دچار مشکل شوید.

وقتی که شما احساسات خود را نمایش می دهید، ارتباطات شما اثرات مفید بیشتری را در پی خواهد داشت. به شرطی که آنچه بر روی صورت و بدن خود نشان می دهید مطابق با آنچه باشد که در واقع احساس می کنید. اگر سعی کنید خلاف این رفتار کنید افراد به آن پی خواهند برد. هرچقدر هم که بیشتر سعی کنید احساسات واقعی خود را مخفی کنید بالاخره آن ها از طریق یک عبارت نامحسوس خود را بروز می دهند. در هر صورت، آگاهی از اینکه آن چه را که احساس می کنید از چه طریقی نمایش دهید، می تواند فضای مثبت تری برای شما ایجاد نماید.

منبع: نبض ما
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.