تبیان، دستیار زندگی
5) امروز ، بیست و پنجم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 26 صفر 1428 هجری قمری و 16 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** آلدو مورو نخست وزیر ایتالیا از خی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(25اسفند85)


امروز ، بیست و پنجم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 26 صفر 1428 هجری قمری و 16 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


آلدو مورو نخست وزیر ایتالیا از خیابان ربوده و 54 روز بعد كشته شد

1780 سال پیش در چنین روزی در سال 1987 میلادی ، «آلدو مورو » نخست وزیر وقت ایتالیا و رئیس حزب حاكم دمكرات مسیحی این كشور در شهر رم ضمن یك در گیری خیابانی توسط افراد بریگاد سرخ ربوده شد.

گروه افراطی بریگادهای سرخ، آلدو مورو، نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب سوسیال دموكرات، را پس از كشتن 5 محافظ او ربوده و به مكانی نامعلوم منتقل می كنند.

مورو كه پنج بار نخست وزیر ایتالیا شده بود 54 روز بعد در اسارت كشته شد. جسد وی در صندوق عقب اتومبیلى در مركز شهر تاریخى رم كشف شد. مورو كه در 23 سپتامبر 1916 به دنیا آمده بود از 1946 وارد صحنه سیاسی ایتالیا شده بود.

مورو كه در جلوگیری از قدرت گرفتن چپها در ایتالیا نقش موثر داشت. وی كمك كرد كه ایتالیا وارد ناتو شود . بسیارى آلدو مورو را لایق ترین سیاستمدار ایتالیا بعد از جنگ جهانى دوم مى دانستند. محل نگهداری و جنازه آلدو مورو چهار روز پس از مرگ او به دست آمد و خبر اول روزنامه ها شد. با قتل مورو حزب دمكرات مسیحی ایتالیا هم رو به ضعف نهاد و نقش خود را از دست داد.

ماجرای ربوده شدن آلدو مورو هم اكنون موضوع فیلمی است كه با عنوان "صبح بخیر، شب"، داستان یكی از زشت ترین و ابلهانه ترین فرازهای تاریخ سیاسی معاصر ایتالیا را روایت می كند.

***


نافرمانی فرمانداران سیستان و کابل

1728 سال پیش در چنین روزی در سال 279 میلادی ، بهرام دوم شاه ساسانی ایران كه برای گوشمالی فرماندار سیستان به این ایالت رفته بود به مناسبت نزدیك بودن نوروز، پوزش فرماندار را كه سر به نافرمانی برداشته بود پذیرفت ، او را بخشید و عنوان « سكان شاه » داد و سپس برای تنبیه فرماندار كابل رهسپار این منطقه شد. فرماندار سیستان در سال 176 میلادی پس از شنیدن خبر قتل بهرام اول ( پدر بهرام دوم ) و آشفتگی اوضاع پایتخت ( تیسفون ) دست به نافرمانی زده بود و فرماندار منطقه كابل را هم تشویق به این كار كرده بود. پس از رسیدن بهرام دوم به سیستان، نیروهای فرماندار حاضر به جنگ با سربازان شاه و برادر كشی نشدند و برای فرماندار راهی جز تسلیم شدن و عذرخواهی نمانده بود. بهرام دوم در كابل بود كه شنید رومیان از دوری او از پایتخت سوء استفاده و در صدد عبور از رود فرات برآمده اند كه باشتاب به غرب كشور بازگشت و رومیان دست به عقب نشینی زدند.

***


تجهیز لشگر اسامه

1417 سال پیش در چنین روزی در سال 11 ه.ق ، پیامبر (ص) به عده ای خاص از صحابه و به خصوص ابوبکر و عمر و عثمان امر فرمودند برای سفربه روم و جنگ با رومیان به امیری اسامة بن زید آماده شوند .آنان از این امر کراهت داشتند و نسبت به فرماندهی اسامه بر سپاه اسلام به خاتم الانبیاء اعتراض کردند .

حضرت فرمودند :« خدا لعنت کند کسی را که از لشگر اسامة تخلف کند »، ولی با اینهمه ابوبکر و عمر وعثمان تخلف کردند و بازگشتند !(1)

***


پذیرش تاریخ هجری قمری

928 سال پیش در چنین روزی در سال 1079 میلادی ، ایران تاریخ هجری را به عنوان تقویم تاریخی خود پذیرفت .

عمربن خیام نیشابوری پیشتر و چندین روز قبل در همان سال نگارش تقویم جلالی را به پایان برده بود .

ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام در رشته های ریاضیات و نجوم تبحر خاصی داشت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد .

به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم به دست آورده بود ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند . خیام نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد . او بنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود بر آمد . تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است . همچنین گفته اند تقویم او از تقویم" گریگوری " دقیق تر است . ملک شاه از این روز تاریخ و تقویم جلالی را در کشور ایران استوار ساخت . سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است . با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را 366 روز حساب کنند و پس از هر 28 سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیافزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند . به این ترتیب سال جلالی نزدیکترین سالهای جهان به سال شمسی شد . سال شمسی حقیقی 365روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 64ثانیه است .

***


درگذشت ابونصركاشی

906 سال پیش درچنین روزی درسال521هجری قمری ، «ابونصركاشی» ملقب به« مُختَص الملك» ازوزیران شیعه مذهب سلطان سنجرسلجوقی درگذشت.

او درایام حكومت سلطان محمد ریاست دیوان انشا را به عهده داشت اما به واسطه توطئه ای كه برضدّ وی طرح ریزی شد او را به اتهامات واهی ازكاربركناركردند. اندكی بعد پس ازآشكارشدن توطئه ابونصراززندان آزاد شد و به ریاست دیوان استیفا منصوب شد و تاسال511هجری قمری دراین مقام باقی ماند. درهمین ایام با دسیسه های اهل دیوان مجدداً ازكاربركنارشد و تاسال518هجری قمری كه سلطان سنجروی را به وزارت دربارخود فراخواند. منصب دیوانی نداشت. وزارت ابونصرسه سال بطول انجامید. او ازرجال دیندارو بخشنده دستگاه سلجوقیان بود و شاعرانی چون ناصحُ الدّین اَرَّجانی و امیرمعزّی دراشعارخود وی را مدح گفته اند.

***


درگذشت ابوعبدالله محمدبن ابراهیم

898 سال پیش درچنین روزی درسال529هجری قمری ، « ابوعبدالله محمدبن ابراهیم» مشهوربه« ابن حاجّ»، قاضی، محدث و فقیه و نامدارقرن ششم هجری قمری به هنگام ادای فریضه نمازدرمسجد قُرطُبه بدست كفاركشته شد.

او ضمن فراگیری فقه و ادبیات نزد استادان ممتازعصرخود ازبسیاری ازمحدثان حدیث شنید؛ پس ازآن به تدریس و پرورش شاگردان بسیارمشغول شد. ازابن حاجّ چند اثربجای مانده كه «نَوازلُ الاحكام» ازمهمترین آنهاست.

***


تولد جرج سیمون اهم

220سال پیش در چنین روزی در سال 1787 میلادی ، جرج سیمون اهم فیزیکدان آلمانی در شهر باواریا در جنوب شرقی آلمان به دنیا آمد .

پدر اهم به ریاضیات علاقه داشت و در این رشته تحقیق و مطالعه می کرد . او پسرانش جرج و مارتین را تشویق به مطالعه می کرد . جرج در 18 سالگی معلم ریاضی یکی از مدارس شهر گوتشنات از نواحی برن سویس شد . مطالعاتش را در رشته ریاضی دنبال کرد و در سال 1811 درجه دکتری ریاضی را گرفت.در 30 سالگی به کالج ژزوئیت کلن رفت و استاد ریاضی شد .

او سال 1817، پورفسور ریاضی در کالج عیسوی شهر کلن شد. سپس از سالهای 1833 و 1852 به ترتیب پروفسور فیزیک آزمایشگاهی در مووًسسه پلی‌تکنیک نورنبرگ و دانشگاه مونیخ صدا زده شد، در همان شهری که او سال 1854درگذشت.

وی قانون اهم را در الکتریسیته کشف کرد . پس ازمرگ اُهم انجمنهای مهندسان برق به اتفاق آرا واحد مقاومت الكتریكی را بنام وی اُهم نامگذاری كردند.

***


تولد عبدالقادرسرداربزرگ و مسلمان عرب

200 سال پیش درچنین روزی در سال1807میلادی ، عبدالقادرسرداربزرگ و مسلمان عرب درنزدیكی شهرمسكارا واقع درالجزایرمتولد شد. او پدرمحی الدّین ازسرداران بزرگ عرب بود. عبدالقادررهبری آزادیخواهان الجزایری را برضدّ فرانسویان برعهده داشت. او 30سال با فرانسویان جنگید و سرانجام دراوت سال1883میلادی درگذشت.

***


مرگ سلما لاگراف نخستین زن برنده جایزهنوبل ادبیات

67 سال پیش در چنین روزی در سال 1940میلادی ، سلما اوتیلیانا لوویسا لاگراف نخستین زن برنده جایزه نوبل ادبیات ، درگذشت.

دوران كودكی وی در مزرعه خانوادگی گذشت. پدرش ستوان ارتش و مادرش مذهبی و از خانواده‌ای روحانی بود.

سلما در سه سالگی، ناگهان توانایی راه رفتن را از دست داد. او در هفت سالگی به مدرسه رفت و از آن پس مطالعه بهترین دغدغه و دل مشغولی او شد.

سلما لاگراف نخستین زنی است كه جایزه نوبل ادبیات را از آن خود كرد. او همچنین نخستین زنی است كه به عضویت آكاد می سوئد درآمد.

نخستین و بزرگ‌ترین اثر لاگراف، «افسانه گوستابرلینگ» نام دارد. «ماجراهای شگفت‌انگیز فیلس» نیز از آثار او به شمار می‌رود، كه در شمار آثار كلاسیك در ادبیات كودكان و نوجوان است.

لاگراف علاوه بر نوشتن، مدت ده سال هم به كشورهای مختلفی چون ایتالیا، یونان، فلسطین و مصر سفر كرد و در این دوره، یك رمان حماسی به نام «بیت‌المقدس» نوشت.

*****


درگذشتچارلز داروین

125 سال پیش در چنین روزی در سال 1882 میلادی ، چارلزداروین دانشمند طبیعت گرای انگلیسی دار فانی را وداع گفت .

وی در سال 1809 به دنیا آمد . داروین زیست شناس برجسته انگلیسی در دوازده سالگی برای فراگیری علوم پزشکی به ادینبورگ رفت اما به دلیل اینکه به پزشکی علاقه ای نداشت به سمت علوم مذهبی روی آورد .

وی با کشتی بیگل به سفر رفت . سفر با کشتی بیگل پنج سال به طول انجامید. داروین بیشتر این مدت را صرف پویش‌های زمین‌شناختی، بررسی سنگواره‌ها و مطالعه بر روی ارگانیسم‌های زنده کرد. او از موجودات زنده امریکای جنوبی هزاران نمونه گرد آورد که بسیاری از آنها تا آن زمان برای دانشمندان غربی ناشناخته بودند. همه این‌ها به علاوه یادداشت‌های مفصلی که داروین از مشاهدات خود تهیه کرده بود، در نظریه‌پردازی‌های آینده او بسیار به کار آمدند.

داروین ابتدا به هیچوجه در پی به چالش کشیدن فرضیه ثبات انواع نبود ولی ادامه تحقیقات سؤالات بی‌پاسخ زیادی پیش پایش می‌گذاشت. یک سال پیش از شروع سفر، کتاب جنجال‌برانگیزی از چارلز لایل منتشر شده بود به نام اصول زمین‌شناسی که داروین نسخه‌ای از آن را همراه خود داشت. نویسنده در این کتاب مدعی شده بود که سطح زمین بر اثر فرآیندهای تدریجی تغییر می‌کند و دگرگونی پوسته زمین جریانی یکنواخت در طبیعت در طول تاریخ این کره است. وی توضیح می‌دهد که هر نوع موجود زنده ابتدا در مرکزی رشد می‌‌کند و از آن نقطه پخش شده است و نشان داد که مدتی دوام آورده تا تدریجا از بین رفته و جای خود را به انواع دیگر داده است(اصل مراکز آفرینش). از این رو او نتیجه گرفت که پیدایش انواع جدید جریانی پیوسته و یکنواخت در طول تاریخ زمین است. این نظریات که کاملاً ً بر خلاف باورهای رایج زمانه بود، سر و صدای زیادی در محافل علمی برانگیخت. داروین با بررسی لایه‌های سنگی و سنگواره‌ها در نقاط مختلف شواهد زیادی در تأیید نظریات لایل یافت. در جزایر گالاپاگوس او فسیل‌هایی بسیار نزدیک ولی نه کاملاً ً همانند با اشکال زنده پیدا کرد. وی مشاهده کرد که لاکپشت‌های ساکن در هر جزیره اندکی با لاکپشت‌های جزیره مجاور متفاوتند و سهره‌های جزیره‌های مختلف تفاوت کمی با یکدیگر دارند. از نظر داروین بهترین توضیح آن بود که انواع تغییر می‌کنند و اعضای هر گونه نیای مشترکی دارند.

پس از اتمام سفر، داروین با کنار هم گذاشتن مشاهدات خود و با استفاده از اصل «مراکز آفرینش» چارلز لایل نحوه توزیع گونه‌های مختلف جانوری را توضیح داد و در اولین ویرایش کتاب خود با عنوان «مسافرت بیگل» منتشر کرد.

پیدایش انسان عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن هفتاد و سه سالگی در گذشت .

***


كشف تمدن پنج هزار ساله یونانیان در « كرت»

104 سال پیش در چنن روزی در سال 1900 میلادی ، باستان شناسانی كه سر گرم بررسی برای یافتن تمدن ناپدید شده دنیای هلنیك ( یونانیان ) در جزیره كرت CRETE در مدیترانه بودند که اعلام كردند كه آن رایافته اند.

سی و یك سال طول كشید تا شهر كنوسوس مركز این تمدن درخشان به صورتی كه در عكس دیده می شود از زیر خاك خارج گردید . قدمت این تمدن را 3 تا 7 هزار سال پیش از میلاد بر آورد كرده اند كه عادت براین شده كه آن را تمدن 5000 ساله بخوانند. آثار به دست آمده ثابت می كند كه این شهر در سال 76 پیش از میلاد كه رومی ها جزیره كرت را تصرف كردند هنوز زیر خاك نرفته بود. احتمالا سیل باعث پنهان شدن این شهر در زیر خاك شده بود.

***


تولدپروین اعتصامی

100 سال پیش در چنین روزی در سال 1285 ه.ش ، پروین اعتصامی –شاعر پرآوازه معاصر در تبریز متولد شد .

اعتصام الملک پدر پروین از نویسندگان مبارزان دوران مشروطه بود. پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت.

در سال 1314 چاپ اول دیوان پروین اعتصامی، شاعره توانای ایران، به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت .

دیوان پروین، شامل 248 قطعه شعر می باشد، که از آن میان، 65 قطعه به صورت مناظره است. چامه‌های (اشعار) پروین اعتصامی بیشتر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی را با دید انتقادی به تصویر کشیده است.

پروین دراشعارخود ازدردها و مظلومیت مظلومان، همچنین ظلم ظالمان سخن می‎گفت و ندای دادخواهی برمی‎آورد و این خود بیانگرروح مبارزوی است. شعرپروین شعراوقات و احوال نیست شعرتربیت، تهذیب و تعمیم اخلاق پسندیده است. ازوی دیوان شعری باقیست كه قطعات و مثنوی های آن به سبك عراقی است.

وی همچنین در دوران شکل گیری جنبش زنان در ایران در کانون این جنبش قرار داشت و برای تغییر وضعیت زنان تلاش می‌‌کرد. او نخستین شعر خود را درباره زنان در جشن دانش‌آموختگی مدرسه ال بیت خواند.

پروین از نخستین زنانی بود که در دوره‌ای که زنان اجازه حضور در عرصه اجتماعی یافتند به کار دولتی اشتغال پیدا کرد و در کتابخانه وزارت فرهنگ (معارف آن‌زمان) به کار مشغول شد.

وی در تاریخ 15 فروردین 1320 در اثر بیماری حصبه در تهران درگذشت و در حرم حضرت معصومه در قم به خاک سپرده شد.

***


انعقاد پیمان ناتو

59 سال پیش در چنین روزی در سال1948 میلادی ، پیمان ناتو منعقد شد . پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو یکی از پیمان ها نظامی است که در حال حاضر تا حدود زیادی جنبه های دیپلماتیک نیز به خود گرفته است .

این پیمان پس از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد شکل گرفت . هدف پیمان یاد شده جلوگیری ازنفوذ کمونیسم درکشورهای اروپایی بود . ده کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی به همراه کشور کانادا متعهد شدند درصورتیکه یکی ازاعضا مورد تجاوز قرارگیرد دیگراعضا به یاری اش بشتابند. پس از فروپاشی شوروی، دشمن مشترک کشورهای غربی از میان رفت و خطر اضمحلال و انحلال ناتو دوباره مطرح شد فلذا این پیمان بر آن شد که بقای خود را در بسط تئوری جنگ و برخورد تمدن ها و گسترش کمربند امنیتی خود به سوی شرق جستجو کند . هنری کیسینجر در این باره گفته است : نه تنها تاریخ به پایان نرسیده است، بلکه ما به دوران پیش از جنگ جهانی اول بازگشته ایم و خطر اتحادهای گروهی از کشورها در اروپا و سایر نقاط، جهان را تهدید می کند و ما (غرب) باید ناتو را به عنوان سازمان وحدت بخش کشورهای غربی حفظ کنیم. دبیر کل ناتو در چهلمین نشست بررسی امنیت جهانی صریحا از گسترش ناتو به مناطق مختلف جهان سخن گفت و خاطر نشان کرد : این پیمان، امنیت را، هر وقت و به هرجا که لازم باشد می برد. وی در همان سخنرانی تاکید کرد این پیمان در نتیجه حضور مستقیم در افغانستان و بالکان و فعالیت غیر مستقیم در عراق، مرزهای توانائی خود را مدت هاست پشت سر نهاده است. ناتو در حال حاضر استراتژی صدور امنیت را از طریق ورود اعضای جدید را دنبال می کند. پس از ورود کشور های لهستان، چچن و مجارستان به این پبمان در حال حاضر هفت کشور دیگر بلوک شرق به عضویت ناتو پذیرفته خواهند شد .

***


تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی

31 سال پیش در چنین روزی در سال 1354 ه ش ، دو مجلس سنا و ملی طرح تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی را مطرح و تصویب کردند،این امر ظاهرا در راستای سکولاریزه کردن حکومت برداشته می‌شد ولی عملا آتش خشم مخالفین را برافروخت و مخالفت‌هایی را نیز برانگیخت.

آنان در این اجلاس تصمیم گرفتند تاجگذاری کوروش کبیر در سال 599 پیش از میلاد را به عنوان مبدا سال خورشیدی و سر آغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار دهند . به همین مناسبت اول فروردین سال 1355 ه ش آغاز سال 2535 شاهنشاهی اعلام شده بود . این عمل رژیم پهلوی که در واقع نوعی دهن کجی به اعتقادات دینی و شیعی مردم ایران به شمار می رفت ، در واقع طریقی بود برای اسلام زدایی از کشور ایران و روشی در جهت گستردن روش های شاهانه در کشوراسلامی ایران . به همین منظور حضرت امام خمینی ره با درک سریع شرایط و اوضاع در پیام عید فطر سال 1355 به کارگیری این تاریخ را حرام دانستند و تصریح کردند : « کارشناسانی که می خواهند مخازن ما را به غارت ببرند برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز کردند . این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد . بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است خدای نخواسته استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است ....»

***


بمباران شیمیایی در حلبچه

19 سال پیش د رچنین روزی در سال 1366 ه.ش ، بمباران شیمیایی در منطقه کرد نشین این کشور توسط ارتش بعث عراق صورت گرفت .

حلبچه ، فاجعه ای انسانی را در این کشور رقم زد . در این فاجعه دست کم پنج هزار نفر از مردم کرد کشته و بیش از هفت هزار نفر مجروح شدند . این اقدام وحشیانه در حالی صورت می گرفت که عراق پیشتر پروتکل 1925 ژنو راجع به منع استفاده از سلاحهای سمی ، خفه کننده و ترکیبات میکروبی امضا کرده بود . امضا کنندگان این پروتکل تاکید کرده بودند : «استعمال گازهای خفه کننده و مسموم یا امثال آنها و همچنین هر قسم مایعات و مواد یا عملیات شبیه به آن حقا مورد تنفر افکار دنیای متمدن است . همچنین دول متعهد تقبل می کنند ممنوعیت استفاده از گازهای خفه کننده و مسوم شبیه آن را به موجب این اعلامیه به رسمیت شناخته و همچنین تعهد می نمایند که ممنوعیت مزبور را شامل وسایل جنگ میکروبی نیز دانسته و خود را ملزم به رعایت مدلول مراتب فوق بدانند . » . صدام در این حمله از سه نوع گاز خردل ، گازهای اعصاب ( تابون ، سارین یا سومان ) و سیانوژن علیه مردم بی دفاع استفاده کرده بود . پنجاه فروند جنگنده عراقی ، هریک چهار بمب شیمیایی را حمل می کردند و در نهایت این منطقه را مورد تهاجم سنگین خود قرار دادند .

***


عملیات والفجر 10

19 سال پیش درچنین روزی در سال1366هجری شمسی ، در ساعت 23 و سی دقیقه ، عملیات والفجر ده آغازشد.

این عملیات با رمز « یا رسول الله ، یا رسول الله » در سی کیلومتری عمق خاک عراق در منطقه عمومی خرمال در گرفت و رزمندگان اسلام موفق شدند طی بخش اول از عملیات حدود بیست روستا در شمال و جنوب و غرب شهر خرمال را از شر وجود بعثیان آزاد نمایند .

عملیات درمنطقه عمومی شَلَمچه به همّت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت اجرا شد.

قابل ذکر است که نیروهای جهادگر با احداث جاده های مناسب در ارتفاعات سر به فلک کشیده و زدن پل های حیاتی، نقش مهمی در تسریع حرکت نیروهای عمل کننده ایفا کردند، تا جایی که نیروهای به اسارت گرفته شده در عملیات والفجر 10از سرعت عمل نیروهای عمل کننده در این منطقه صعب العبور ابراز شگفتی می کردند. سرهنگ پیاده کوکب محمد امین از تیپ کماندویی لشکر 34 عراق می گوید: «باوجود موانع سخت و طبیعی و ایذایی، به ذهن ما خطور نمی کرد که رزمندگان اسلام بتوانند به ما نزدیک شوند، از این رو ما زمانی از آغاز عملیات با خبر شدیم که در محاصره کامل قرار داشتیم.»

با گذشت ساعت ها از آغاز عملیات و تصرف شهر خرمال وده ها روستا در استان سلیمانیه، طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق طی مصاحبه ای در لندن اعلام کرد: «اخبار مربوط به عملیات ایران در جبهه ها تنها یک شایعه است.»

***


درگذشت حاج سید احمد خمینی (ره)

12سال پیش در چنین روزی در سال 1373 ه.ش ، حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی فرزند برومند امام خمینی(ره) بر اثر سکته قلبی در تهران به رحمت حق پیوست و پیكرش درمیان غم و اندوه ووصف ناپذیرمرم داغدارایران به آغوش خاك سپرده شد.

یادگارامام (ره ) در شهر مقدس قم و در بیت امام خمینی دیده به جهان گشود.وی شخصی انقلابی بود زیرا در مجلس درس پدر با دانش و معرفت آشنا می‏شد. پدر; فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق را به فرزند خود می‏آموخت و او را در دامان پر مهر خود پرورش می‏داد.

زندگی حجة الاسلام سید احمد خمینی را درتاریخ سیاسی ایران می‎توان به 4دوره تقسیم كرد. ابتدا نقش ایشان دردوران مبارزه سیاسی ازسال1355شمسی سفربه عراق و اقامتش دركنارامام، سپس دوران اقامت ایشان درنجف و پاریس، دوره بعدی 10سال پس ازپیروزی انقلاب اسلامی به منزله نزدیكترین یارامام و آخرین بخش كه دوره پس ازرحلت حضرت امام خمینی(ره) را دربرمی‎گیرد. ایشان مجموعه ای ازفضایل، خصایل و اخلاق پسندیده بود كه همواره همچون زیباترین خاطرات درذهن دوستان و دوستدارانش حك شده است.

حضرت امام خمینی(قدس سره) در باره یادگار خود چنین می‏نویسد:

«... اینجانب در پیشگاه مقدس حق شهادت می‏دهم كه [احمد] از اول انقلاب تا كنون و از پیش از انقلاب در زمانی كه وارد این نحو مسایل سیاسی شده است از او رفتار یا گفتاری بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی ایران باشد، ندیده‏ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتیبانی نموده و در مرحله پیروزی شكوهمند انقلاب، معین و كمك‏كار من بوده و هست و كاری بر خلاف نظر من انجام نمی‏دهد و در امور مربوطه چه در اعلامیه‏ها یا ارشادها... بدون مراجعه به من تصرف و دخالتی نمی‏كند حتی در الفاظ اعلامیه‏ها بدون مراجعه دخالت نمی‏كند و اگر در امری نظری دارد، تذكر می‏دهد كه تذكراتش نیز صادقانه [است] و بر خلاف مسیر انقلاب و مصحلت نیست و من اگر تذكراتش را نپذیرفتم، تخلف از قول من نمی‏كند و من نیز اگر حرفش را صحیح دیدم، قبول می‏كنم و امیدوارم حرف صحیح را از همه كس قبول كنم... من خدای قاهر حاضر منتقم را شاهد می‏گیرم كه احمد از آن روزی كه در كمك اینجانب در بیرونی مشغول اداره امور من بوده تا الآن كه این ورقه را می‏نویسم قدمی یا قلمی بر خلاف گفتار و نوشتار من برنداشته و با وسواس عجیب در كلیه گفتارهای من یا نوشته‏های من سعی نموده كه حتی یك كلمه بلكه گاهی یك حرف را كه به نظر او محتاج به اصلاح است‏بدون اذن من تصرف نكند.»

و سرانجام عمر پر بركت‏یادگار امام در شامگاه 25 اسفند1373 به سرآمد و ایران در رثای آن یار فقید امام یكپارچه سیاهپوش و عزادار شد.

***


درگذشت ثابت بن قُرّه حرّانی طبیب

4 سال پیش درچنین روزی درسال1423هجری قمری ، ثابت بن قُرّه حرّانی طبیب، ریاضیدان و منجم برجسته بغدادی وفات یافت. او ازبزرگترین دانشمندان زمان خود بود و درترجمه متون علمی اززبانهای شریانی و یونانی به زبان عربی مهارتی بسزا داشت. بسیاری ازآثاریونانیان به همّت ثابت بن قُرّه و یا تحت سرپرستی وی به عربی برگردانده شده است. برخی ازمورخان تعداد آثارترجمه شده به همت این عالم عرب بیش از130كتاب و رساله برشمرده اند.

***

پی نوشت :

1 – بحارالنوار :ج30

منابع :

1- مهر

2- صداوسیما

3- ویکی پدیا

4-روزنامک

5- رشد

6- سایت قدس

7- روزنامه شرق

8- صحیفه نور :ج1

9- تقویم شیعه

10- سایت حوزه

11- سایت سوره مهر

12- آوینی

13-ایرانگار