تبیان، دستیار زندگی

کاربرد نانو کپسول در جلوگیری و کنترل آفات - جلسه چهارم

حفاظت از محصولات کشاورزی در مقابل هجوم آفات مورد توجه دولت، کشاورزان و افراد متخصص در این زمینه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش پروژه های دانش آموزی - الهام گارسچی
 
اهداف جلسه:
·آشنایی با نانو آفت کش ها
·آشنایی با گیاهان حشره کش
·آشنایی با ساخت آفت کش‎ با فناوری نانو

وسایل مورد نیاز:
· کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
حفاظت از محصولات کشاورزی در مقابل هجوم آفات مورد توجه دولت، کشاورزان و افراد متخصص در این زمینه است. از دیرباز تا کنون، آفت کش های مصنوعی برای کنترل آفات مورد استفاده قرار می گرفتند. با این حال، خطرات زیست محیطی آفت کش ها، مانند بروز مقاومت آفات به سموم مصنوعی، سموم کم خطر را افزایش داده است.
کاربرد نانو کپسول
سموم مبتنی بر میکرو و نانو مواد از فرمولاسیون های جدیدی هستند که به تازگی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سموم شیمیایی مصنوعی در نظر گرفته شده اند. تولید فرمولاسیون آفت‌‌کش ها در مقیاس نانو به طور مؤثری باعث حفاظت آن ها در مقابل عوامل تخریبی محیطی مانند دما، باران، امواج ماورای بنفش، نور و غیره شده. با افزایش سرعت انحلال سموم در آب و رهایش کنترل شده ماده مؤثر آفت کش ها تأثیر این سموم را افزایش داده و باعث بهینه سازی مصرف سموم می گردد.
کاربرد نانو کپسول
4-1 نانو آفت کش ها
تحقیقات اندکی در زمینه تولید و استفاده از میکرو و نانو آفت کش های فرموله شده برای کنترل آفات انجام شده است. نانوذرات دارای سطح به حجم بیشتری نسبت به میکرو ذرات بوده که باعث افزایش سطح فعال و رهایش کنترل شده آ نها می شود. همچنین، مزیت دیگر نانومتری بودن ذرات این است که این تر کیبات باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان و سایر پستانداران نشده و سریع از جریان بدن خارج می شوند. در این پژوهش، آفت کش های فرموله شده در مقیاس نانو به منظور مدیریت آفات کشاورزی مورد تحقیق قرار می گیرند.
کاربرد نانو کپسول
مصرف بی رویه آفت كش های شیمیایی محصولات كشاورزی را به منبع ذخیره ی سموم تبدیل كرده است. از این رو تمایل به استفاده از روش های نوین و ایمن تر و همچنین روش های سازگار با مدیریت تلفیقی آفات را افزایش داده است .كشاورزان از چند صد سال پیش از روش های سنتی نظیر مخلوط كردن تركیبات گیاهی با محصولات كشاورزی برای حفاظت در برابر آفات استفاده می كردند. تركیبات گیاهی به دلیل دارا بودن سمیت تنفسی، تماسی، خاصیت دور كنندگی، سازگاری با محیط زیست و همچنین كم خطر بودن آن برای انسان و پستاندارن مورد توجه قرار گرفته اند. به این دلایل اسانس های گیاهی از قوانین ثبت آفت كش ها در ایالات متحده آمریكا معاف بوده و به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند.
کاربرد نانو کپسول
4-2 گیاهان حشره کش
 تا كنون حدود 2000 گونه گیاهی متعلق به خانواده های مختلف كه دارای خاصیت حشره كشی هستند، شناسایی شده اند. با این حال استفاده از اسانس های گیاهی به دلیل خاصیت دوام كم، تبخیر و بی ثباتی تركیبات شیمیایی آن در حضور هوا، نور، رطوبت و دمای بالا محدود شده است. امروزه علم نانو تكنولوژی از مرحله آزمایشگاهی به مرحله كاربردی نزدیك تر شده است و این امر منجر به حضور محسوس تر این علم در بخش كشاورزی خواهد گردید. در این راستا، استفاده از فرمولاسیون های جدید بر مبنای بهره وری از فناوری نانو به منظور افزایش راندمان سموم به ویژه سموم گیاهی مورد توجه جدی قرار گرفته اند. نانوكپسول ها از مهم ترین فرمولاسیون ها می باشند.
کاربرد نانو کپسول

با به كارگیری فرمولاسیون نانوكپسوله، رهایش كنترل شده وحفظ مواد موثره فراهم می شود. در حقیقت علم نانو فرصت های جدیدی را به جهت افزایش كارآمدی سموم و كاهش هزینه های حفاظت از محیط زیست، فراهم نموده است. جایگاه و نقش اسانس های نانو و میكرو كپسول شده در كنترل آفات با استفاده از فرمولاسیون1 های نانو ساختار یا نانو مقیاس امیدواری های بسیاری در جهت غلبه بر محدودیت های موجود در استفاده از اسانس ها حاصل شده است. جایگاه نانوكپسول ها به عنوان دومین عنصر پایه پس از نانو ذرات در فناوری نانو قرار دارد. انواع متنوعی از نانوكپسول ها وجود دارند كه عبارتند از نانوكپسول های پلیمری نانو امولسیون ها. پلیمرها ازجمله تركیباتی هستند كه در ساخت دیواره نانوكپسول ها به كار گرفته شدند. تولید این نانوكپسول ها به دنبال فرایند پلیمریزاسیون هم زمان در اندازه ها و اشكال گوناگون امكان پذیر می باشد.
کاربرد نانو کپسول
4-3 ساخت آفت کش‎ با فناوری نانو
یک محقق ایرانی موفق به ساخت آفت کش‎ هایی با فناوری نانو شد که بدون ایجاد آلودگی در محیط زیست آفت‎ها را از بین می‎برد. در سراسر جهان تعداد زیادی آفت کش سنتز و به طور گسترده با هدف کنترل آفات در کشاورزی مورد استفاده قرار می‎گیرد که شیوه‎ های کاربرد برخی از این آفت کش‎ ها می‎تواند موجب ایجاد آلودگی در محیط زیست شود. به همین دلیل، در این طرح با به کارگیری فناوری نانو در فرمولاسیون، افزایش عملکرد و کاهش مصرف آفت کش‎ها را در نظر گرفتیم تا این ترکیبات پس از رهاسازی، بدون اثر منفی یا با اثر منفی کمتر برای محیط زیست مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه فرمولاسیون رها سازی کنترل شده با به کارگیری روش‎های متنوع، به منظور کاهش اثرات مضر آفت کش‎ ها بر محیط زیست و موجودات غیر هدف رواج یافته که کپسوله کردن یکی از این روش‎ها است.
کاربرد نانو کپسول
بنابراین می ‎توان اطمینان داشت که کاربرد این نوع نانو فرمولاسیون نه تنها هیچ گونه آلودگی جدیدی به محیط زیست اضافه نمی‎کند بلکه به حذف باقیمانده آفت کش از محیط زیست نیز کمک می‎کند. معماری زاده از مزایای این طرح گفت: افزایش تحرک پذیری و سطح تماس و رسانش ذرات به مکان هدف به واسطه اندازه نانومتری آنها، رهاسازی کنترل شده و آرام که از هدر رفت ماده موثر جلوگیری و ضمن کاهش اثرات مخرب روی موجودات مفید و غیر هدف، زمان کنترل را نیز افزایش می ‎دهد. این ها برخی از مزیت ‎های این طرح هستند.
کاربرد نانو کپسول
رهاسازی انتخابی وابسته به ph بهینه دستگاه گوارش پروانه‎ها، کاهش معنی دار میزان مصرف ماده، آفت کش و دفعات سمپاشی با کاربرد فرمولاسیون نانو، کاهش اثرات زیست محیطی و هزینه‎های کنترل از دیگر مزایای این طرح به شمار می‎روند. وی ادامه داد: البته نور تخریب پذیر بودن فرمولاسیون و کاهش نیمه عمر و زمان پیش از برداشت و مدت زمان لازم برای رسیدن به حد عدم تشخیص هم مزیت‎های این طرح هستند. از این آفت کش می‎توان برای محصولاتی مانند پسته، توتون، مرکبات، پنبه، گیاهان زینتی، کاهو، کلم، چغندر قند استفاده کرد.
کاربرد نانو کپسول
تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد نانو آفت کش ها تحقیق و بررسی نمایید و مطالب خود را دسته بندی کنید.
تکلیف2: مطالب این درس را مطالعه نمایید سپس در مورد تفاوت نانو آفت کش ها و آفت کش های طبیعی بررسی کنید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب " سم شناسی آفت کش ها" را مطالعه نمایید.
کاربرد نانو کپسول


تنظیم: زینب شاه مرادی