تبیان، دستیار زندگی
) امروز ، بیست و چهارم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 25 صفر 1428 هجری قمری و 15 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** ترور ژولیوس سزار با نقشه قبلی درج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(24اسفند85)


امروز ، بیست و چهارم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با 25 صفر 1428 هجری قمری و 15 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


ترور ژولیوس سزار با نقشه قبلی درجلسه سنای روم

2051 سال پیش د رچنین روزی در سال 44 پیش از میلاد ، ژولیوس سزار در جلسه سنای روم طبق نقشه ای كه از پیش آماده شده بود ترور شد.

وی پس از این كه درتالار سنا بركرسی خود نشست مورد حمله گروهی از سناتورها كه خنجر ها را از زیر شنلهایشان بیرون كشیده بودند قرار گرفت و بدون این كه وسیله ای برای دفاع از خود داشته باشد كشته شد.

بسیاری از این توطئه گران از دوستان نزدیك سزار بودند و وی از آنان چنین انتظاری نداشت. در این توطئه 23 سناتور از جمله « بروتوس » پسر خوانده سزار شركت كرده بودند و هریك ضربه زد تا یك نفر به تنهایی متهم نشود.

جمع كل توطئه گران 60 تن بود. بهانه توطئه ، نجات دمكراسی روم از دیكتاتوری سزار بود ، حال آن كه سزار حاضر نشده بود تاج سلطنت بر سر گذارد.

در پی قتل سزار ، تنی چند از یارانش از جمله ماركوس آنتونیوس به خونخواهی او بپا خاستند.

***


درگذشت ابن صیرفی

885سال پیش درچنین روزی درسال542هجری قمری ، « ابن صیرفی» ملقّب به« تاجُ الرّیاسه » ادیب و مورخ و دبیردیوان فاطمیان مصردرگذشت.

اوعلاوه بردبیری دیوان مكاتبات فاطمیان مصر، ریاست دیوان انشا را نیزبه عهده داشت. ابن صیرفی دراین مدت ضمن انجام دادن مسئولیت هایش اوقات خود را صرف نگارش مجموعه رسایلی كرد كه حاكی ازدقّت و استعداد این ادیب و مورخ اند. اَلاَفضَلیّات ازآثاراین صیرفی است كه شامل هفت رساله است. قانون دیوانُ الرّسائل دیگراثراین مورخ بشمارمی رود كه بنا به اعتقاد خودش نخستین اثردراین مقوله است. زیرا دیگران فقط درباره خراج و سپاه كتاب نوشته اند و كاردیوان انشای دستگاه ملوك را فرونهاده اند.

***


کشف امریکا توسط كریستف كلمب

514 سال پیش در چنین روزی در سال 1493 میلادی ، كریستف كلمب ، قاره آمریکا راکشف کرد .

پدرش‌پشم‌ریس‌ بود. از سال‌های‌ كودكی‌ او اطلاعی‌ دردست‌ نیست‌ اما هنگامی‌ كه‌ بزرگ‌ شد، تصمیم‌گرفت‌ كه‌ دریانورد شود. به‌ همین‌ جهت‌ به‌آموختن‌ نجوم‌، جغرافیا و رسم‌ پرداخت‌. فن‌نقشه‌كشی‌ را از برادرش‌ بارتولومی‌ آموخت‌. در14 سالگی‌ به‌ كار در كشتی‌ پرداخت‌ و در سال‌1467 سفری‌ به‌ دریای‌ شمال‌ داشت‌ و از جزیره‌ایسلند دیدن‌ كرد. در سال 1493 با سه‌ كشتی‌، به همراه 120 در یانورد وی را همراهی می کردند ، آب‌های‌ اقیانوس‌ اطلس‌ را به‌ جانب‌ باختر ترك‌كرد. در این‌ سفر، خطرات‌ بسیاری‌ پیش‌ آمد.كریستف‌ كلمب‌ قاره‌ آمریكا را كشف‌ كرد، اما تصوركرد هندوستان‌ است‌.

وی لقب دریاسالار اقیانوسها گرفت.

كلمب بعدها سه سفردیگر به این سرزمین جدید كرد و دربازگشت به اسپانیا درسال1506میلادی درگذشت.

***


معاهده فین كن اشتاین

205 سال پیش درچنین روزی درسال1222هجری قمری ، معاهده فین كن اشتاین میان ایران و فرانسه درمحلی به همین نام درلهستان امضا شد.

به دنبال حملات پی‏درپی قوای روسیه به مناطق شمالی ایران، دولت ایران برای دفع این حملات، ابتدا از انگلستان تقاضای كمك كرد.

لیكن انگلیسی‏ها به علت اتحاد با روسیه بر ضد فرانسه، حاضر به همكاری با ایران نشدند. ناچار دولت ایران به ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه توسل جست و ناپلئون نیز كه برای مقابله با انگلستان به یك متحد در منطقه نیاز داشت درخواست ایران را پذیرفت. از این رو بین طرفین، عهدنامه‏ای به نام فین كن اشتاین منعقد شد.

این عهدنامه به ظاهرخواسته ها و مقاصد فتحعلیشاه قاجاررا تأمین می كرد ولی مواد آن به گونه ای تنظیم شده بود كه ناپلئون درهرزمان قادربود ازانجام دادن تعهدات خود سرباززند.

عقد قرارداد فین كن اشتاین مقدمه مأموریت هیئت نظامی ناپلئون را درایران فراهم كرد و ژنرال گاردان درمقام سفیردولت فرانسه دررأس این هیئت به ایران آمد.

آنان هدف خود را آموزش قوای نظامی ایران و آشناكردن آنان با شیوه های نوین جنگی اروپا اعلام كردند اما نیت اصلی هیئت نفوذ درارتش و دیگرمراكزمهم و حساس ایران بود. این عهدنامه به علت اجرانشدن تعهدات فرانسه درذیحجه سال1222هجری قمری ملغی اعلام شد.

***


تولد پاول یوهان لودویگ هایزه

177سال پیش در چنین وزی در سال 1830میلادی ، «پاول یوهان لودویگ هایزه» در برلین متولد شد.

پدرش استاد دانشگاه بود. او نیز در رشته زبانشناسی به تحصیل ادامه داد. پاول در زمینه زبانهای رومی و كلاسیك آموزش دید و به صورت سخنگوی اصلی نهضت حفظ ارزشهای هنری و سنتی از گزند مادیگرایی، رئالیسم و سیاست درآمد.

هایزه، نویسنده پركاری بود و بهترین آثار ابتكاری او، رمانهای كوتاهش هستند، كه از میان آنها، «ارابیاتا» كه داستانی ایتالیایی است، در نوع خود، اثری برجسته به حساب می‌آید. او پنجاه نمایشنامه‌ نوشت كه برخی از آنها هنوز به قوت خود باقی هستند.از آثارش می‌توان به «تصویر یك مادر» ، «آندرئادلفین» و «كودكان دنیا» اشاره كرد.پاول یوهان لودویگ هایزه، در سال 1909به خاطر یك عمر نویسندگی خلاق، جایزه نوبل را از آن خود كرد.

***


برگزاری نخستین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد

26سال پیش درچنین روزی در سال1358هجری شمسی ، انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد بدین ترتیب به پاس خون شهدای انقلاب اسلامی به آرزوی دیرینه كسانی كه عمری درراه پیروزی اسلام مبارزه كرده بودند جامه عمل پوشانده شد.

انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در یك فضای باز سیاسی انجام گرفت و داوطلبان از سوی وزارت كشور مورد بررسی قرار می‌گرفتند و توسط وزیر وقت، تایید یا رد می‌گشتند و شورای نگهبان درآن زمان هنوز تشكیل نشده بود. به موجب قانون انتخابات مصوب شورای انقلاب، اقدام كنندگان علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، محرومین از حقوق اجتماعی، محجورین و ورشكستگان به تقصیر و مقامات رژیم گذشته به علاوه مسئولین شاغل بكار حق شركت در انتخابات را نداشتنددر نتیجه داوطلبانی كه شامل این موارد نمی‌شدند در انتخابات خود را نامزد كردند. گروه‌ها و احزاب سیاسی حاضر در صحنه نیز با معرفی نامزدهای مورد نظر خود در صحنه حضور یافتند. در نتیجه طیف وسیعی از افراد در این انتخابات شرکت کردند .

این انتخابات درزمانی برگزارشد كه اِمریكا با حمایت ازنیروهای سازشكارداخلی درحدود تضعیف روحیه مردم و محبوبیت حضرت امام(ره) برآمده بود. اِمریكا برای راه‎اندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ازهیچ كوششی دریغ نمی‎كرد. اما این بارهم توطئه‎های استكبارجهانی با شكست مواجه شد و مجلس شورای اسلامی به نحو شایسته‎ای گشایش یافت و با نظارت شورای نگهبان به تصویب قوانین جمهوری اسلامی پرداخت.

بر اساس اسناد وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی 20857391جمعیت واجد رای دادن بر آورد شده بودند که از این میان 10875969آرا خود را به صندوق های رای ریختند . بر این اساس پنجاه و دو ممیز 14 صدم در صد در این انتخابات شرکت کرده بودند .

***


عملیات ام‌الحسین

24سال پیش درچنین روزی در سال1360هجری شمسی ، در ساعت چهار و نیم بامداد ، عملیات اُ مُّ الحَسَنین(ع) درمنطقه حمیدیه درجنوب كرخه نوربا رمزیا زهرا(س) بنت رسول الله آغازشد. این عملیات با هدف انهدام نیروهای دشمن صورت گرفت. عملیات یادشده با رشادتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت به پایان رسید.

نتیج عملیات عبارتند از:

1- 15 دستگاه تانک ونفر بر

2-تعدادی سلاح سبک و سنگین

3-10 دستگاه خودرو

4-7 قبضه خمپاره

تعداد کشته و زخمی دشمن :

700 نفر

تعداد اسراء

150نفر

***


عملیات كربلای 7

20 سال پیش در چنین روزی در سال 1365 ه.ش ، عملیات كربلای 7 با رمز مبارك "یا مولای متقیان"، در عمق خاك عراق، واقع در منطقه حاج عمران و با اهداف آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه و انهدام ماشین جنگی دشمن و تسلط بر محور "حاج عمران" ـ رواندوز" و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه نبرد در منطقه را رزمندگان اسلام در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آوردند كه در آزاد سازی ارتفاعات "گردمند" و "تپه سرخی" و "یال كله اسبی" منجرشد.

همچنین، دهها قبضه سلاح از انواع سنگین و نیمه سنگین (ازجمله توپ و خمپاره انداز) تعدادی انبار مهمات، سه گردان از تیپ 75 لشگر 23، تیمهای 4،6،93و96، گردانهای یك و دو از تیپ سه لشگر 25 دشمن، منهدم شدند و مقدار زیادی از ادوات و سلاح های سبك و نیمه ستگین و انواع خودرو به غنیمت گرفته شد و بیش از 2300 نفر از بعثیان نیز به هلاكت رسیدند و 185 نفر به اسارت نیروهای اسلام درآمدند.

رزمندگان لشگر 64 ارومیه، كه از شروع توطئه دشمنان انقلاب اسلامی در كردستان در آنجا حضور فعال و چشمگیر داشتند، برای چندمین بار در مقابله با ارتش عراق قرار گرفتند. رزمندگان این لشگر، با عبور از میدانهای مین، موانع ایذایی و كوههای سربه فلك كشیده و پوشیده از برف، به دشمن بعثی یورش بردند و، با بهره گیری از تاكتیكهای رزم شبانه، دشمن را غافلگیر كردند و حماسه دیگری آفریدند.

در این عملیات، مناطق زیادی به دست رزمندگان غیور ایران اسلامی افتاد. با توجه به شرایط سخت و سرد و یخبندان منطقه و نیز نامساعد بودن موقعیت لشگر حماسه آفرین 64و مشكلات تداركات آن دشمن بعثی پاتكهای سنگینی تدارك دید تا شاید بتواند مناطق از دست رفته را باز پس گیرد، ولی نیروهای ارتش اسلام پاتكهای دشمن را یكی از دیگری درهم شكستند.

این عملیات به مدت هشت روز ادامه داشت و ارتش اسلام برای یكسره كردن كار دشمن، در ساعت 15 دقیقه بامداد در روز نوزدهم اسفند ماه، پس از عبور از موانع ایذایی مختلف، برآنها یورش بردند و ضربات مهلكی بر باقی مانده تیپ 96 از لشگر 23 وارد آوردند و پایگاه آنها را به آتش كشیدند.

با انهدام مقر این تیپ، دودسیاهی منطقه را فراگرفت.

به دعوت ستاد تبلیغات جنگ، خبرنگاران رسانه های جمعی جهان به ایران سفر كردند و به پیروزی ایران در این عملیات اذعان كردند.

***

منابع :

1- صداوسیما

2- تقویم شیعه

3- مهر

4- روزنامک

5- ویکی پدیا

6- ایرانگار

7- تله تکست

8- سایت خانه ملت

9- لیلةالقدر

10-آوینی

11- هجرت