تبیان، دستیار زندگی

ایران؛ موکب زائران اربعین حسینی

این روز‌ها ایران اسلامی موکب زائران غیر ایرانی اربعین شده و همه خود را مهیای پذیرایی از این میهمانان می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بین الحرمین
دوباره صدای پای زائران پیاده اربعین به گوش می رسد. صدایی که هر سال بلندتر از سال قبل شنیده می شود و عاشقان شیدا را از جای جای کره خاکی به تربت کربلا وصل می کند. در این وادی، ایران اسلامی به دلیل قرار گرفتن در مسیری استراتژیک، سالهاست که مفتخر به میزبانی زوار غیرایرانی اربعین از پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، چچن، روسیه، اوکراین و نخجوان است.

در این دیار، آنها که پای رفتن به کربلا معلی را ندارند آرام ننشسته و راهی برای دلدادگی و عشق بازی با امام سرجدا یافته اند. آنها ایمان دارند که خدمت به زائر حسین(ع) کمتر از زیارتش در کربلا نیست، پس آستین همت را بالا زده و کمر خدمت بسته‌اند تا چمدان زائری خسته را بگیرند که کیلومترها دورتر از ایران، عزم سفرکرده و با گذر از کمین های خطرناکِ طالبان و داعش خود را به خاک ام القرای جهان اسلام رسانده است.

این مردم دست گیری از زائران افغانستانی که در طول سال تنها یک بار ویزای سفر به عتبات عالیات برایشان صادر می شود را مدال افتخار و پذیرایی از زنان و مردان مسلمان پاکستانی تباری که پیچ و خم های زیادی را طی کرده اند تا به سلامت به ایران برسند را سند نوکری خود می دانند.

این مردم هیچ برادری با شامیان زمان حسین(ع) ندارند. اینها بر خلاف کسانی که خاندان اهل بیت را خارجی خواندند و سنگ حماقت به سوی آل الله پرتاب می کردند، تنها تقوا و مسلمانی را پیشه راه خدمت کرده و ذکر حسین، زبان و کلام مشترک شان شده است. حال چه از ترکیه راهی ایران شده باشد چه از چچن و روسیه و اکراین.

این روزها ایران اسلامی موکب زائران غیرایرانی اربعین شده و همه خود را مهیای پذیرایی از این میهمانان می کنند.

15 استان کشور از امروز وارد عملیات اجرایی استقبال و پذیرایی از زائران غیرایرانی اربعین می شوند. زائرانی که از 5 مرز رسمی کشور وارد می شوند و در مسیر حرکت، 10 استان دیگر نیز به طور مستقیم با دایر کردن مواکب، کار خدمت رسانی و پذیرایی از آنها را انجام می دهند.

امسال پیش بینی می شود تنها 30 هزار زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شوند. حسینیه اعظم زنجان نیز پذیرای سه هزار و600 زائری است که از کشورهای ترکیه و آذربایجان وارد ایران می شوند. مرز اردوغان نیز پیش بینی ورود 21هزار زائر غیر ایرانی اربعین را دارد. عاشقان و دلدادگان اوکراینی، چچنی روس هم که جمعیت 10 هزار نفری برای آنها تخمین زده شده است از مرز دوغارون قرار است وارد کشور شوند. تبریزی ها هم با توان کامل خود را مهیای پذیرایی از دو هزار و 600 زائری می کنند که تصمیم گرفته اند از نخجوان و آذربایجان، خاک ایران را توتیای چشمان خود کنند و به سمت دیار یار راهی شوند.

در این بین استان های کرمان- یزد- همدان- قم- شیراز و چندین استان دیگر نیز در بین مسیر راه این زائران قرار دارند از ماه های قبل در تدارک ایجاد موکب برای پذیرایی از این زوار هستند. همه چیز برای حضور مهمانان اربعینی مهیاست و می توان گفت ایران اسلامی، موکب زائران اربعینی شده است.

سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که پایتخت میزبانی زائران غیرایرانی لقب گرفته و تنها در سال گذشته 22هزار زائر پاکستانی را میزبانی کرد.

«رضا بختیاری» دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ستاد تکریم زائران غیر ایرانی که کاملاً مردمی است به صورت خودجوش و به منظور خدمت رسانی به زائران امام حسین (ع) تشکیل شده و با پنج کمیته به استقبال زائران می رود.

وی افزود: سال های گذشته زائران زیادی از مرز میرجاوه وارد استان می شدند اما اقدام خاصی برای میزبانی از آن ها انجام نمی شد که از سال 94 با حضور 14 هزار زائر پاکستانی خدمت رسانی ها به آنها اوج گرفت و نیروهای مردمی زیادی با همکاری دستگاه های اجرایی پای کار آمدند.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ادامه داد: در محرم و صفر سال گذشته، شاهد افزایش 30 درصدی ورود زائران پاکستانی به استان بودیم، زیرا 22 هزار نفر برای مشرف شدن به کربلا از مرز میرجاوه وارد شدند و بر اساس آمار ارائه شده توسط مجموعه های مردمی پاکستان پیش بینی می شود تعداد آنها امسال به 30 هزار نفر برسد.

وی اظهار کرد: بیش از هزار نفر از مردم استان از طریق فضای مجازی به عنوان خادم افتخاری زائران پاکستانی اربعین اعلام آمادگی کرده اند و حدود 700 نفر هم برای حوزه خدمات دهی، سامان دهی شده اند.

به گفته بختیاری به کمک نیروهای مردمی و رایزنی با مجموعه های مختلف دولتی برنامه ریزی هایی انجام شده است و با همکاری سپاه سلمان، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، راهداری و حمل و نقل جاده ای و مرزبانی، نیروهای امنیتی و ... برای میزبانی شایسته زائران پاکستانی در زمینه خدمت رسانی اقدام هایی انجام می شود که این مجموعه ها ستاد مردمی را به عنوان ستاد پیشرو تعیین کرده اند.

بختیاری با بیان اینکه خدمت رسانی ستاد مردمی اربعین به زوار پاکستانی با پنج برنامه انجام می شود، بیان کرد: در قسمت حمل و نقل هر سال مشکلاتی وجود داشت که دلیل آن بی ثبات بودن قیمت در مسیر و آشنا نبودن زائران با مسیرها بود که این مشکل با همکاری پایانه های مرزی رفع شده است و اتوبوس های بهتری در اختیار آن ها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته 600 اتوبوس مورد استفاده زائران قرار گرفت و در حوزه حمل و نقل 450 میلیون تومان گردش مالی در استان انجام شد که امسال هماهنگی های اولیه انجام شده است تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.در بخش بهداشت و درمان هم از آنجایی که زائران مسیر طولانی و سختی را برای رسیدن به مرز میرجاوه طی می کنند خدماتی در مرز انجام می شود و در زائرسرای امام رضا (ع) نیز پزشکان و پرستاران آماده خدمات دهی به زائران هستند.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان پیرامون اطعام زائران هم گفت: برای 30 هزار زائر پاکستانی سه وعده غذا در نظر گرفته ایم که آستان قدس برای حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کرده است و برای پخت غذاها از آشپزهای پاکستانی استفاده می شود که در این قسمت خدمان رسانی به صورت خیری انجام می شود؛ به‌علاوه در زمینه اسکان هم مشکلی در استان وجود ندارد، زائران هنگام ورود اسکان کوتاهی در مرز خواهند داشت و دیگر برنامه ها برای آنها در زائر سرای امام رضا (ع) که محل اسکان شبانه آنها در زاهدان است ارائه می شود.

هر شب پذیرای 3500 زائر در سیستان و بلوچستان هستیم

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان افزود: با وجود اینکه هر شب پذیرای حدود سه هزار و 500 مهمان خواهیم بود مشکل خاصی از نظر امکانات اولیه و سرمایشی و گرمایشی وجود ندارد. این اقدام کاملاً فرهنگی بوده و به دلیل ارزش فرهنگی که دارد و سبب توسعه ارتباط برادرانه میان ایران و پاکستان می شود مورد توجه قرار دارد. امسال 12 بسته فرهنگی برای زائران در نظر گرفته ایم که از جمله آنها می توان به بسته کودک، نمایشگاهی، سبک زندگی، مراسم عزاداری و تعزیه، حمل و نقل، نقشه راه‌ها، خادمان، تولیدات رسانه و برنامه های تلویزیونی اشاره کرد.

وی بیان کرد: هر کسی از مردم استان با هر توانی می توانند به جمع زائران پاکستانی اربعین حسینی(ع) در استان بپیوندد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به ربات تلگرامی Arbainsb_bot@ مراجعه کنند می توانند کمک های خود را به مساجد، پایگاه های بسیج و زائرسرای امام رضا (ع) اهدا کنند. افرادی هم که می خواهند کمک نقدی داشته باشند می توانند کمک های خود را به شماره حساب ۹۴۰۱۵۰۰۱۲۳۲/128 به نام اداره کل اوقاف و امور خیریه واریز کنند.

پذیرایی اهل سنت از زائران اربعین حسینی
وی با اشاره به استقبال خوب اهل سنت برای پذیرایی از زائران پاکستانی اربعین و عزم جدی آنها در این باره گفت: سران اهل سنت و مردم محلی به صورت مرتب در مرز میرجاوه حضور می یابند و با قربانی کردن و دیگر اقدام ها به زائران پاکستانی خدمات دهی می کنند، در سفید آبه زاهدان نیز مجتمع خدمات رفاهی توسط مردم اهل سنت راه اندازی شده است که صاحب آن به صورت خودجوش خواهان پذیرایی از زائرانی است که عازم مشهد می شوند. در نصرت آباد هم قرار است در یکی از مکان هایی که توسط برادران سنی اهل سنت شده است زائران پاکستانی که به کربلا مشرف می شوند مورد استقبال قرار گیرند.

بختیاری خاطرنشان کرد: همه تلاش ها بر این است که زائران پاکستانی از زمان ورود به ایران تا بازگشت به کشورشان احساس آرامش خاطر داشته و خاطره خوبی از حضور در ایران اسلامی و سیستان و بلوچستان داشته باشند.

حسینیه اعظم زنجان میزبان زائران
«مجتبی ناصر» مسئول اجرایی ستاد اربعین استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: امسال سه هزار و 600 زائر از کشورهای ترکیه و آذربایجان وارد زنجان می شوند که این آمار در سال گذشته سه هزار نفر بوده است.

وی افزود: 3 مرز ارومیه، تبریز و زنجان مرزهای تعیین شده برای ورود زائرین ترکیه و آذربایجان، در نظر گرفته شده و دخالتی به مرز آستارا ندارند.

مسئول اجرایی ستاد اربعین استان زنجان درباره موکب های پذیرایی در نظر گرفته شده برای زوار در این استان اظهار کرد: اولین موکب؛ حسینیه اعظم زنجان است که هماهنگی های لازم جهت استراحت و برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی انجام شده است. زائران پس از اقامه نماز به موکب دیگر که در عوارضی زنجان تبریز قرار دارد بازگشته و پس از پذیرایی مختصر به راه خود ادامه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات رسانی به این زوار در سه حوزه بهداشتی، پذیرایی و فرهنگی انجام می شود که در بحث فرهنگی CDو بروشورهایی جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی آماده شده است که تقدیم زائران می شود.  سال گذشته شهرداری زنجان کمک های خوبی کرد و نزدیک به 15 میلیون تومان را به این کار اختصاص داد. امسال علاوه بر ستادهای مردمی حسینیه اعظم زنجان و صدا سیما نیز کمک رسانی می کنند.

وی بیان کرد: پنجم و ششم آبان ماه زمان شروع خدمات رسانی به این زوار است که تا 15 آبان ماه ادامه دارد و در این مدت خدام زیادی به خدمت رسانی می پردازند.

زائران افغانستانی اربعین، مهمان امام رئوف
«سید ثارالله ظهوری» مسئول بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال قبل حدود 15 تا 16 هزار زائر از مرز دوغارون عبور کردند و امسال پیش بینی 17تا 21 هزار زائر را داریم.

وی افزود: سال گذشته در سالن مدافعان حرم گلشهر، 5 هزار نفر مورد استقبال قرار گرفتند و یک وعده ناهار نیز مهمان حرم علی ابن موسی الرضا(ع) شدند. سال گذشته هم انتقال زوار از مرز دوغارون تا مشهد به تعداد دو هزارنفر به صورت رایگان انجام شد و در انتقال زوار از مشهد به شلمچه تسهیلات تخفیفی صورت گرفت.

مسئول بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران خاطرنشان کرد: همچنین 5 فروند هواپیمای مسیر مشهد-آبادان هم در برنامه های پرواز این شهر برای حمل نقل سریع و آسان قرار گرفت.

وی درباره برنامه های امسال ستاد اربعین هم تصریح کرد: امسال برنامه ها از کمیت و کیفیت بالاتری برخوردار است و آمادگی کامل برای پذیرایی و میزبانی 10 تا 12 هزار زائر را در موکب ها داریم که البته می شود تمام زوار را پوشش داد اما چون بعضی از آنها به صورت کاروانی تردد می کنند اطعام و استراحت آنها در هتل است.

ظهوری ادامه داد: حسینیه امام خمینی(ره) مشهد به عنوان موکب اصلی در نظر گرفته شده است که خدمات ارائه شده بسیار متنوع از جمله اصلاح مو، خیاطی، شست وشو لباس، طب سنتی،کمک های اولیه پذیرایی، پذیرایی وعده غذای امام رضا(ع)، اسکان و نمایشگاه از جمله خدمات است.

مسئول بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران تاکید کرد: امسال ستاد اربعین آستان قدس رضوی، ستاد اربعین بنیاد خاتم الاوصیاء و ستاد اربعین اتباع و امور بیگانه با ما همکاری های لازم را داشته است که بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بسزا و محوری در این امر داشته است.

وی درمورد استخدام خدام افتخاری هم اظهار کرد: سال گذشته حدود 200 خادم همکاری داشتند که امسال این تعداد به 500نفر رسیده است که از تاریخ سیزدهم آبان ماه که زمان ورود زائران است به خدمت رسانی مشغول می شوند.

امام زادگان قاسم و ابراهیم گیلان میزبان زائران غیرایرانی
«رحیم پورمحمودی»  مسئول ستاد زائرین غیر ایرانی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: امسال با توجه به استقبال بیشتر کشورهای روسیه، اوکراین، چچن و آذربایجان تعداد زائران حدود 10هزار نفر پیش بینی شده است، این افراد از مرز آستارا وارد ایران می شوند درحالیکه این آمار در سال قبل 6هزار نفر بوده است.

وی درباره موکب های دایر شده برای استقبال از زوار گفت: اولین موکب در گمرک قرار دارد که زیر نظر ادارات شهرستان آستارا می باشد و دومین موکب در محل امام زادگان قاسم و ابراهیم در یک کیلومتری شهرستان آستارا قرار دارد، همچنین در کنار این مکان ها، موکب امام رضا(ع) دایر شده که این موکب 15روز قبل و 15 روز بعد از اربعین فعالیت خود را ادامه می دهد, سومین موکب که هم زائران ایرانی و هم غیر ایرانی از آن استفاده می کنند موکب «غافله عاشقان» است که در« لوشان» قرار دارد.

 مسئول ستاد زائرین غیر ایرانی استان گیلان همچنین به فعالیت های فرهنگی انجام شده در این مواکب اشاره کرد و افزود: زائرانی که از مرز آستارا وارد می شوند اکثرا کسانی هستند که به تازگی شیعه شده اند و باید نگاه ویژه ای به آنها داشت و چون آشنایی چندانی با احکام شیعه ندارند، جوانان روحانی و مبلغ برای آموزش احکام و همچنین سخنرانی و مداحی برای آنها در نظر گرفته شده است.

پورمحمودی درباره مکان های ویژه رفاهی و استراحت زائران تصریح کرد: حدود 100 چشمه سرویس بهداشتی برای زائرین ساخته شده و همه امکانات لازم برای استراحت و پذیرایی در موکب امام رضا (ع) و امام زاده قاسم و امام زاده ابراهیم فراهم شده است که اوج فعالیت این موکب ها در هنگام بازگشت زوار است.

وی خاطرنشان کرد: امسال جوانان ستاد مردمی در موکب امام رضا(ع) فعالیت دارند که اداره اوقاف و بنیاد خاتم در این امر کمک رسانی می کنند، لازم به ذکر است که تعداد خادم ها در موکب امام رضا (ع) 18 نفر هستند.

پور محمودی تاریخ آغاز خدمت رسانی را دوم آبان ماه اعلام کرد که تا 15 روز بعد از ازبعین ادامه دارد.

هوشمند سازی برنامه ها جهت آسایش زوار غیرایرانی
«آرش رضا زاده» معاون عملیات جبهه فرهنگی مردمی خاتم استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: سال قبل حدود 1600 زائر غیرایرانی از مرزها عبور کردند که پیش بینی می شود امسال این رقم به دو هزار و600 نفر برسد.

وی  افزود: این زائران از کشورهای ترکیه، نخجوان و آذربایجان هستند که برای پذیرایی از آنها یک موکب در شهر تبریز دایر شده که در اتوبان شهید کسرایی واقع است؛ این موکب از لحاظ امکانات فرهنگی و درمانی به طور کامل تجهیز شده است که ویژه برنامه های برپایی مراسم عزاداری و شام نیز برای زائران تدارک دیده شده است. چند هیئت و ستاد مردمی با این ستاد همکاری داشته اند و از میان دستگاه های اجرایی، شهرداری تبریز همکاری خوبی داشته است.

معاون عملیات جبهه فرهنگی مردمی خاتم استان آذربایجان شرقی ادامه داد: برای رفع مشکلات احتمالی و راهنمایی زائران یک اپلیکیشن به زبان آذری که شامل نقشه، فایل های صوتی مداحی و حدیث می باشد طراحی شده است که در تمام این مدت تیم‌های مستند سازی ستاد مشغول ثبت و ضبط ورود و پذیرایی از زوار هستند.

رضا زاده درباره خادم های افتخاری خاطر نشان کرد: سال گذشته 15 خادم افتخاری و چند هیئت مذهبی همکاری داشتند؛ طبق برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود امسال این تعداد به 40 تا50 نفر برسد که از آغاز ورود زائران تا 12 آبان ماه خدمت رسانی می کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان