تبیان، دستیار زندگی

مشکل اصلی سینمای کودک و نوجوان تولید است

عباس جهانگیری نویسنده و پژوهشگر کودکان و نوجوانان درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان در ایران گفت:مشکل اصلی سینمای کودک و نوجوان تولید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عباس جهانگیری


 در دهه ۶۰ و ۷۰ تعداد تولیدی فیلم ها بالا بود و زمانی که کمیته انتخاب، فیلم ها را انتخاب می کرد از میان ۸۰ الی ۹۰ فیلم،تنها ۲۰ فیلم برای جشنواره انتخاب می شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضرتعداد فیلم هایی که در این حوزه تولید می شود، بسیار کم است افزود: از این رو به دلیل ارسال محدود فیلم های تولیدی به کمیته انتخاب،ناچار هستند برای این تعداد فیلم ها یک جشنواره ای در اصفهان برگزار کنند.

جهانگیری در ادامه گفت:در گذشته مجمع تهیه کنندگان سینما و بنیاد فارابی با دادن وام به فیلم های کودک و نوجوان از آنها حمایت می کردند. خود شبکه ها نیز تولید فیلم داشتند.خیلی ازبزرگان سینمای کودک از دل تلویزیون و کانون پرورش فکری بیرون آمدند.

این نویسنده اضافه کرد:کانون پرورش فکری سالی ۱۰ فیلم تولید می کرد و هم اکنون سالی۲فیلم تولید می کند، در حالی که با توجه به مخاطب گسترده ۱۷ میلیونی کودک و نوجوان، تولید سینما نسبت به این میزان مخاطب بسیار ناچیز است.

این پژوهشگر کودک و نوجوان با بیان اینکه درحال حاضر مشکل کانون پرورش فکری بودجه است،گفت:چرا کانون باید فیلمی تولید کند که در آرشیو خاک بخورد؟ باید فیلمی تولید کند که اکران شود. مردم بلیت بخرند و به تماشای فیلم بنشینند. در نتیجه این چرخه برای کانون ایجاد درآمد کند.

جهانگیری در پایان درباره دو رمان اخیر خود بنام « تورنتو» و«سایه هیولا»،توضیح داد: این دو رمان توسط کانون منتشر شده،اما به جای اینکه کانون رمان های خودش را منتشر کند، بخش خصوصی آن را عهد دار می شود.

منبع: صبا