تبیان، دستیار زندگی

کاشی ماندگار «ایرج بسطامی» کجا نصب خواهد شد؟

پس از سال‌ها از فقدان ایرج بسطامی، حالا «کاشی ماندگار»ی که نام او بر آن حک شده، به دست خواهر این هنرمند سپرده می‌شود؛ او در شرایطی از دنیا رفت که از مال و ملک دنیا چیزی برای عزیزانش باقی نگذاشت، پس قرار است این کاشی در کجا نصب شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاشی ماندگار ایرج بسطامی

  زلزله بم در کنار خرابی‌های زیادی که برجا گذاشت جان ایرج بسطامی، خواننده موسیقی ایرانی، را نیز در ۴۶ سالگی گرفت؛ طبق گفته خواهر این هنرمند او پس از درگذشتش ملک یا مالی را به ارث نگذاشت.

در این میان چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان،کاشی میراث ماندگار منزل پدری ایرج بسطامی را که در زلزله بم ویران شد، به فاطمه بسطامی خواهر زنده یادبسطامی تحویل داد.»

کاشی ماندگار ابتکاری از سازمان میراث‌فرهنگی کشور است که سردر خانه‌های پیشکسوتان و اهالی نامدار فرهنگ و هنر نصب می‌شود؛ با توجه به اینکه ایرج بسطامی از خود خانه‌ای نداشت قرار است این کاشی در کجا نصب شود؟

فاطمه بسطامی ـ خواهر زنده‌یاد ایرج بسطامی ـ در این‌باره می‌گوید: ایرج بسطامی فردی مادی‌ نبود و به مال دنیا توجهی نداشت. تنها دارایی او وسایل شخصی و هنری بود. ما تنها یک خانه پدری برایمان مانده که من قصد دارم این خانه را که تنها سرمایه ما است، در خدمت فرهنگ و آموزش شهرم قرار بدهم زیرا جوانان شهرم هیچ امکانات آموزش هنری ندارند.

او که مدیرعامل موسسه ایرج ابسطامی است، ادامه می‌دهد: ما قصد داریم یک مجتمع فرهنگی، هنری و گردشگری در این مکان بسازیم. طبق رایزنی‌ها و جلسه‌های متعددی که من با مسوولان فرمانداری، شهرداری و اعضای شورای شهر در محل فرمانداری داشتم ساخت این مجتمع تصویب شد اما هنوز هیچ جواب مثبتی از شورای شهر برای اینکار دریافت نکردیم.

بسطامی با بیان اینکه قرار است این مجتمع توسط شهرداری ساخته شود، اظهار می‌کند: من از اسفندماه به طور مجدد و مکرر پیگیر این موضوع شدم؛ من درخواست ساخت مجموعه را نوشتم اما هنوز هیچ اقدامی نشده است. این کار جزو وظایف مسوولان شهر است اما هنوز بعضی از آن‌ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند.

رییس جشنواره موسیقی ایرج بسطامی با اشاره به دریافت «کاشی ماندگار ایرج بسطامی» می‌گوید: مدیرکل اداره گردشگری استان با ما همکاری خوبی دارد و زمانی که اطلاع پیدا کردند قرار است توسط شهرداری بم این مجتمع ساخته شود، کاشی را به عنوان امانت دراختیار من قرار دادند تا پس از ساخت این کاشی بر سر زادگاه او نصب شود.

خواهر زنده‌یاد ایرج بسطامی‌ بیان می‌کند: قرار قطعی بود این مجتمع ساخته شود برای من عجیب است هنوز با شورای شهر بم به توافق نرسیدیم. مردم شهر بم همه آرزوی این مجتمع را دارند و قبلا طومار نوشتند و در این‌باره از مسوولاندرخواست کردند اما ترتیب اثر داده نشد امیدوارم اینکار سرانجام پیدا کند و ساخته شود وگرنه من نیز مانند بقیه همشهری‌هایم که قصد خدمت به بم را داشتند اما با بی‌توجهی مسوولان روبرو شدند؛ از این کار کناره خواهم گرفت.

او همچنین درباره «جشنواره موسیقی ایرج بسطامی» اظهار می‌کند: جشنواره ایرج بسطامی سومین دوره خود را در سطح ملی برگزار می‌کند. ما در حال رایزنی‌ برای جذب اسپانسر هستیم. امیدوارم زودتر جوابی بگیریم که شرمنده دوستان و هنرمندانی که با ما همکاری می‌کنند، نشویم.

فاطمه بسطامی همچنین درباره فعالیت‌های دیگرش به غیر از این جشنواره اظهار کرد: من در موسسه ایرج بسطامی که در کرمان قرار دارد، مشغول فعالیت آموزشی هستم که این موسسه از شهرستان‌های اطراف نیز هنرآموز دارد.

منبع: ایسنا