تبیان، دستیار زندگی

اردل بخش2

مردم اردل شیعه اثنی عشری و وابسته به طوایف مختلف بختیاری هستند كه در مقاطعی از زمان و به مرور از زندگی ایلیاتی دست كشیده و یكجانشین شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردل
مردم اردل شیعه اثنی عشری و وابسته به طوایف مختلف بختیاری هستند كه در مقاطعی از زمان و به مرور از زندگی ایلیاتی دست كشیده و یكجانشین شده اند. این شهرستان از گذشته های دور یكی از محال بختیاری و از مراكز سردسیری و اسكان عشایر هفت لنگ بختیاری بوده و هم اكنون نیز محل ییلاق قسمتی از عشایر كوچرو ایل هفت لنگ است. در این منطقه نیزخانوارهایی از طوایف چهار لنگ نیز وجود دارند.

اردل از گذشته‌های دور، یکی از مراکز ییلاقی و اسکان عشایر ایل هفت‌لنگ بختیاری بود و در متون تاریخی از جمله سفرنامه ابن بطوطه که از اصفهان تا شوشتر سفر کرده، اشاراتی به این ناحیه شده‌است.

این شهر همواره پایگاه خوانین بختیاری بوده است و قبر حاج ایلخانی از اجداد خوانین در این شهر واقع گشته است این شهر مرکز حکومت خوانین بوده و وجهه سیاسی آن خصوصا"درزمان مشروطیت پر رنگتر است. در هفدهم فروردین سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی)، زمین‌لرزه‌ای به بزرگای حدود ۵ ریشتر اردل را به شهری نیمه‌ویرانه تبدیل کرد و حدود ۳۰۰ نفر از مردم آن جان باختند.[بعد از این زلزله معروف، بافت مسکونی شهر هم تغییر یافت و هم جابجا شد.[

از نام های خانوادگی اصلی و بزرگ این شهر می توان خلیلی،رییسی،نصیری،امیدی،صالحی، اسدی،طاهری، انصاری اشاره کرد.

شهرستان اردل به واسطه داشتن چشمه های اب سرد فروان به یکی ازقطب های مهم پرورش ماهی قزل الادرکشورتبدیل شده است.

اردل در فاصله ۸۶ كیلومتری بروجن و ۹۵ كیلومتری جنوب باختری شهر كرد، در مسیر جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.در میان ایلات و عشایری که در مناطق اطراف این شهرستان زندگی می کنند، صنایع دستی رواج زیادی دارد که از آن جمله می توان به بافت انواع قالی های محلی، گلیم، جاجیم، چوقای محلی، پشتی، هم چنین خورجین، چادر سیاه، نمکدان و سفره اشاره کرد.

برخی از مناطق این شهرستان مانند سرخون و منطقه مشایخ «سادات بختیاری» در صنایع دستی بسیار شاخص می باشند. سرخون منطقه ای از توابع شهرستان اردل، استان چهار محال وبختیاری است که تعداد زیادی ازمردمان این منطقه علاوه بر فعالیت هایی نظیر دامداری و كشاورزی به بافت قالی‌های محلی، گلیم، خورجین و دیگر صنایع دستی مانند جاجیم، نمكدان،‌ پشتی و سفره می ‌پردازند.

 منطقه مشایخ«سادات بختیاری» ‌نیز‌درصنایع‌دستی‌ازاهمیت‌قابل‌توجهی برخورداراست، دراین منطقه صنایع دستی قدیمی مانند قالی بافی، گلیم بافی، بافت چوقای محلی، چادرسیاه، خورجین وغیره رایج است. این صنایع به واسطه وجود کارگاه های مختلف تاحدودی به صورت پیشرفته درآمده است ولی ماهیت آن هم‌چنان از سنت‌های قدیمی پیروی می ‌كند.

مکان های دیدنی و تاریخی

منطقه جنگلی اردل از مهم ترین دیدنی های این شهرستان است. این منطقه با ۱۰۴۰۰۰ هكتار اراضی جنگلی در ۸۰ كیلومتری شهركرد واقع شده است كه از شمال به شهركرد، از جنوب به لردگان و از خاور به بروجن و لردگان محدود است. نواحی عمده جنگلی این منطقه دیناوران، دورك، شلیل، دوپلان، سرخون، گندمكار و شیاسی است.

صنایع و معادن

از صنایع و معادن این شهرستان اطلاعات مستندی در دست نیست.

کشاورزی و دام داری


شهرستان اردل از جمله مناطق آباد و حاصل خیز استان به شمار می آید كه به دلیل وجود بارندگی كافی و خاك نسبتا مناسب انواع محصولات در این شهرستان به عمل می آید. هم چنین علاوه بر رمه های كوچنده، پرورش انواع دام ‌رایج ترین فعالیت عشایر و مردم روستاهای این منطقه است.

مشخصات جغرافیایی

شهر اردل مرکز شهرستان اردل در ۳۹ درجه و ۵۰ دقیقه دارازای جغرافیایی و …. درجه و ۳۲ دقیقه پهنای جغرافیایی، در بلندی ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. اردل در فاصله ۸۶ كیلومتری بروجن و ۹۵ كیلومتری جنوب باختری شهر كرد، در مسیر جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. آب و هوای آن معتدل مایل به سرد و خشك و بیش ترین درجه حرارت در تابستآن ها ۳۵ درجه و كم ترین درجه حرارت در زمستآن ها ۷ درجه زیر صفر می باشد. میزان باران سالانه اردل به طور متوسط ۵۰۰ میلی متر است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

اردل از گذشته های دور، یكی از مراكز ییلاق و اسكان عشایر ایل هفت لنگ بختیاری بوده و در متون تاریخی از جمله «سفرنامه ابن بطوطه» كه از اصفهان تا شوشتر سفر كرده، اشاراتی به این ناحیه شده است.
منبع:کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان.سایت کارناوال