تبیان، دستیار زندگی
زی3 سومین شماره از هفت رنگ نوروزی بخش ادبی هنری تبیان ، پیش روی شماست . در صورتی که شماره های اول و دوم این مجموعه را مطالعه کرده باشید، می دانید که این مجموعه شامل معرفی آثار صوتی ، تصویری ، کتاب و ذکر چند قطعه ادبی در قالب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت رنگ نوروزی3

سومین شماره از هفت رنگ نوروزی بخش ادبی هنری تبیان ، پیش روی شماست . در صورتی که شماره های اول و دوم این مجموعه را مطالعه کرده باشید، می دانید که این مجموعه شامل معرفی آثار صوتی ، تصویری ، کتاب و ذکر چند قطعه ادبی در قالب مناجات ، شعر و ... می باشد که توسط بخش ادبی هنری تبیان برای کاربران و خوانندگان گرامی فراهم شده است . اینک سومین و آخرین شماره از این ویژه نامه پیش روی شماست.


معرفی موسیقی

شورعشق؛ شهبازیان ، افتخاری

شور عشق از موجه ترین و بهترین آثار پرشمار علیرضا افتخاری در طول فعالیت هنری اوست. این اثر با آهنگسازی ماهرانه فریدون شهبازیان و در سبک موسیقی ملی ایران ساخته شده است . شهبازیان در مورد این اثر می گوید:

« شور عشق می خواهد سمت و سویی از موسیقی ایران را عرضه کند که شایسته حضور در مجامع هنری جهان باشد . این اثر توانسته است که راه هموار و مناسبی برای تعالی و تکامل موسیقی ایران ارائه کند . شور عشق از یک سو از تکنیک های موسیقی ارکسترال ، هارمونی ، کنترپوان ، و موسیقی پلی فونیک سود برده و از سویی دیگر بر جنبه های پیچیده موسیقی سنتی استوار گشته است . و به جرات می توان گفت سبکی که موسیقی شورعشق را دربر می گیرد ، سبک موسیقی ملی ایران است . سبکی که فرهنگ اصیل این سرزمین جاوید را خوش می نمایاند.»

در کنار آهنگسازی شهبازیان باید به اجرای زیبای افتخاری نیز اشاره کنیم که الحق و الانصاف حق مطلب را در قطعه قطعه این آلبوم به خوبی ادا کرده است . شورعشق شامل 4 ترانه با عنوانهای شورعشق ، محرم راز، ساقی ، و شور عاشقانه است . 4 قطعه ساز و آواز ، یک قطعه اجرای گروه کر و قطعه بی کلام و زیبای رهایی از دیگر قطعات این آلبوم است . اشعار این قطعات از سایه ، حافظ ، عراقی و فریدون مشیری است .

**

نغمه های سکوت ، اجرای قطعاتی برای ویولن سل و ارکستر توسط آندره آ باور

آندره آ باور متولد 1343 در آلمان کار با ویولن سل را از 8 سالگی آغاز کرد . تحصیلات عالی خود را در آکادمی هنر برلین به پایان رساند . طی این سالها با ارکسترهای سمفونیک و مجلسی متعددی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی همکاری نمود . علاقه زیاد او به موسیقی جاز و مشرق زمین باعث شد تا در کنار فعالیت حرفه ای در موسیقی کلاسیک ، به تحقیق و مطالعه در این سبکها بپردازد. خیلی زود شرایط همکاری با هنرمندان و گروههای متعددی ( به عنوان تک نواز ویولن سل) برای او فراهم شد .

او پس از طی این دوران و با کشف توانایی و قابلیت های تجهیزات الکترونیکی و همچنین تاثیرپذیری از فضای موسیقی شرقی و اشعار مولانا ، به آهنگسازی برای ویولن سل روی آورد . پس از ملاقات با استاد و الگوی خود « الی جکسون بیر » در نیویورک ، هویت واقعی خود را در زمینه آهنگسازی کشف کرد که نغمه های سکوت حاصل همین دوران است . (1)

نغمه های سکوت شامل 10 قطعه زیبا در فضای شرقی است که با نوازندگی هنرمندانه آندره آ باور توام شده است. فضا و لطافتی که شنیدن این اثر ایجاد می کند بسیار دوست داشتنی است . این آلبوم توسط نشر هرمس منتشر شده که معمولا تولید کننده آثار باارزش موسیقی است.

**

موسیقی کودکان ؛ کوچولوها در باغ ، سامان احتشامی

آلبوم کوچولوها در باغ به شما والدین محترم و یا خواهر برادرهای بزرگتر که معمولا وظیفه نگهداری از یک کودک را برعهده دارید ، این امکان را می دهد تا کودک مورد نظر را به خوبی مهار کنید !

شرکت طنین صوت ناشر این اثر در تعریف کوچولوها در باغ نوشته : شاد شاد شاد برای همه و به خصوص بچه ها.

آهنگسازی و تنظیم این اثر ، کار سامان احتشامی ، هنرمند جوان کشورمان است. در این کار 6 ترانه شاد مخصوص کودکان با عناوین؛ مادر بزرگ ، اسباب بازیها ، لولو آبی ، ببعی ، آب آب آب و بچه بد ، به همراه 2 قطعه بی کلام وجود دارد.

سامان احتشامی متولد 1357 در تهران ، با بهره گیری از محضر اساتیدی چون زنده یاد جوادمعروفی ، محمدسریر، و اسماعیل امین موید ، راه ورسم اولیه موسیقی را فرا گرفت . در سال 68 موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد . طی سالهای 70 تا 74 برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر گردید و مقام اول را در پیانو کلاسیک ایران کسب کرد .

برخی آثار منتشر شده او از این قرار است:

باغ به باغ (71) ، راز باغ (74) ، مهتاب در باغ (75) ، کوچولوهادر باغ (78) ، آنا در باغ (80) ، پری کجایی (80) ، باغ خاطره ها (81) و ... . وی در آلبوم بهشت من به خوانندگی عبدالحسین مختاباد ، تنظیم کننده قطعات و نوازنده پیانو می باشد .

***


معرفی فیلم

اعترافات یک ذهن خطرناک ؛ محصول مشترک آمریکا ، کانادا و آلمان در سال 2002 ، اثر زیبای جرج کلونی.

« چاک بریس ( سام راکول ) تهیه کننده برنامه تلویزیونی ، در اوج شهرتو موفقیت در یک بحران روحی شدید ، سرگذشت خود را به رشته تحریر در می آورد . او دوران جوانی و نامزدیش با پنی ، تا یافتن کار در تلویزیون و آشنایی با جیم ( جرج کلونی) را به یاد می آورد . جیم به او پیشنهاد کار در سازمان امنیت (سیا) را می دهد و بعد معلوم میشود که در واقع او را برای کشتن مخالفان در نظر گرفته اند. در طی سالها او انسانهای زیادی را می کشد و با پاتریشیا (رابرتز) ، یک مامور خطرناک و البته آدمکش دیگر آشنا می شود . تا اینکه شبی جیم که زخمی شده به دیدن او می آید و به وی اعلام خطر می کند که می خواهند تو را بکشند...»

پیشنهاد می کنیم یک ربع پایانی فیلم را به دقت نگاه کنید . این دقایق انتهایی شامل یک صحنه ی بسیار زیباست که هنرمندانه خلق شده است .

مدیر دوبلاژ این فیلم استاد جلال مقامی است و از گویندگان باسابقه و ماهری همچون منوچهر والی زاده ، مریم شیرزاد ، چنگیز جلیلوند و زهره شکوفنده بهره می برد .

**

طناب ؛ الفرد هیچکاک

طناب یک فیلم استثنایی ، عجیب و زیبا از استاد فیلمهای دلهره ، آلفرد هیچکاک است. با وجود این که تمام فیلم در داخل یک اتاق می گذرد ، اما آنقدر جذاب است که تماشاگر را تا پایان فیلم سر جای خود می نشاند . این فیلم اولین فیلم رنگی هیچکاک هم هست.

او در طناب دست به تجربه ای نامتعارف و بلند پروازانه می زند و این فیلم را با چند برداشت بسیار بلند و بدون تدوین می سازد . این فیلم بر اساس نمایشنامه ای از پاتریک همپلتون که در سال 1929 نوشته شده بود ، ساخته شد.جیمز استوارت ، جان دال ، فرلی گرنجر و جوآن چندلر در طناب بازی می کنند.

هیچکاک از مهمترین فیلمسازان تاریخ سینمای جهان است که متاسفانه هیچ گاه اسکار نگرفت . او همیشه به عنوان نمونه و الگو برای بسیاری از فیلمسازان مورد نظر بوده و کم نیستند فیلم سازان برزگی که از هیچکاک به عنوان استادی غایب ، که فیلمهایش بهترین تدریس سینمایی برایشان بوده ، نام می برند . از نکاتی که در فیلمهای هیچکاک قابل توجه می باشد این است که چنان که خود می گوید فیلمهایش در ژانر فیلمهای وحشت قرار نمی گیرد. همچنان آثار او در گونه فیلمهای جنایی هم تعریف نمی شود . چرا که در فیلمهای او، شخص جانی برای بیننده مشخص است . اما هیچکاک با هنر خاص خود توانسته ابداع کننده سبک خاصی تحت عنوان هیچکاکی باشد . به طوری که امروز هیچکاک و فیلم هیچکاکی ، چیزی نیست که بتوان به آسانی آنرا از سینما جدا کرد.

***


معرفی کتاب

پیامبر ، جبران خلیل جبران ، ترجمه دکتر حسین الهی قمشه ای

در مورد پیامبر شاید نقل قولی از باربارا یانگ شاعره عارف پیشه امریکایی – که از دوستان نزدیک خلیل جبران بوده – کافی به نظر برسد:

« پیامبر کتابی است که فیلسوف آنرا می خواند ، و شاعر آنرا می داند ، و جوانان می گویند ما آنچه در دل داشته ایم در آن می یابیم ، و پیران می گویند ما در زمستان زندگی گنجینه ای را که عمری در پی اش بودیم و نیافتیم ، در این کتاب پیدا کردیم »

کتاب پیامبر مجموعا دارای 28 فصل است . فصول این کتاب ، به غیر از فصل نخست و پایانی که به ترتیب بازگشت کشتی و وداع نام گرفته ، هر یک پاسخی است به سوالاتی که هر کدام را یکی از مردم شهر اوفارلیس از المصطفی می پرسند . پیامبر سرشار از جملات ادبی زیباست که قطعا بر دل آدمی می نشیند .

پیرامون ترجمه:

از پیامبر، شاهکار ادبی خلیل جبران ، البته ترجمه های مختلفی در بازار یافت می شود . منتها در کامل بودن و چیز دیگر بودن ترجمه دکتر قمشه ای از این اثر تردیدی نیست . این ترجمه مقدمه ای بسیار کامل و خواندنی دارد و در صفحات مختلف هرجا که لازم بوده ، تصاویر مرتبط با متن نیز دیده می شود . پاورقی های کتاب در سمت چپ صفحه به شیوه جالبی از بالا به پایین درج شده و مترجم غالبا در هرمورد قطعه شعر یا روایت و یا حتی آیه ای از قرآن نیز در تکمیل بحث آورده که خود نشان دهنده تسلط مترجم به کارش بوده است . نکته قابل تامل در نشر کتاب ، آوردن متن انگلیسی کتاب پس از ترجمه فارسی در انتهای کتاب است . که همه این موارد ، این ترجمه را متمایز از نمونه های موجود در بازار می کند.

این کتاب با این مشخصات در ترجمه و چاپ ، توسط نشر روزنه منتشر شده است.

***


گنجینه ادب

دوستی گفت مرا نصیحتی بنمای . گفتم : رفیق ، من بیش از تو اسیر این رنج و فقیر این گنجم . دیگری گو که مرا پند دهد . لیکن به تقلید حکیمان این سخن گویم . شاید در تو اثر کند.

به یار خویش بگو گر نصیحتی دانی * چو خویشتن نپذیری مگو که نپذیرد

بسا طبیب که رنجی نکو علاج کند * ولیک خود به همان رنج عاقبت میرد

گفت : آن سخن چیست؟

گفتم : کم خور تا خود نرنجی ، و کم گو تا دیگران نرنجند ، و کم خفت تا از ادراک معانی محروم نمانی. و شاید کم خوردن ، مایه کم خفتن و کم گفتن نیز شود . چه در تقلیل طعام ، قدرت بر فضول کلام نماند و دماغ از غلبه ی بخاری که موجب مزید خواب است ، ایمن باشد و از فضیلت کم خوردن همین بس که شیطان بر گرسنه غالب نشود . چه موسی (ع) از شیطان پرسید : آن کیست که تو را بر وی ظفر نیست؟ گفت : گرسنه .

پریشان – قاآنی شیرازی

*******


آگهی های بازرگانی فرهنگی !(2)

فرزند خود را به ما بسپارید، خودمان آدمش میکنیم!

دبستان غیر انتفایی تادیب

با مدیریت مقتدر

**

کنسرت بزرگ موسیقی عرفانی:

گروه ؛ هو، حق ، دوپس

با صدای هوشنگ علیشاه خاک عالمیان

به همراه هم نوازی دف و پرکاشن

**

کارگر ساده

جهت پخش مواد نیازمندیم

**

ببر بنگال خریداریم

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی

**

ماست پرچرب

مناسب برای ماستمالیزاسیون

موجود است

**

به یک هالو

جهت شراکت نیازمندیم

***


راز و نیاز

پروردگارا.

چنان کن که بالطف تو از تجارت خویش سود بسیار برم و به روزی حلال توفیق یابم . واز فضل عمیم و عظیم تو ذلت من به عزت ، و وحشت من به ایمنی و پریشانی من به جمعیت تبدیل می گردد. و همواره در پناه تو از بلایا و محنت ها ایمن بمانم و غنای تو مرا از فقر برهاند و یاری تو دامنم را از آلایش گناه برکنار دارد و لطف تو دستم را بگیرد تا در پرتگاه زندگی از لغزش و سقوط برکنار شوم ...

صحیفه ی سجادیه ، دعای 25 ، ترجمه جواد فاضل

***


امروز با مولوی

پیوسته سرت سبز و لبت خندان باد * جان و دل عاشقان زتو شادان باد

آن کس که تو را بیند و شادی نکند * مانند قلم سیاه و سرگردان باد

**

تا با غم عشق تو مرا کار افتاد * بیچاره دلم در غم بسیار افتاد

بسیار فتاده بود اندر غم عشق * اما نه چنین زار که این بار افتاد

**

بیدار شو ای دل که جهان می گذرد * و این مایه عمر رایگان می گذرد

در منزل خود مخسب و ایمن منشین * که از منزل عمر کاروان می گذرد

**

پی نوشت :

1 - برگرفته از اطلاعات داخل بروشور اثر.

2- برگرفته از کتاب سوم اثر امید مهدی نژاد

توضیح :

با اتمام این مجموعه ، سه گانه هفت رنگ نوروزی ادبی هنری تبیان به پایان می رسد . لطفا ما را با پیامهای خود راهنمایی کنید و نظراتتان را راجع به چنین ویژه نامه هایی بیان کنید ، تا در مناسبت های بعدی ، مطالب پربارتری تهیه نماییم .

سایت تبیان - بخش ادبی هنری