تبیان، دستیار زندگی
هفت رنگ نوروزی مجموعه ای است هنری ، شامل معرفی فیلم ، موسیقی ، کتاب و ...که به انتخاب بخش ادبی و هنری تبیان تقدیم شما کاربران و خوانندگان گرامی می گردد . معرفی موسیقی : یادگار دوست / کامبیز روشن روان / شهرام ناظری . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت رنگ نوروزی1

هفت رنگ نوروزی مجموعه ای است هنری ، شامل معرفی فیلم ، موسیقی ، کتاب و ...که به انتخاب بخش ادبی و هنری تبیان تقدیم شما کاربران و خوانندگان گرامی می گردد .


معرفی موسیقی :

یادگار دوست / کامبیز روشن روان / شهرام ناظری .

گرچه این اثر در دستگاه موسیق ایرانی خلق شده اما به جرات میتوان گفت :کسانی که دلی در گرو این نوع موسیقی ندارند هم می توانند ارتباطی کامل با آن برقرار کنند . کارهای روشن روان غالبا برای ارکسترهای کامل تنظیم می شود کافی است به کارنامه ی او نگاهی کوتاه بیندازید . سیب سرخ خورشید – آینه در آینه – نهان خانه ی دل - ایران زمین و... جملگی با ارکستراسیون کامل اجرا شده اند. ساز تخصصی او فلوت است و البته پیانو نواز چیره دستی هم هست . اکثر کارهای باکلام او به همراه بیژن بیژنی اجرا شده است و همکاریش با شهرام ناظری در این اثر و مجموعه ی ساقی نامه خلاصه می شود . روشن روان همواره اعتقاد دارد با درک عمیق و درست از موسیق ایرانی و نگرش علمی از این هنر و بهره گیری دقیق و کامل از دانش موسیقی «غیر ممکنی » در موسیقی ایرانی وجود ندارد و البته پایبندی خود را به این اعتقاد بارها در آثار خود نشان داده است .

چنانکه می دانید سال 2007 ، از سوی یونسکو بعنوان سال آشنایی با مولوی و اندیشه های او نامگذاری شده است و شاید هیچ چیز به اندازه ی شنیدن ابیات او با صدای شهرام ناظری در نوروز دلچسب نباشد . البته صدای ناظری را در حدود یک دوم آلبوم خواهید شنید و مابقی کار شامل دکلمه ی عبدالله آقازاده و موسیقی روح نواز کامبیز روشن روان می شود . سولیست های این اثر عبارتند از : تار و سه تار ؛ حمید متبسم ، نی ؛ محمد علی کیانی نژاد و کمانچه ، مرحوم مجتبی میرزاده .

این اثر به مناسبت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی انتشار یافت .

***

موسیقی بی کلام ؛ شرق اندوه

موسیقی تلفیقی عنوانی است که تعاریف مختلفی برایش در نظر می گیرند . در این نوشته به هیچ وجه قصد وارد شدن به این چهارچوب ها و تعاریف را نداریم . تنها به این نکته اشاره می کنیم که اگر علاقمند به شنیدن قطعات زیبایی از ویوالدی ، شوپن ، و باخ با تار کیوان ساکت هستید شنیدن این اثر زیبا را از دست ندهید . این اثر شامل دو روی کاملا متفاوت ملهم از موسیقی شرق و غرب است . در روی اول این آلبوم اثری از کیوان ساکت به همراه یک اثر از امید نیک بین موجود است . در این روی آلبوم قطعه ی افسوس از کیوان ساکت به غایت شنیدنی و تاثیر گذار است .روی دوم این اثر شامل قطعاتی از دنیای موسیقی غرب است که با تنظیمی مناسب توسط ساز ایرانی تار به اجرا در آمده است . ساکت را در این اثر ، ویلن نوید مصطفی پور ، پیانو نوازی بهنام ابوالقاسم و درشن آنند بابت نوازندگی طبلا همراهی کرده اند . این اثر در زمستان 82 منتشر شد. ساکت در معرفی آلبوم گفته است:

« در آخرین روزهای تدارک نشر این اثر ، داغی همیشه در یاد به جانها نشست و بم ، به همراه ارگ شکوهمند سه هزارساله اش در خود فرو ریخت . بنابراین ، مناسب ترین نام را از زنده یاد سهراب سپهری به وام گرفتم و« شرق اندوه » را به همراهه آبرنگی از مجموعه در خاک وطن اثر امیرهوشنگ اردلان به عنوان پیکر پوش و شناسنامه برای این اثر برگزیدم.»

***

موسیقی پاپ ؛ نهان مکن با صدای علیرضا عصار

نهان مکن اثر مشترک علیرضا عصار و شهراد روحانی است . این آلبوم با همکاری ارکستر سمفونیک لندن و در همان شهر ضبط شده و اثری متفاوت با سایر آثار عصار است . فضای موجود در این اثر به خوبی تفاوت سطح موسیقی پاپ دنیا را با آنچه که امروز در فضای موسیقی پاپ ایران مرسوم است ، نشان می دهد . آهنگسازی این اثر مشخصا الهام گرفته از فضای خارج از ایران است . و در واقع یک سنگ محک مناسب برای فعالان موسیقی پاپ در داخل به حساب می آید. این اثر دارای 7 ترانه ، 3 مقدمه و یک قطعه بدون کلام است . نهان مکن در پاییز 85 به بازار آمد . آماده سازی این اثر چند سالی طول کشید ، اما نتیجه کار چیزی شد که هم خود عصار و هم علاقمندان پروپا قرص او را بابت این تاخیر متقاعد کرده بود . شهراد روحانی آهنگسازی که هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کند ، پیش از این آهنگسازی ترانه ای که عصار برای جام جهانی آماده کرده بود را بر عهده داشت . عصار در مورد روحانی میگوید : او دریچه ای جدید از موسیقی را بر روی من گشود .

***


معرفی فیلم :

درخشش(SHINING)

می گویند دلهره آورترین فیلم تاریخ سینماست . یک اثر زیبا از استنلی کوبریک کارگردان توانای سینمای جهان . بازی جک نیکلسون در این فیلم یک هدیه به بینندگان آن است . نیکلسون در این فیلم نقش نویسنده ای را بازی می کند که به همراه همسر و پسر کوچکشان برای اتمام نگارش یکی از کتب خود راهی هتلی خارج از شهر می شوند. آنها تصمیم دارند تمام زمستان را آنجا بمانند. آنها در آن زمان تنها ساکنان آن هتل بودند ! اما در این هتل در گذشته اتفاقاتی افتاده و پسر بچه فیلم ، صحنه هایی می بیند که باعث وحشت او می شود . فضای موجود کم کم بر نیکلسون اثر می گذارد و ...

نکته 1 : در تیتراژ ابتدایی فیلم ، تصویر برداری اولیه به همراه موزیک همان صحنه ترکیب بسیار زیبایی بوجود آورده و خبر از رخ دادن وقایعی دارد .

نکته 2 : فیلم سرشار از تصویر برداریهای هنرمندانه است . لطفا به فیلمبرداری لحظاتی که کودک مشغول چرخ سواری است خوب دقت کنید .

ماهی بزرگ

یک فیلم داستانی مهیج و دوست داشتنی از تیم برتن سازنده فیلم کارخانه ی شکلات سازی . تخیل در داستانهای او موج می زند البته نه از نوعی که امروزه از هالیوود بیرون می آید ! فیلم درگیری تفکر یک پسر جوان با پدرش را نمایش می دهد و این عقیده ی جوان را به تصویر می کشد که داستانهایی که پدرش از کودکی برای او تعریف کرده ، تنها یکسری داستانهای تخیلی و غیر واقعی است . البته فیلم درهمین زمان سپری نمی شود و به دو برهه ی زمانی قبل از خود هم ارجاع داده می شود . دوران کودکی پسر جوان ، و دوران نوجوانی و جوانی پدر . در واقع بخش عمده ای از فیلم آن چیزی است که در جوانی برای پدر رخ می دهد . فیلم سرشار از لحظات زیبا و احساسی است و در نهایت احساس هم به پایان می رسد .

***


معرفی کتاب :

مدیر مدرسه / جلال ال احمد

.... کلاس سوم دم پله ها بود . خبردار کشیدند و میزها صدا کرد . دیکته می نوشتند . معلم با همان پاهای باریک مثل فرفره دور کلاس می چرخید و می خواند « سعدی آزاده ای است افتاده » روی دست یکیشان نگاه کردم . می نوشت :« آزاد ئیس تو فتاده » ... (بخشی از متن کتاب)

کتاب مدیر مدرسه داستان جوانی است که پس از سالها معلمی ، مدیر مدرسه ی ابتدایی نوبنیاد می شود . داستان روایت کننده ی روزهای مدیریت او بر این مدرسه با جو منحصر به آن زمان است . اتفاقاتی بین او با بقیه ی معلمان ، ناظم مدرسه ، اولیاء دانش آموزان و خود بچه ها رخ می دهد که خواندنشان خالی از لطف نیست . مدیر مدرسه به سبک دیگر آثار جلال آل احمد به زبان محاوره و قابل فهم نوشته شده . خوبی قلم جلال این است که زیاده گویی ندارد و تعاریفی که ارائه می دهد کاملا باور پذیر است . زمان داستان دقیقاً در دوران زندگی خود جلال می گذرد . حوالی سالهای 1320 تا 1340 ه. ش .

آل احمد داستانهای بسیاری از زبان مردم نوشت و برای نخستین بار با نوشتن غرب زدگی و درخدمت و خیانت روشنفکران ، بحران هویت ، غربزدگی و بازگشت به خویشتن را بررسی کرد او در اواخر عمر به حج رفت . خسی درمیقات را نوشت و به مذهب روی آورد .وی در اسالم گیلان روی در نقاب خاک کشید . به بالای دیواری که جلال در پای آن آرمیده تنها این جمله نقش بسته است :

« آرامگاه ابدی جلال آل احمد ، مردی که در میقات خسی ، و در ادبیات ، کسی بود . همو که جلال آل قلم بود».

***


گنجینه ی ادب : 1

خدمت به مادر

آورده اند که در مجلس شیخ ابوالحسن خرقانی ، سخن از کرامت می رفت و هر یک از حاضران چیزی می گفت . شیخ گفت : کرامت جز خدمت خلق نیست . چنانکه دو برادر بودند و مادر پیری داشتند . یکی از آن دو پیوسته خدمت مادر می کرد و آن دیگر به عبادت خدا مشغول می بود . یک شب برادر عابد را در سجده ی نماز ، خواب ربود . آوازی شنید که برادر تو را بیامرزیدند و تو را هم به او بخشیدند . گفت : من سالها پرستش خدا کرده ام و برادرم همیشه به خدمت مادر مشغول بوده است . روا نیست که او را بر من رجحان نهند و مرا به او ببخشند . ندا آمد که آنچه تو کرده ای خدا از آن بی نیاز است و آنچه برادرت می کند ، مادر بدان محتاج است .

نامه ی دانشوران . دائرة المعارف

***


آگهی های بازرگانی فرهنگی ! 2

زندگی خالی نیست ، سیب هست

پرتقال هست ، حتی ازگیل هم هست

بازار روز میوه وتره بار کارون

با قیمت سرجالیز

**

هوالتواب

ترک اعتیاد ، شرپایی ، به همراه شمع ژدایی

مکان : ژلع شرقی پارک شهر

**

قابل توجه زمین خواران ارجمند :

زمین نرم ، چرب ، خوش خوراک و قابل و هضم

در بهترین نقاط کشور

یواشکی با ما تماس بگیرید

**

قابل توجه اقشار مستضعف :

زندگی در ولنجک را تجربه کنید

خانه ی ویلایی با 650 متر زیر بنا ، با امکانات مدرن ، چشم انداز رو به کوهستان

سونا ، جکوزی ، آیفون تصویری ، آشپزخانه ی اوپن ، کف سرامیک و ...

کارگر نظافت چی استخدام می نماید

***


راز و نیاز ..

پروردگارا . به محمد و آل او درود فرست و چنان کن که امروز برای ما فرخنده ترین روزها باشد ، روزی باشد که در رضای تو بر ما سپری شود ، به نام تو آغاز گردد و در یاد تو پایان پذیرد و مقدر فرمای که روز ما برای ما بهترین همنشین باشد .

صحیفه ی سجادیه :دعای 6 / ترجمه ی جواد فاضلی

***


امروز با مولوی

چنانکه می دانید سال 2007 میلادی از سوی یونسکو ، سال مولوی نامگذاری شده است . این پیشنهاد توسط کشور ترکیه ارائه شده و تلنگری برای ماست که قدر مفاخر خود را بهتر بدانیم .به همین مناسبت در هر ویژه نامه ی نوروزی هفت رنگ ، چند بیت از ابیات پرمغز مولانا را مرور می نماییم .

**

علمی که تو را گره گشاید بطلب *زان پیش که از تو جان برآید بطلب

آن نیست که هست می نماید بگذار *آن هست که نیست می نماید بطلب

**

باز آی که تا به خود نیازم بینی *بیداری شب های درازم بینی

نی نی غلطم که خود فراق تو مرا *کی زنده رها کند که بازم بینی

**

رو نیکی کن که دهر نیکی داند *او نیکی را ز نیکوان نستاند

مال از همه ماند و از تو هم خواهد ماند *آن به که بجای مال ، نیکی ماند

**

پی نوشت :

1 – برگرفته از ویژنامه ی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

2 – برگرفته از کتاب سوم اثر امید مهدی نژاد

توضیح :

مجموعه ای که مطالعه کردید نخستین شماره از سه گانه ی هفت رنگ نوروزی بود که از طرف بخش ادبی هنری تبیان برای روزهای نخستین سال 86 در نظر گرفته شده است .با نظرات خود ما را راهنمایی کنید و در صورت تمایل شماره های بعدی آن را دنبال نمایید .

بخش ادبی هنری سایت تبیان