تبیان، دستیار زندگی

آن‌چه از اینستاگرام نمی‌دانستید

در مورد اینستاگرام اطلاعات بسیار جالب و خواندنی وجود دارد که بسیاری از کاربران از آن‌ها بی‌اطلاع هستند. در این مطلب به برخی از جالب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینستاگرام
اینستاگرام اپلیکیشنی است که جهت اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهای کوتاه از طریق گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود البته قابلیت بارگذاری ویدئو از ابتدا روی این اپلیکیشن نبود و بعد از مدتی به آن اضافه شد. زمانی که کاربر عکس و یا ویدئویی را در پروفایل اینستاگرام خود قرار می‌دهد، فالوورها یا دنبال‌کننده‌های او می‌توانند آن تصاویر و فیلم‌ها را مشاهده، نسبت به آن ابراز علاقه و در مورد آن نظر بدهند.

روزی چند استوری خوب است؟

البته در اینستاگرام قالبلیت دیگری به نام استوری وجود دارد که کاربران می‌توانند عکس یا ویدئوی مورد نظر خود را به‌صورت استوری در اینستاگرام قرار دهند که فقط 24 ساعت قابل دیدن خواهد بود و بعد از 24 ساعت حذف خواهد شد.

68 درصد از کاربران اینستاگرام را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و تا کنون بیش از 40 میلیارد عکس به اشتراک گذاشته شده‌است.


نکته‌ی جالب در مورد استوری این است که در ایران برخی از کاربران هر حرکتی که در طول روز انجام می‌دهند یک استوری از آن حرکت هم در اینستاگرانم خود قرار می‌دهند. شاید شما هم افرادی در نزدیکی خود دارید که زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوند یک استوری از لحظه‌ی بیدار شدن،یک استوری از لحظه‌ی روشن کردن چراغ اتاق، یک استوری از لحظه‌ی شستن دست و صورت، یک استوری از لحظه‌ی آماده کردن صبحانه، یک استوری از لحظه‌ی خوردن صبحانه می‌گذارند و این روند تا آخر شب و خوابیدن این عزیزان پرمشغله و مفید تکرار می‌شود تا جایی‌که نه تنها جذابیتی در دیدن این استوری‌ها باقی نمی‌ماند بلکه چهره‌ی منفوری از آن‌ها در ناخودآگاه ذهن مخاطبان می‌سازد. از کاربران اینچنینی اینستاگرام خواهشمندیم اگر به فکر دوستان خود نیستند لااقل به فکر خودشان باشند. در کل باید یادمان باشد اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن لحظات کم‌نظیر و بسیار جالب و خاطره‌انگیز است. صبحانه خوردن یا میز شام جزو لحظات کم‌نظیر و خاطر‌انگیز محسوب نمی‌شود و هر روز در حال تکرار شدن است مگر آن‌که به‌طور مثال بعد از مدت‌ها با یک دوست قدیمی یا پدربزرگ خود در حال خوردن صبحانه باشیم.
اینستاگرام

آیا واقعا از کوزه همان برون تراود که در اوست؟

علاوه بر مطالب مطرح شده، باید یاد بگیریم که اینستاگرام محل خودنمایی و عکس گرفتن با اشیای قیمتی نمی‌باشد. نکته‌ی قابل توجه دیگر اشتراک شغلی ایرانیان در اینستاگرام است که با نگاه کردن به مشخصات یا همان بیو افراد در اینستاگرام متوجه می‌شوید اکثر کاربران اینستاگرام در ایران در عرصه‌ی مدلینگ، عکاسی و طراحی داخلی فعالیت دارند و همگی هم یک جمله‌ی عموما عارفانه‌ی انگلیسی که به احتمال زیاد خودشان هم معنی آن‌را نمی‌دانند در توضیحات خود گذاشته‌اند. این قضیه زمانی جالب می‌شود که شما به پست‌هایی که این عزیزان در آن‌ها اظهار نظر کرده‌اند مراجعه می‌کنید و اینجاست که  متوجه می‌شویم برخی از کاربران اینستاگرام، شعر از کوزه همان برون تراود که در اوست را به بهترین شکل ممکن نقض کرده‌اند.

از ایرادات و انتقادات که بگذریم می‌رسیم به چند واقعیت جالب در مورد اینستاگرام.

- اینستاگرام در مهرماه سال 1389 تاسیس شد.
- تا کنون بیش از 40 میلیارد عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده‌است.
- اینستاگرام در سال 2012 به مبلغ یک میلیارد دلار فروخته شد.
- هم‌اکنون بیش از 4میلیارد و 200 میلیون لایک به‌طور روزانه ثبت می‌شود.
- سلنا گومز خواننده‌ی آمریکایی کسی است که بیشترین فالوور یا دنبال کننده را با 113 میلیون فالوور به خود اختصاص داده‌است.
- حدود 95 میلیون عکس در هر روز بر روی اینستاکرام قرار می‌گیرد.
- کاربران یک میلیارد دفعه اینستاگرام را فقط و فقط از طریق گوگل پلی‌استور نصب کرده‌اند.
- 32 درصد از گل جمعیت کاربران اینترنت از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
- 59 درصد از کاربران اینترنتی بین 18 تا 29 سال از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
- زمانی که قابلیت قرار دادن ویدئو در اینستاگرام فراهم شده، 5 میلیون ویدئو در 24 ساعت اول روی اینستاگرام قرار گرفت.
- پست‌هایی که دارای حداقل یک هشتگ می‌باشند 12.6 درصد بیشتر رویت می‌شوند.
- 68 درصد از کاربران اینستاگرام خانم‌ها هستند.
- بیش از 8 میلیون پروفایل اینستاگرام، پروفایل‌های بیزینس یا تجاری هستند.
- 8 درصد از صفحه‌های ریپورت شده توسط کاربران، صفحه‌های اسپم و دروغین هستند.
- در اینستاگرام برای حمایت و تبلیغات مبالغی تا 100 هزار دلار برای هر پست جا به جا می‌شود.
- 20 درصد از کاربران اینستاگرام آمریکایی هستند و 80 درصد از خارج آمریکا.
- 14 درصد از رانندگان در هنگام رانندگی اینستاگرام خود را چک می‌کنند که بارها به تصادف منجر شده است.
- حدود 91 درصد پست‌های اینستاگرام عکس می‌باشد.
- 77میلیون و 600 هزار کاربر اینستاگرامی از آمریکا هستند.
- در آگوست 2017 یا مردادماه سال 1396 بیش از 1000 فقره اطلاعات کاربری از ستاره‌ها و افراد مشهور به علت نقص در امنیت اینستاگرام لو رفت و روی اینترنت قرار گرفت.
- به‌طور کلی 38 درصد از جمعیت خانم‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند و 26 درصد از کاربران آقا از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
- 17 درصد از نوجوانان معتقدند که اینستاگرام مهم‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان است.
- پیتزا محبوب‌ترین غذای اینستاگرامی است و سوشی  بعد از آن قرار دارد.
- فیلم‌های موجود در اینستاگرام دوبرابر عکس‌های موجود در سایر شبکه‌های اجتماعی در بین جوامع نفوذ می‌کنند که نشان از موفقیت بسیار اینستاگرام دارد.
- هشتگ‌هایی که بیشترین استفاده را در بین مردم داشته‌اند #Love, #Instagram, #Me, #Cute, #Follow می‌باشند.
به نظر می‌رسد اینستاگرام یک اپلیکیشن جالب و مفرح است. در این امر شکی نیست اما همان‌طور که بیان شد مشاهده می‌شود برخی کاربران و به‌خصوص سودجویان فضای آن را آلوده می‌کنند، برخی در استفاده از آن زیاده‌روی کرده و زمان زیادی از روز خود را صرف آن می‌کنند و بسیاری از کاربردهای اشتباه دیگر که عموما توسط افراد ناآگاه و یا افراد سودجو به‌کار گرفته می‌شود. البته ناگفته نماند که اخیرا واکنش ایرانیان درمورد سخنان ضدایرانی ترامپ در اینستاگرام بسیار به‌موقع و جالب توجه بود که موثر هم واقع شد. نکته‌ی دیگر این‌که در استفاده از اینستاگرام، موارد امنیتی را فراموش نکنیم.
نظر شما در مورد اینستاگرام چیست؟ به احتمال زیاد بسیاری از حقایق مطرح شده در بالا را در مورد این شبکه‌ی اجتماعی محبوب بین مردم نمی‌دانستید.