تبیان، دستیار زندگی

‌ظرائف سلوکی سفر اربعین/ شماره ی دوم

زهد به معنای نداشتن دنیا نیست بلکه به معنای تعلق نداشتن و دلبسته نبودن به دنیاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 ‌ظرائف سلوکی سفر اربعین/ شماره ی دوم

امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند: اول الزهد التزهد (اولین قدم در رسیدن به مقام زاهدین خود را شبیه آنها کردن و یا به تعبیری خود را به زهد زدن میباشد_غرر و درر)
زهد در منظومه ی روایی ما به معنای بی رغبتی است.چنانکه مولی الموحدین میفرمایند توصیف مقام زهد در آیه ی ۲۳ سوره ی حدید آمده است:
لِكَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور
(تا این كه برای آنچه از شما فوت شده تاسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید، و خداوند هیچ متكبر فخرفروشی را دوست ندارد )
زهد به معنای نداشتن دنیا نیست بلکه به معنای تعلق نداشتن و دلبسته نبودن به دنیاست.
آنان که تجربه ی انغمار و سیر در اقیانوس بیکران سفر اربعین را دارند حتما توجه دارند که این سفر سفریست که جابجای آن قدمهای کاروان اهل بیت علیهم السلام می باشد.
این سفر باید ما را نسبت به دنیا زاهد کند و بی میل به تعلقات.
ما ایرانی ها به برکت انقلاب اسلامی غرق در نعمات و امنیت هستیم و فرصت تجربه ی شرایط مشکل پیشینیان را نداریم
در این سفر در به دری ها و کمبود هاست که قوت سلوکی را افزایش میدهد.
خود را وابسته به جای گرم و نرم و غذای لذیذ کرده ایم
این سفر میتواند تعلق ما را در این زاویه ها به برکت تربیت اباعبدالله قوت ببخشد
اگر سردمان شد ویا غذایمان دیر شد و یا در مرز معطلمان كردند و ماشین نیامد و یا دیر آمدو... مثل اهل ایمان در استقبال بلا بگوییم : مرحبا به شعار الصالحین و قدر این کمبود های شیرین را بدانیم و نکند خدای نکرده اوقات تلخی کنیم.
از اول تا آخر این سفر در مرأی و منظر سالار شهیدان و بحمدالله مهمان او به تدبیر حضرتش هستیم
گاهی اوقات کمبود های دنیوی ارتقاء بخش است

ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست
عاشقی شیوه ی رندان بلاکش باشد

منبع:
کانال تذکرة الولیاء

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.