تبیان، دستیار زندگی

«محمود دولت آبادی» و «لولی‌وش مغموم» به بازار نشر آمدند

دو کتاب جدید «محمود دولت‌آبادی» و «لولی وش مغموم» از مجموعه «نام‌آوران اندیشه و هنر» توسط نشر نگاه منتشر و راهی بازار نشر شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«محمود دولت آبادی» و «لولی‌وش مغموم»

انتشارات نگاه به تازگی چاپ مجموعه‌ای را آغاز کرده که عناوینش به معرفی چهره‌های معاصر حوزه ادبیات و هنر کشور می‌پردازند. کتاب‌های این مجموعه تحت عنوان «نام آوران اندیشه و هنر» منتشر می‌شوند. دو عنوانی که به تازگی از این مجموعه چاپ شده درباره یک داستان نویس و یک شاعر از ادبیات معاصر فارسی هستند.

یکی از این دو کتاب، «محمود دولت آبادی» است که به قلم امیرحسن چهلتن نوشته شده و شامل بازخوانی و تحلیل داستان‌های دولت آبادی است. چهلتن در کتاب اشاره می‌کند: «در این بازخوانی جا به جا توضیحاتی داده ام و بر نکاتی انگشت گذاشته ام تا شاید ماده خام یک بررسی مفصل فراهم آمده باشد؛ من بر نشانه‌هایی تأکید کرده ام که گمان می‌کنم در بررسی آثار او اهمیتی ویژه دارد.»

این کتاب با ۱۱۲ صفحه و قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است. 

کتاب دیگر هم درباره «مهدی اخوان ثالث» (م.امید) یکی از شاعران مطرح حوزه شعر کلاسیک و نو است. این شاعر در ادامه راهی که با نیما یوشیج شروع شد، شعر نوی فارسی را به اوج رساند. کتاب مربوط به اخوان ثالث با نام «لولی وش مغموم» چاپ شده که یکی از نام‌های به کار رفته در شعر زمستان اوست. 

اخوان ثالث را با «زمستان» اش می‌شناسند. اشعار این شاعر در مجموعه‌های «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از این اوِستا» روحیه سرکوب شده و زخم خورده ملت ایران در روزگار پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را روایت کرده است. کتاب مورد نظر این مفهوم، زندگی، افکار و دیگر آثار این شاعر را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و به قلم حافظ موسوی نوشته شده است. موسوی در نگارش این کتاب با استناد به شعرها، مقالات و گفتگوهایی که از این شاعر منتشر شده، و همچنین با استفاده از مطالبی که درباره اخوان ثالث نوشته شده، به تحلیل زندگی و آثار او پرداخته است. 

در این کتاب علاوه بر شرح زندگی و مرور انتقادی باورهای فلسفی و اجتماعی م.امید، شعر او در بستر تحولات اجتماعی ایران از دهه ۳۰ تا ۶۰ مورد تحلیل قرار گرفته است. دیدگاه زیبایی شناختی و نسبت آن با نظریه‌های شعری نیما یوشیج چارچوبی است که موسوی در این کتاب برای نقد اشعار اخوان ثالث از آن بهره برده است. نقش اخوان در تکوین و اعتلای شعر نوی فارسی، از دیگر بحث‌هایی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب «لولی وش مغموم» دومین کتاب از مجموعه نام آوران اندیشه و هنر است که با ۲۰۸ صفحه و قیمت ۱۶ هزار تومان به چاپ رسیده است. 

منبع: مهر