تبیان، دستیار زندگی

گشتی در شهرستانک، بهشتی در نزدیکی تهران

یکی از بهترین روش های رهایی از استرس های روزانه ی کاری و غیر کاری سفر کردن است، منظور از سفر کردن هم حتما سفرهای خارج از کشور نیست و لازم نیست تا آن سر دنیا بروید. کشور خودمان ایران جاذبه ها و نقاط زیبای فراوانی دارد، نقاطی که هم حس آرامش دارند و هم زیبایی وصف ناپذیرشان روح انسان را تازه می کند که معمولا این گزینه در مناطق ییلاقی و روستاها بیشتر ممکن است. گاهی این مناطق بسیار به ما نزدیک هستند و حتی یک سفر ۱ یا ۲ ساعته ما را به آن ها می رساند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روستای شهرستانک

روستای شهرستانک یکی از این جاهاست یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین روستاهای ایران که همه ی فصل های آن زیباست.

روستای شهرستانک از زیباترین روستاهای ایران است که در جاده چالوس قرار دارد و در نتیجه برای رسیدن به این روستا باید از این جاده ی هزار رنگ و تماشایی گذشت که خود لذت سفر را چند برابر می کند. چه پاییز، چه بهار، چه تابستان و چه زمستان این روستا زیباست منتهی برای دیدن اوج شاهکار خداوند بهتر است که در فصل بهار و تابستان به خصوص در ماه فروردین و اردیبهشت به آن سفر کنید وقتی که تمام درختان شکوفه داده اند و لباس سبز درختان در کنار شکوفه های رنگارنگ هر چشمی را به خود خیره می کند. البته از فصل پاییزش که طبیعت لباس چندین رنگش می پوشد هم نباید چشم پوشی کرد.

شهرستانک از قدیم الایام مورد توجه بوده است به گونه ای که زیبایی مسحور کننده ی آن ناصرالدین شاه را تحت تاثیر قرار داد و او را وادار به ساختن کاخی در این منطقه کرد. یکی از خوبی های سفر به روستای شهرستانک این است که در واقع سفر شما از همان ابتدا شروع می شود، از همان ابتدایی که وارد جاده چالوس می شوید و مجبورید از این جاده ی پر پیچ و خم هزار رنگ رویایی بگذرید، یکی از بهترین اجبارهای جهان!

بعد از گذر از پیچ های این جاده ی بهشتی وقت آن می رسد تا وارد یک بهشت کوچک دیگر شوید، بعد از طی مسیری که این مسیر هم به زیبایی مسیر جاده چالوس است نهایتا به شهرستانک می رسید. این منطقه ی دیدنی ۸۸ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد، روستایی خوش آب و هوا با درختان رنگارنگ و سر به فلک کشیده و چشمه ای پر آب که صدای گوش نواز آن شما را به قلب رویا می برد در کنار آواز پرندگان، ظاهرا همه چیز در این بهشت کوچک مهیاست! و البته که طبیعت تنها موهبتی نیست که خدواند به این منطقه داده است، شهرستانک تاریخی غنی در پس خود دارد و آثار تاریخی در آن مانند کاخ ناصرالدین شاه یک نمونه از سندهای تاریخی بر جای مانده است.
روستای شهرستانک

پس اگر به دنبال جایی برای تمدد اعصاب می گردید که هم آرامش بخش و هم دیدنی باشد و اگر بعد تاریخی هم داشته باشد که چه بهتر! راهتان را به سمت این روستای خوش منظره کج کنید، جایی که طبیعت و تاریخ با هم دست آشتی داده اند و پیوندی عجیب خورده اند. همان طور که در بالا گفته شد، این منطقه از گذشته های دور هم وسوسه برانگیز بوده است و شخصی مانند ناصرالدین شاه را به خود فرا خوانده است تا اوقات خوش خود را در آن بگذراند و به همین دلیل در دوران حیاتش دستور داد تا در یکی از بهترین نقاط روستای شهرستانک به نام گله گیله کاخ او ساخته شود. ساخت این اقامتگاه ییلاقی حدود ۳ سال طول کشید و بعد از آن به عنوان یکی از محل های استراحتی او مورد علاقه اش قرار گرفت. کاخ او حالا یکی از آثار ملی ایران است.

از دیگر دیدنی های شهرستانک باغ های میوه ی آن است که باغ های زردآلو بیشترین باغ هایش را تشکیل می دهند. البته درختان توت شیرین را هم نباید از یاد برد. دیدن منظره ی این باغ ها از روی تپه و ارتفاعات شهرستانک واقعا خیال انگیز و درست شبیه به یک تابلوی نقاشی است. ولی برای ورود به آن ها باید اجازه ی صاحب باغ را داشته باشید چرا که این باغ ها املاک شخصی هستند. از هر چه هم که بگذریم از کوچه باغ های این روستا نمی توان گذشت، کوچه باغ هایی باریک که دو طرف آن ها را درختان و خانه های کاهگلی فرا گرفته و در بعضی از آن ها هم جوی آب روان به وهم انگیز بودن آن کمک می کند. قدم زدن در این کوچه باغ ها از بهترین کارهایی است که در سفر به شهرستانک می توانید انجام دهید.

در مسیر پیاده روی در این روستا هم روستاییانی را می بینید که گیاهانی را به فروش می رسانند. این گیاهان در واقع گیاهان دارویی ای مثل پونه، قارچ کوهی و… هستند که از دل تپه ها و کوه های همین روستا کنده شده اند و در نتیجه کاملا تازه و مناسب برای خرید هستند.

از دیگر چشم اندازهای زیبای این روستا رود گله گیله است که این رود هم در همان منطقه ی کاخ قرار دارد. این رودخانه آب بسیار پاکیزه و خالصی دارد و به گوارا بودنش شهره است. آبشار شهرستانک هم دیگر دیدنی آن است که در ادامه ی راه کاخ ناصرالدین شاه است و یک آبشار کم ارتفاع است که دیدنش خالی از لطف نیست.

در سفر به این شاهکار خلقت دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید. این طبیعت به اندازه ای زیباست که اصلا مهم نیست چقدر در عکاسی ماهر باشید، امکان ندارد عکس هایتان نازیبا شود! طبیعت این خطه از ایرانمان حتی بی ذوق ترین افراد را هم دست به دوربین می کند.

در صورتی که بخواهید چند روزی در روستای شهرستانک اقامت کنید، می توانید در یکی از مناطق اطراف شهرستانک اقامت کنید. با توجه به این گفته نمی توانید در خود شهرستانک اقامت کنید و بنابراین بهتر است برنامه تان را برای سفر یک روزه تنظیم کنید. البته اگر دوست داشته باشید در طبیعت باشید می توانید در آلاچیق هایی که در شهرستانک وجود دارد چادر بزنید.

منبع: مجله الی گشت