تبیان، دستیار زندگی

آیا ایکس‌باکس‌وان‌ایکس قوی‌ترین کنسول است؟ + فیلم

مایکروسافت یک شرکت کامپیوتری آمریکاییِ چندملیتی است، که کنسول بازی خود را تحت عنوان ایکس‌باکس عرضه می‌کند و اخیرا آخرین نسخه‌ی آن‌ها را با نام ایکس‌باکس‌وان‌ایکس وارد عرصه رقابت کرده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایکس باکس مایکروسافت
مایکروسافت، نامی که می‌توان گفت همه‌ی کاربران کامپیوترها آن را می‌شناسند و به احتمال زیاد حداقل یکی از محصولات آن را مورد استفاده قرار داده‌اند. در واقع مایکروسافت یک شرکت کامپیوتری آمریکاییِ چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند در  ایالت واشینگتن آمریکا قرار دارد. مایکروسافت بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار در جهان است که علاوه بر محصولات نرم‌افزاری، به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای، ارائه خدمات پست الکترونیکی، تولید محصولات سخت‌افزاری مثل لپ‌تاپ و کنسول بازی نیز می‌پردازد.
مایکروسافت در سال مالی منتهی به ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۶۲ میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از ۱۸ میلیارد دلار سود خالص و ۸۹٬۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف دنیا داشته است. فعالیت اصلی آن در زمینهٔ طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائهٔ خدمات نرم‌افزاری برای ابزارهای کامپیوتری می‌باشد. پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم‌عامل «ویندوز» و نرم‌افزار «آفیس» است و شعار اصلی شرکت «یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند.» می‌باشد. این دو محصول جایگاه مهمی در بازار فروش محصولات کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها را دارند.
سی‌پی‌یو، رم و پردازنده‌ی گرافیکی ایکس‌باکس‌وان‌ایکس از پی‌اس 4 پرو قوی‌تر می‌باشد.

بنیانگذار و مدیر اجرایی مایکروسافت بیل گیتس می‌باشد که بارها به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شده است. ساتیا نادلا به‌عنوان مدیر عامل و جورج دبلیو تامسون هم در سمت رییس هییت مدیره به عنوان افراد کلیدی در مایکروسافت مشغول فعالیت هستند. پل گاردنر آلن نیز نقش به‌سزایی در شکل‌گیری مایکروسافت انجام داده و به بیانی دیگر از شرکای بیل گیتس می‌باشد که باید بگوییم سنگ بنای مایکروسافت توسط بیل گیتس و پل گاردنر آلن نهاده شد.
در ادامه می‌پردازیم به آخرین نسخه از کنسول بازی مایکروسافت که ایکس‌باکس‌وان‌ایکس نام دارد و بنا بر برخی گزارشات قوی‌ترین کنسول بازی در بین رقبای خود می‌باشد.
مایکروسافت

ایکس‌باکس‌وان‌ایکس چیست؟

ایکس‌باکس‌وان‌ایکس نام کنسول جدید شرکت مایکروسافت است که در مراسم E3 2016 با نام مرموز اسکورپیو معرفی و سرانجام در E3 امسال (۲۰۱۷) رسما رونمایی شد. این کنسول جدید جز خانواده ایکس‌باکس‌وان است و اشتباها آن را جز کنسول‌های نسل نهم در نظر نگیرید! ردموندی‌ها برای ارائه قدرت بیشتر و جلوگیری از کوچ برخی از بازی بازان، اقدام به ساخت کنسول جدیدی زدند که قادر به اجرای عناوین ویدیویی با رزولوشن ۴K واقعی است و عملکردی مشابه یک کامپیوتر شخصی قدرتمند گیمینگ دارد به طوری که بسیاری از سازندگان این کنسول را “هیولا” خطاب می‌کنند. مایکروسافت نیز مدعی است که ایکس‌باکس‌وان‌ایکس قوی ترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده است.

مشخصات فنی کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس چیست؟

- پردازنده مرکزی (CPU): 8 هسته ای سفارشی AMD x86-64 2.3GHz
- پردازنده گرافیکی (GPU): AMD Radeon با ۴۰ واحد پردازشی ۱۱۷۲ مگاهرتز و ۶ ترافلاپس
- رم (Memory): 12 گیگابایت از نوع DDR5 (گویا فقط ۹ گیگابایت از آن در دسترس خواهد بود)
- حافظه داخلی (Storage): 1 ترابایت از نوع HDD (سرعت بالایی نسبت به سایر حافظه‌های HDD دارد)
- ابعاد: ۳۰ در ۲۴ در ۶ سانتی متر (۱۱٫۸ در ۹٫۴ در ۲٫۳ اینچ) – کوچک تر از کنسول ایکس‌باکس‌وان S
- وزن: ۳٫۴ کیلوگرم (۸٫۴ پوند)
- درایو نوری: ۴K UHD Blu-ray
- پورت‌های ورودی و خروجی کنسول: پاور، HDMI خروجی از نوع ۲٫۰b و ۱٫۴b، سه پورت USB 3.0، پورت کابل LAN (اینترنت) و IR خروجی
- شبکه: IEEE 802.11ac دوگانه با ۵ گیگاهرتز و ۲٫۴ گیگاهرتز و وای فای دوگانه مستقیم
- مصرف برق: ۲۴۵ وات

مقایسه ایکس‌باکس‌وان‌ایکس با پلی استیشن ۴ پرو

ایکس باکس
اگر از روی کاغذ به بررسی دو کنسول مذکور بپردازیم، مسلما پیروز میدان کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس خواهد بود. پردازنده مرکزی دستگاه یا همان CPU قدرت بیشتری نسبت به پردازنده مرکزی پلی استیشن ۴ پرو دارد. به‌علاوه، پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس‌وان‌ایکس با وجود ۴۰ واحد پردازشی و ۶ ترافلاپس از قدرت بیشتری برخوردار است. تفاوت‌ها به این پردازنده مرکزی و گرافیکی ختم نمی‌شود بلکه میزان رم کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس ۱۲ گیگابایت بوده که در مقایسه با رم ۸ گیگابایتی پلی استیشن ۴ پرو بیشتر است. باید توجه کرد که طبق گفته مایکروسافت، از ۱۲ گیگابایت رم موجود تنها ۹ گیگابایت آن در اختیار کاربران و عناوین ویدیویی قرار می‌گیرد اما در آینده مایکروسافت با بهینه سازی دستگاه می‌تواند رم بیشتری را آزاد کند. تفاوت دیگر در درایو نوری دستگاه‌هاست! ایکس‌باکس‌وان‌ایکس از درایو نوری ۴K UHD Blu-ray بهره می‌برد که شاهد استفاده آن در کنسول پلی استیشن ۴ پرو نیستیم.
فراموش نشود که در دنیای تکنولوژی، اعداد و ارقام نوشته شده بر روی کاغذ از اهمیت بالایی برخوردار نیستند بلکه عملکرد دستگاه حایز اهمیت است. بنابراین باید تا زمان عرضه کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس صبر کنیم و به صورت همزمان به مقایسه عملکرد دو کنسول جدید بپردازیم.

آیا ایکس‌باکس‌وان‌ایکس تمامی بازی‌های ایکس‌باکس‌وان را اجرا می‌کند؟

بله، کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس از تمامی بازی‌هایی که تا به امروز برای کنسول ایکس‌باکس‌.ان و مدل اسلیم آن عرضه شده است، پشتیبانی می‌کند. البته برخی از سازندگان بروز رسانی ویژه‌ای برای نسخه ایکس‌باکس‌وان‌ایکس بازی عرضه خواهند کرد که منجر به بهبود گرافیک و کیفیت بازی‌ها خواهد شد. توجه داشته‌باشید که برای تجربه بازی‌های کنسول ایکس‌باکس وات بر روی ایکس‌باکس‌وان‌ایکس، نیازی به خرید مجدد بازی‌ها نیست و می‌توانید تمامی عناوین خود را به صورت رایگان بر روی این دستگاه تجربه کنید.

آیا ایکس‌باکس‌وان‌ایکس بازی‌های ویدیویی انحصاری خواهد داشت؟

در این مورد باید بگوییم خیر. کمپانی مایکروسافت به دفعات مختلفی اعلام داشته که کنسول ایکس‌باکس‌وان‌ایکس هیچ بازی انحصاری نخواهد داشت و تمامی بازی‌های ویدیویی انحصاری بر روی دو کنسول ایکس‌باکس‌وان و ایکس‌باکس‌وان‌ایکس عرضه خواهد شد.
حال باید منتظر ماند و دید که ایکس‌باکس‌وان‌ایکس می‌تواند توجه منتقدان و همچنین طرفداران پلی‌استیشن سونی را به خود جلب کند؟
برای مشاهده و دانلود تیزر فوق العاده زیبا از گرافیک و بازی‌های ایکس باکس وان ایکس کلیک کنید.

منابع:کلیک،مایکروسافت