تبیان، دستیار زندگی

کتاب «شانزده قطعه برای سه‌تار» منتشر شد

کتاب «سلام» شامل شانزده قطعه برای سه‌تار؛ اثری از زنده‌یاد استاد حسن کسائی توسط انتشارات هنر موسیقی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «شانزده قطعه برای سه‌تا

 
حسن کسائی نوازنده شهیر ساز «نی» این روزها برای عامه مردم و به خاطر قطعه زیبای «سلام» و داستان پیدایش آن شناخته شده است، البته جایگاه هنری وی در جامعه موسیقی و در میان شنوندگان جدی موسیقی ایرانی بسیار فراتر از آن است. بسیاری از ایرانیانی که به موسیقی اصیل علاقه‌مند هستند، کسائی را به نی و نی را با کسائی می‌شناسند؛ اما اندک‌اند افرادی که ساز دوم کسائی یعنی سه‌تار وی را شنیده باشند و سبک منحصر به فرد او را در نوازندگی این ساز ملی بدانند و بشناسند.

در این مجموعه، قطعات فراهم شده، از ساخته‌ها و نواخته‌های نی استاد کسائی است که به نسبت برای جامعه موسیقی و شنوندگان اهل، آشناتر است. هرچند ضرورت داشته که چنین دفتری از چنین هنرمندی در سال‌های خیلی پیش از این، روانه بازار نشر شود و در اختیار هنرآموزان و هنرجویان قرار گیرد.

این دفتر ویژه دورۀ پیشرفته سه‌تارنوازان است که تمامی قطعات این مجموعه از نی به سه‌تار تبدیل و برگردان شده، و در این کار سعی تمام شده است که ظرایف و دقایق آن حفظ شود و چیزی در این میان از بین نرود و اغلب این قطعات آهنگین، برای تنظیم و ارکستراسیون مناسب است و پتانسیل بسیار مناسبی دارد که برای موسیقی جمعی نوشته و اجرا شود.

نغمه گشایش(ماهور)، دست‌افشان (شور)، قصه شمع (شور)، خنده آفتاب (رنگ شور)، والس دشتی (دشتی)، رقص باد (دشتی)، آغاز شیدایی (سه‌گاه)، سلام (چهارگاه)، گریه‌های مستانه (پیش‌درآمد چهارگاه)، شوق باران (رنگ چهارگاه)، سوز و ساز (همایون)، رها (همایون)، با من صنما (ضربی شوشتری)، باغ گُل (بیات اصفهان)، راز می‌پرستان (نوا) و یک آسمان ستاره (نوا) اسامی قطعاتی است که در این کتاب آورده شده ؛ و کوک این قطعات در کنار آن آمده است. 

کتاب «سلام» حسن کسائی به کوشش محمدجواد کسائی و نت‌نویسی مهدی قره‌خانی در 36 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و بهای 15000 تومان از طرف انتشارات هنر موسیقی روانه بازار کتاب شده است.

حسن کسائی، موسیقی شناس، ردیف دان، نوازنده نی و سه تار و از نامداران موسیقی اصیل ایرانی سوم مهر ۱۳۰۷ در کوچه باغ کلم، محله بید آباد اصفهان متولد شد. اگرچه بیشتر آثار حسن کسائی بداهه نوازی است تا موسیقی پیش ساخته، ولی امروز بخش زیادی از ضربی‌ها و حتی آوازی‌های نوازندگان نی و حتی دیگر سازها ، بهره گرفته از مکتب نوازندگی اوست. کسائی در نواختن نِی ایرانی تا به امروز همانندی نداشته و ندارد و آثارش که حاکی از ذهنی پویا و اندیشه ای نوگرایانه است ، می تواند برای جامعه ی موسیقی ، همواره راهگشا باشد.

منبع: فارس