تبیان، دستیار زندگی

پیاده روی زیارت امام معصوم علیه السلام

اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسین(علیه السلام) محروم بمانیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

حرم امام حسین

سوال

اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسین(علیه السلام) محروم بمانیم؟

پاسخ

البته که در پیاده روی در راه زیارت، دشواری­ها و مشکلات بسیاری وجود دارد، ولی با توجه به روایتی که از رسول الله(صلی الله علیه و آله) آمده است که فرمود: «افضل الاعمال احمزها»؛[1]«بهترین اعمال، مشکل ترین آنهاست»، فلسفه این رفتار به خوبی روشن می شود و به طور کلی، عباداتی که با سختی همراه است، دارای ثواب بیشتری است.
در چگونگی به جا آوردن عبادات، ما تابع دستورات دینی ائمه اطهار: هستیم. در روایات متعددی از سوی بزرگان دین، به پیاده روی زیارت امام حسین(علیه السلام) بسیار تأکید شده است. امام صادق(علیه السلام) در این باره فرمود: هر کس از خانه اش به قصد زیارت حسین بن علی بن ابی طالب(علیه السلام) بیرون آید، اگر پیاده باشد، خداوند برای هر گامش، حَسَنه ای می نویسد و یک زشتکاری را از او می زداید؛ و چون به حرم حسین(علیه السلام) رسید، خداوند، او را جزو رستگاران می نویسد؛ و چون زیارتش را به پایان برد، خداوند، او را از رهایی یافتگان می نویسد؛ و چون بخواهد بازگردد، فرشته ای نزد او می آید و به او می گوید: «من، پیام آور خدایم. خداوند، به تو سلام می رساند و می فرماید: عمل از سر گیر، که گذشته ات آمرزیده شد».[2]
روشن است تأثیر زیارت با پیاده روی، در زیارت معمولی نخواهد بود. این حقیقتی است که باید از راهپیمایان این سفر معنوی و الهی پرسید. آنان معتقدند وقتی یک زائر، چون قطره ای به امواج خروشان دیگر شیعیان و محبان اهل بیت: می پیوندد و در مسیر عشق حسین(علیه السلام) گام برمی دارد، از نگاه معنوی و خودسازی، ره صد ساله را یک شبه طی می کند. بنابراین این سفر، با همه دشواری هایی که دارد، سهل و آسان می شود.
از آنجایی که زائر همچون قطره، به دریا متصل می شود، خود نیز دریا می شود و از ویژگی های دریا، این است که موج ایجاد می کند. انشاء الله در آینده ای نه چندان دور، شاهد رسیدن پیام اربعین به جهان خواهیم بود. بی دلیل نیست کسی که یک بار لذت پیاده روی را چشیده باشد، ممکن نیست که به سادگی بار دوم، سوم و... را از دست دهد. تا زمانی که انسان نرود، توجه پیدا نمی کند؛ انسان یک حال و هوای دیگری پیدا می کند؛ یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا می کند، که وصف ناپذیر است. نکته مهم و قدسی درباره پیاده روی اربعین در کلام مرحوم آیت الله بهجت است که فرمود: پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(علیه السلام)، به همه عالم معرفی می کند. بنابراین در آن زمان، باید همه مردم عالم، حسین(علیه السلام) را شناخته باشند و پیاده روی اربعین، بهترین فرصت برای این کار است.[3]

پی نوشت ها

[1] بحارالانوار، ج 67، ص238.
[2] تهذیب الاحکام، ج 6، ص44؛ الوافی، ج 14، ص1467؛«مَن خَرَجَ مِن مَنزِلِهِ یریدُ زِیارَهَ الحُسَینِ بنِ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ:،إن کانَ ماشِیا کتَبَ الله لَهُ بِکلِّ خُطوَهٍ حَسَنَهً، وحَطَّ بِها عَنهُ سَیئَهً، حَتّی إذا صارَ بِالحائِرِ کتَبَهُ الله مِنَ المُفلِحینَ، وإذا قَضی مَناسِکهُ کتَبَهُ الله مِنَ الفائِزینَ، حَتّی إذا أرادَ الانصِرافَ أتاهُ مَلَک، فَقالَ لَهُ: أنَا رَسولُ اللهِ، رَبُّک یقرِئُک السَّلامَ، ویقولُ لَک: استَأنِفِ العَمَلَ، فَقَد غُفِرَ لَک ما مَضی».
[3] مهر

منبع:حوزه نت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.