تبیان، دستیار زندگی

جاذبه های فرهنگی و تاریخی دنیزلی ترکیه

ترکیه کشوری است که به دلیل همسایگی آن به ایران، می توانید به راحتی به آنجا سفر کنید. گردشگران ایرانی معمولا به شهرهایی مثل استانبول، آنتالیا و … که شهرت بیشتری دارند سفر میکنند. اما بهتر است بدانید که ترکیه به دلیل قدمت تاریخی آن، شهرهای دیگری نیز دارد که بازدید از آن ها به یک تجربه فراموش نشدنی ختم خواهد شد. یکی از منطقه های زیبایی که می توانید در تور ترکیه به آنجا بروید استان دنیزلی و منطقه پاموکاله است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دنیزلی

 استان دنیزلی در غرب ترکیه و در کنار سواحل اقیانوس آرام قرار دارد. یکی از معروف ترین نشانه های ترکیه، که از طریق بروشورها و پوسترهای توریستی پراکنده شده است، پاموکلای شگفت انگیز است که در این استان قرار دارد. در استان دنیزلی ترکیه و در نزدیکی پاموکاله جاذبه های شگفت انگیزی قرار دارند که می توانید از آنجا بازدید کنید. آثار تاریخی و طبیعی این شهر هرگز از یادتان نخواهد رفت. با الی گشت همراه باشید تا برخی از جاذبه های استان دنیزلی را برایتان شرح دهیم.

پاموکاله

پاموکاله ی شگفت انگیز از جمله پدیده های نادر طبیعی است که دیدن آن از یادتان نخواهد رفت. صخره های سفید پاموکاله از ته نشین های کلسیم چشمه های آب گرم این منطقه تشکیل شده اند. همانطور که استالاکتیتها درون غارهای آهکی شکل می گیرند، این ذخایر در دامنه های شیب دار رشد می کنند و به تدریج فرورفتگی هایی را ایجاد می کنند که به نظر میرسد حوضچه های به هم چسبیده ای به طور طبیعی به وجود آمده اند. پاموکلای به معنای “قلعه پنبه” است و رنگ سفید این تراورتن ها مانند یک قلعه طبقاتی عجیب و غریب می باشد. بهترین راه برای گشت و گذار در اینجا این است که (فقط پابرهنه) از سمت پایه کوه تا بالای ردیف صخره ها پیاده روی کنید. در سطوح بالاتر حوضچه هایی است که می توانید در آن بنشینید.

ویرانه های شهر هیراپولیس
اولین بار توسط شاه اومنس دوم ۱۹۰ قبل از میلاد تاسیس شد که در اصل یک کلنی نظامی تقویت شده بود. شهر اصلی توسط یک زمین لرزه در ۶۰ سالگی نابود شد و روزهای شکوهش پس از بازسازی آن آغاز شد. بیشترین رونق این شهر در قرن دوم و سوم بود که چشمه های طبیعی آن، مرکز مهمی به حساب می آمد. ویرانه هایی از یک خیابان بزرگ، به طور موازی با تراورتن ها بین نهرهای شمالی تا شمال و کلیسای بیزانس در انتهای جنوبی گسترش می یابد. اگر مسیر شرق کلیسا را بگیرید به بنای آپولو و پلوتونیم  معروفش (غار زیر بنا که منبع گازهای سمی بود) می رسید.

تئاتر هیراپولیس
در شیب بالای ویرانه های هیراپولیس ، تئاتر باشکوهی است که بیش از ۱۰۰ متر طول دارد و دو طبقه صندلی، هر کدام با ۲۶ ردیف در آن واقع شده است. تئاتر در طول حاکمیت امپراتورهای رومی هادیان و سپتیومیوس سوروس ساخته شده است که بسیار خوب حفظ شده است. بخش عمده ای از جزئیات اصلی آن مثل جایگاه امپریالیست (که مهمانان مهم سرگرمی ها تماشا می کردند) و برخی از قسمت های تزئینی در کنار صحنه هنوز باقی مانده اند. صندلی بالای بالا نیز دارای دید بسیار خوبی از صحنه هستند.
 استخر طبیعی پاموکاله

استخر طبیعی پاموکاله
اگر می خواهید از بعضی استخرهای آب گرم استفاده کنید، به اینجا بروید. استخرپاموکاله (در کنار ساختمان آپولو) به شما این امکان را می دهد که عضلات خسته از سفرتان را در آب گرم با آب معدنی که ۳۶ درجه سانتیگراد ثابت است، آرام کنید. با ستون های نیمه غرق شده و تکه های سنگ مرمر فرو ریخته در آب که اطراف شما پراکنده اند، این احتمالا بهترین تجربه آب گرمی خواهد بود که تا به حال داشته اید.

موزه هیراپولیس
این موزه کوچک اما عالی که به هیراپولیس اختصاص دارد در داخل خانه قدیمی از دوران روم باستان قرار دارد. دیدار شما از اینجا کمک خواهد کرد که زندگی را به شهر بازگرداند. نمایشگاه های در این جا بنا هستند که برخی از آثار زیبا و میراث فرهنگی این شهر مهم را به نمایش گذاشته اند، و انواع مختلفی از این آثار پیدا شده در اینجا از جمله سنگ نگاره های زیبا و پیچیده، مجسمه سازی قدیمی و … قابل مشاهده اند. موزه همچنین دارای مجموعه جالبی از مجسمه سازی های سایت باستانی آفرودیزیوس است.

قلعه پاموکاله
پاموکاله (قلعه پنبه) در اصل تنها نام این قلعه از قرن ۱۱ یا ۱۲است. اکثر گردشگران تمایلی به پیمودن مسیر چشمه های پاموکاله به اینجا ندارند پس بنابراین این یک فرصت عالی است تا بتوانید از شلوغی جاذبه های توریسی و اتوبوس ها و مردم جدا شوید و اندک زمانی را در خلوتی و سکوت سپری کنید. بهترین زمان رفتن به این قلعه غروب خورشید از چرا که نور آفتاب باعث درخشیدن تراورتن های پاموکاله می شوند.

لااودیکیا
لا اودیکیای زیبا زمانی خانه ی سیسرون خطیب معروف رومی است. این مرکز تجاری رومی یک شهر شلوغ صنعت، پزشکی و تجارتی بود. خرابه ها، هر چند مخروب شده اند اما هنوز هم بسیار فتوژنیک هستند زیرا ترکیب جالبی از بقایای عبادت گاه ها و تئاترهای روستای رومی باستان را ارائه می دهند.

آفرودیسیاس
تحقیقات مدرن آفرودیسیاس را از جایی که بازدید کننده کمی داشت به یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی ترکیه تبدیل کرده است. یافته های عصرمس سنگی در این منطقه نشان می دهد که این منطقه در هزاره چهارم پیش از میلاد وجود داشته و همچنین گفته می شود که اینجا یک منطقه تجاری آشوری نیز بوده است. بنای آفرودیت حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است و هنوز دارای ۱۴ ستون ایستاده است. در قرن پنجم، بیزانس ها این بنا را به یک کلیسای سه گانه تبدیل کردند.

کاروانسراهای پاموکاله
در استان دنیزلی ترکیه می توانید کاروانسراهایی ببنید که اقامت گاه هایی در یکی از مسیرهای بازرگانی اصلی ترکیه که به آناتولیا می رسید، بودند. در جاده ی دنیزلی به دینار، یک کاروانسرای سلجوقی به نام آخان وجود دارد که در سال ۱۲۵۳ توسط امیر کاراسونگور کشف شد. آخان نمای سنگ مرمری، حیاط فرعی و سالن زمستانی سه گانه دارد. در نزدیکی شهر کارداک، ۵۵ کیلومتری شرق دنیزلی، “کارداخانی” قرار دارد. این کاروانسرای سلجوقی دارای دو برج عظیم و کتیبه ای است که با دو شیر در بالای دروازه قرار دارد.


منبع:مجله الی گشت به نقل از  planetware.com