تبیان، دستیار زندگی

انتشار تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی در ۲ جلد

تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی، اثر سترگ مولانا، در دو جلد منتشر می‌شود. او تصحیح حاضر را نتیجه سخنان مرحوم مجتبی مینوی می‌داند که در مراسمی گفته بود:"یک‌بار هم بیاییم آن منثوی را چاپ کنیم که مولانا گفته است".
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدعلی موحد

 تصحیح محمدعلی موحد، پژوهشگر و محقق، از مثنوی معنوی از سوی نشر هرمس در آینده نزدیک منتشر می‌شود. بنا به گفته این انتشارات، قرار است تصحیح موحد بر این اثر سترگ، تا پایان سال جاری در دو جلد به چاپ برسد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

از جمله ویژگی‌های تصحیح  موحد این است که با نسخه‌های کامل و یا ناتمامی که تا 15 سال پس از فوت مولانا کتابت شده، مقابله شده و تمامی نسخه‌ بدل‌ها نیز ذکر شده است. موحد خود در مقاله‌ای که به تازگی در نخستین مجله «آسیای صغیر» منتشر شده است، درباره شیوه کار خود در تصحیح مثنوی و استفاده از نسخه‌های متعدد می‌نویسد:

مدار کار ما در این تصحیح بر نسخه‌هایی بوده که در 15 سال اول بعد از وفات مولانا نوشته شده است. مجموعاً هشت نسخه از این دوران در دست داریم که پنج‌تای آنها مورخ است و سه‌تای دیگر غیر مورخ. ... علاوه بر این هشت نسخه که شش‌تای آنها تک‌دفتر و دوتای آنها مشتمل بر هر شش دفتر مثنوی است، یک نسخه کامل دیگر از مثنوی داریم که تاریخ کتابت آن 668 قید شده است، ولی می‌دانیم که آن تاریخ مخدوش است. کاتب آن در اواسط قرن هشتم می‌زیسته و احتمالاً نسخه خود را نه در 668، بلکه در 768 کتاب کرده است. این نسخه، به رغم اشکالی که در تاریخ آن وجود دارد، به لحاظ وثاقت و اعتبار متن بلافاصله پس از آن هشت نسخه مذکور در بالا قرار دارد و ما این 9 نسخه را با دقت تمام، بیت به بیت و حرف به حرف مکرر خوانده موارد اختلاف آنها را یادداشت کردیم.


مثنوی معنوی

وی همچنین در ادامه کار، از دو نسخه دیگر که متعلق به 15 سال دوم بعد از وفات مولانا در است، نیز استفاده کرده که یکی از این نسخه‌ها در سال 701 نوشته شده و دیگری نسخه‌ای کامل از هر شش دفتر مورخ 695 است که متاسفانه قسمتی از اوراق آن نونویس است.

موحد، کار تصحیح مثنوی را نتیجه سخنان مرحوم مجتبی مینوی در همایشی که 40 سال پیش به منظور بزرگداشت مولانا در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، می‌داند. مینوی در این مراسم گفته بود که "یک‌بار هم بیاییم آن منثوی را چاپ کنیم که مولانا گفته است".

این پژوهشگر درباره هدف از این تصحیح می‌گوید: می‌خواستم متنی پیراسته و قابل فهم و در خور اعتماد در دسترس عاشقان مثنوی، این اثر شکوهمند بی‌نظیر، بگذرایم که هم خوانندگان عادی را به کار آید و هم اهل تحقیق و تقد علمی بر آن متکی توانند بود.

منبع: تسنیم