تبیان، دستیار زندگی

آیا کابینه دوازدهم فردا تکمیل می‌شود؟

سرانجام بعد از گذشت دو ماه از تشکیل کابینه، فردا صلاحیت وزرای جا مانده از قطار دولت دوازدهم در مجلس بررسی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجلس
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بودن یا نبودن 17 وزیر پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم سرانجام بعد از 5 روز و هشت جلسه بررسی در صحن علنی خانه ملت در روز سه‌شنبه 24 مرداد ماه مشخص شد که در این میان بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو تنها وزیری بود که نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
*تایید 16 وزیر در قدم اول
وکلای ملت در این روز به صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، راه و شهرسازی، صنعت معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت و ورزش و جوانان رای اعتماد دادند.
پیش از این حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نامه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه خود به خانه ملت در روز 17 مرداد ماه تنها نام هفده وزیر را ذکر کرده بود و نام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این میان اعلام نشد، روحانی دلیل این اقدام خود را انصراف دقیقه نودی وزیر پیشنهادی علوم ذکر کرد.   
طی این مدت اظهارنظرهای فراوانی درباره لزوم معرفی هر چه سریعتر وزرای باقی مانده از قطار کابینه دوازدهم از سوی نمایندگان  مجلس و برخی سیاسیون مطرح شد و بارها دولت تاریخی را برای معرفی این وزرا ذکر کرد تا در نهایت روز یکشنبه 30 مهر ماه منصور غلامی و رضا اردکانیان ️به عنوان وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو به خانه ملت معرفی شدند.
*آشنایی با وزیر پیشنهادی علوم
منصور غلامی متولد سال ۱۳۳۲ در شهر همدان است. وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان دریافت کرد و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی شد، همچنین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان بود. غلامی در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌دار بود و سپس به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده گرفت و بعد از آن مجدداً به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شد.
وی در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. غلامی پس از بازگشت به ایران مجدداً به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست آن دانشگاه را عهده‌دار بود و هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه بوعلی سینا است.
*آشنایی با وزیر پیشنهادی نیرو
رضا اردکانیان هم متولد سال ۱۳۳۷ شهر یزد است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۶۲، مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی منابع آب در سال ۱۳۷۲ و سپس دکتری خود را در زمینه مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا در سال ۱۳۷۶ اخذ کرد. ‎‏
فعالیت‌های اجرایی وزیر پیشنهادی نیرو شامل معاون وزیر کشور در هماهنگی امور عمرانی طی سال‌های ۱۳۶۸-۱۳۶۶، در وزارت نیرو به عنوان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی ۱۳۶۹-۱۳۶۸، قائم مقام وزیر نیرو ۱۳۸۰-۱۳۷۷و معاون وزیر در امور آب ۱۳۸۴-۱۳۸۰ ذکر کرد، وی همچنین بعد از حضور در وزارت نیرو به عنوان مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، دست اندر کار مدیریت ساخت و بهره برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و نیروگاه‌های برق‌آبی خدمت کرد.
اردکانیان همچنین فعالیت‌های اجرایی در سطح بین‌المللی داشته است، وی عضویت در هیئت رئیسه یونسکو – آی. اچ. پی (UNESCO-IHP) در پاریس طی سال‌های ۱۳۸۱-۱۳۷۹، هیئت مدیره این نهاد در دلفت هلند در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۲ و هیئت مدیره انجمن بین المللی برق آبی در لندن را در سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۸۳ در پرونده خود دارد. وی تاسیس و اداره مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران (۱۳۸۶-۱۳۸۱) را در پرونده خود دارد.
در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ اردکانیان به عنوان مدیر موسس برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل به میزبانی دانشگاه سازمان ملل، در شهر بن آلمان مشغول به کار شد و در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به عنوان سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل در اروپا شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۹۱ اردکانیان توسط رئیس دانشگاه سازمان ملل متحد و معاون دبیرکل آن سازمان به عنوان مدیر موسس انستیتو جدیدی از دانشگاه در زمینه مدیریت به هم پیوسته منابع زیست محیطی (آب، خاک و پسماند) در شهر درسدن آلمان برگزیده شد و از آن زمان تحقیقات دانشگاهی و فعالیت‌های اداری موسسه را راهبری و مدیریت کرده است.
وی در سال ۱۳۹۳ با توجه برنامه دکتری مشترک بین دانشگاه صنعتی درسدن و دانشگاه سازمان ملل متحد به عنوان استاد تمام منتخب دانشکده علوم محیط زیستی آن دانشگاه منصوب شد. اردکانیان همچنین نایب‌رئیسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده و طرح‌ها و ‏پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده است. در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین‌المللی مرتبط با آب از جمله ‏فرهنگستان بین‌المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد فعالیت کرده و ‏مسوولیت داشته است. ‏
*فردا؛ قدم آخر
حال صلاحیت این دو وزیر قرار است، در جلسه علنی فردا (یکشنبه 7 آبان) با حضور رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای کابینه دولت دوازدهم بررسی شود.
تاکنون براساس اظهارنظرهای انجام شده دو فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلان ولایی نگاه مثبتی به آقایان غلامی و اردکانیان داشته‌اند و فراکسیون امید تنها نسبت به وزیر پیشنهادی علوم موضع‌گیری کرده است، آن‌ها اعلام کردند که وی باید برای جلب نظر امیدی‌ها بیشتر تلاش کند.
اما با توجه به خبرهای شنیده شده این دو وزیر در جلسه رای اعتماد فردا چالش و روز سختی نخواهند داشت و می‌توانند رای اعتماد وکلای ملت را کسب کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان