تبیان، دستیار زندگی

مهارت های زندگی زناشوئی

«مهارت های زندگی زناشوئی» اثر سه نویسنده توانمند در حوزه روابط زناشویی و راتباط بین فردی می باشد. در این کتاب ، مخاطب با اغلب مشکلاتی که در زندگی زناشویی وجود دراد مواجه می شود و راه های برخورد با آن را هم می آموزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهارت های زندگی زناشویی


یکی از اهداف زندگی و ازدواج، رسیدن به آرامش و سکون می باشد که در قرآن کریم نیز از آن یاد شده است، اما رسیدن به این ارامش در سایه داشتن برخی از مهارت هاست که اگر در زوجین نباشد بیعتا زندگی آنها با چالش هایی مواجه می شود زیرا دو فرد یکه با یکدیگر ازدواج می کنند دارای سلایق متفاوت، روحیات مختلف و دیدگاه های بعضا متناقضی می باشند علاوه بر اینکه زن و شوهر از لحاظ روانشناختی نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. کتاب پیش رو نیز با توجه به وجود این اشکالات مباحثث مختلف را بیان می دارد.
نکاتی که می بایست در مورد این کتاب خوانندگان عزیز توجه نمایند این است که اولا این کتاب به نوعی یک کتاب تخصصی و در عین حال کاربردی و قابل فهم برای عموم می باشد، دوم اینکه لازم نیست هر شخصی تمامی مطالب کتاب را مطالعه نماید بلکه فقط می تواند در آن قسمت از مباحث که در زندگی زناشویی خود اختلاف دارد مطالعه خویش راآغاز کند و دیگر اینکه در این کتاب ما با یک رویکرد خاص تشخیصی و درمانی مواجه نیستیم، بلکه با توجه به نوع مشکل، رویکردی که در این زمینه حرف های بیشتری برای گفتن دارد ذکر می گردد.
مهارت های مخصوصی که در این کتاب ذکر می شود شامل مهارت های گوش کردن ( تعهد به درک و همدلی، تعریف و تمجید به اینکه حرف خودت را بیان کن و افکارت را بازگو نما) می باشد ، این مهارت از مهم ترین مهارت ها در زندگی زناشویی است که نداشتن این مهارت یا عدم آگاهی از اهمیت این روایت می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، برخی از موانع گوش کردن در زندگی زناشویی عبارت است از ذهن خوانی، مرور، قضاوت، توصیه، مشاجره، حق به جانب بودن و…البته مهم این است که در گوش کردن فعالانه مشارکت نماییم، به اینکه حرفی را که شنیدیم شرح و بسط دهی، شفاف سازی مرده و به همسر خویش بازخورد دهیم. دیگر مهارت های زندگی زناشویی ابراز احساسات و تعیین نیازها می باشد. مهارت های تقویت متقابل، ارتباط شفاف، شناسائی تحریف های شناختی، مذاکره، حل مسأله، مدیریت خشم و اختلاف، وقفه قرار دادن در وسط نزاع، شناسایی طرح واره هایی که در باره همسر خویش دارین، جدا کردن همسر از والدین و دیگر افراد مهم در گذشته زندگی، رویارویی با نظام های دفاعی، شناخت نظام زناشویی، شناخت انتظارات و قوانین و در پایان پذیرش و تعهد در زندگی زناشویی می باشد که البته نمی توان در این مختصر به همه آنها اشاره نمود. اما بیان این نکته لازم است که بدانیم اولا این کتاب با توجه به فرهنگی تحقیق و بررسی شده است که در مواردی با فرهنگ اسلامی ایرانی ما مناسبتی ندارد.
برای نمونه در مواردی می بینیم که زوجین به دنبال ایجاد رابطه با شخص دیگری غیر از چارچوب روابط شرعی می باشند البته که کتاب در صدد ترویج نمی باشد.
خواندن این کتاب علاوه بر خانواده ها، برای مشاوران، دانشجویان رشته های روانشناسی و دیگر رشته های مرتبط بسیار قابل استفاده می باشد.
سبک ورود کتاب به هر موضوع و مشکل نیز اینگونه می باشد که ابتدا بعد از بیان مسئله، تاریخچه نظریه مورد نظر را و مبدع روش تشخیصی و درمانی نیز ذکر می شود و در ادامه مشکل و موضوع مورد بحث و ابعاد آن تحلیل می گرد( عوامل افزایش مشکل، موانع بهبودی ارتباط و …) سپس راهکارهای درمانی بر اساس دیدگاه مطرح شده در ادامه آن می آید.
سادگی قلم در عین حالی که مطالب از غنای کافی برخوردار می باشد، بعلاوه پرداختن به موشوعات و مشکلات رایج خانوادگی از نکات مثبت این کتاب می باشد. البته برای تأثیر گرفتن از این کتاب می بایست فرد راهکارهای ذکرشده را به خوبی عمل نماید.
توجه کردن به خود. حرف زدن با خود
توجه نشان دادن به شریک زندگی
حل تعارض ها: برنامه ریزی برای مشکلات
انتخاب سبک های ارتباطی