تبیان، دستیار زندگی

مراسم با شکوه اربعین

آیا برگزاری با شکوه اربعین، امر سیاسی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین

 سوال

آیا برگزاری با شکوه اربعین، امر سیاسی است؟

پاسخ

اگر خوب به تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی بنگریم، یقین خواهیم کرد که این مراسم دینی باعظمت، مردمی ترین مراسمی است که در دنیا برگزار می شود و سیاست، هیچ گونه دخالتی در آن ندارد. پیش از اینکه دولت های شیعه در ایران و عراق به وجود بیاید، شیعیان عراق، به ویژه علما و بزرگان، در ایام اربعین، از نجف به کربلا پیاده می رفتند و موکب ها و پذیرایی ها (در حد محدود، نه به این گستردگی که اکنون وجود دارد) صورت می گرفت.
علما و بزرگانی که سال های قبل در نجف می زیستند، خاطرات خویش را از سنت پیاده روی اربعین بازگو کرده اند. آیت الله مکارم شیرازی در این باره فرمود: زمانی که بنده در نجف تحصیل می کردم، دو بار موفق شدم در پیاده روی از نجف تا کربلا، شرکت کنم؛ اما در آن روزگار، دسته های کوچکی، پیاده روی می کردند. جاده ها در گذشته امنیت زیادی نداشت. زمانی که در این مسیر در حال پیاده روی بودیم، پنجه پاهایمان در کفش زخم می شد. از این رو با پای برهنه پیاده روی می کردیم و در مسیر، گاهی خار به پایمان می رفت و بعد از اینکه خار را در می آوردیم، به راه خود ادامه می دادیم.
به جرئت می توان گفت که هیچ سیاست و سیاستمداری، در عالم توان آن را ندارد که چنین حرکت عظیمی را با این کمیت و کیفیت، برگزار کند. کدام دولت در دنیا می تواند میلیون ها نفر را با این گونه احساسات وصف ناپذیر و سرشار از معنویت، راه بیاندازد و تمام امکانات از قبیل غذا، مکان و احتیاجات دیگر آنها را برآورده کند. دولت عربستان با درآمد هنگفت که از حجاج می گیرد و با یک سال برنامه ریزی، حداکثر دو میلیون حاجی را نمی تواند پذیرایی کند و هر سال شاهد کشتارهای دلخراش ضیوف الله در منا و جاهای دیگر هستیم. بنابراین مدیریت این حرکت عظیم، از توان دولت ها خارج است.
البته می توان گفت که راهپیمایی بزرگ شیعیان در روز اربعین، مصداق واضحی از یک قدرت نمایی نرم است، که مهم ترین کارکرد آن، انتشار پیام جهانی عاشورا برای سایر ملت های جهان به ویژه جهان اسلام است. بی گمان این راهپیمایی عظیم، که از نجف و سایر شهرهای اطراف کربلا آغاز و به کربلا ختم می شود، می تواند تجدید بیعتی باشد با تمام آنچه در کربلا گذشت. این حرکت عظیم، پیام روشنی به استکبار و وابسته های آنهاست که پیروان حسین(علیه السلام)، هرگز زیر بار ذلت نخواهند رفت و با الهام از پیام عاشورا، هیچ گاه در مقابل مستکبران کوتاه نخواهند آمد.
با توجه به آنکه این حرکت یک حرکت کاملاً مردمی و خودجوش است، امکان انتساب آن به جریان های دولتی و سیاسی کردن آن، وجود ندارد. البته از آنجایی که در باور شیعه، سیاست از دیانت جدا نیست، اگر این مراسم بزرگ، رنگ سیاسی به خود بگیرد و قدرت معنوی شیعیان را به عالم نشان دهد و وحشت به دل دشمنان اسلام و استکبار جهانی بیاندازد، قطعاً در راستای اهداف نهضت حسینی خواهد بود.

منبع:حوزه نت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.