تبیان، دستیار زندگی

۵۰۰ نوع مهارت در مدارس به دانش‌ آموزان ارائه می‌ شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: خروجی‌ های آموزش و پرورش مهارت لازم برای زندگی را ندارند و برنامه تقویت مهارت زندگی و مهارت اشتغال را مدنظر داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 ۵۰۰ نوع مهارت در مدارس به دانش‌ آموزان ارائه می‌ شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, سید محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح ایران مهارت که در وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی برگزار شد, اظهار کرد: خروجی‌های نظام آموزش و پرورش در برخی زمینه‌های مهارتی مورد نیاز شایستگی لازم را برای ورود به عرصه اجتماع کسب نکرده‌اند و از مهارت‌های لازم بی‌ بهره‌ اند این موضوع از سالیان اخیر در دوران پس از انقلاب وجود دارد و تلاش‌هایی صورت گرفته اما نتوانسته است انتظارات جامعه را پاسخ دهد.
وی افزود: خانواده‌ها می‌گویند فرزندم نمرات خوبی را کسب کرده و حتی شاگرد ممتاز کلاس است اما مهارت اجتماعی برای زندگی در جامعه و مهارت حرفه‌ای برای ورود به بازار کار را ندارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: روسا و کارشناسان در کشور نیز همین مطالب را گوشزد می‌کنند و رهبر معظم انقلاب بارها مصادیق عینی از این موضوع را مطرح کرده‌ اند و این نشان می‌دهد درک ملی از این موضوع در جامعه وجود دارد.
بطحایی ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت آموزش و پرورش دولت دوازدهم تقویت مهارت‌ها در دانش‌آموزان است و نخستین محور مهارت‌هایی است که سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تقویت کند و این بدین معناست که در برنامه درسی به این موضوعات نپرداخته‌ایم اما باید با روش‌های مکمل این موضوع را تقویت کنیم.
وی عنوان کرد: مهارت زندگی از جمله تفکر, گفت‌ و‌ گو و مدارا کردن مسائلی است که جامعه امروز ما از نبود آن رنج می‌برد و باید آن را در مدارس تقویت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: محور دوم در بحث مهارت‌ ها تقویت مهارت‌ های پایه یا رویکرد کارآفرینی و اشتغال است. امروز 500 نوع مهارت را در دستور کار داریم و دانش‌آموزان از 2 تا 20 ساعت می‌توانند با تجهیزات اندک وارد حوزه مهارت‌آموزی شوند و در کنار پتانسیل وزارت کار از سایر ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.
بطحایی ادامه داد: سومین محور در بحث مهارت‌ها ارائه آموزش مهارت‌های مبتنی بر اشتغال است در دهه 70 با ایجاد شاخه کاردانش تاکید شد تا آموزش‌های مهارتی باید همگام با صنعت جلو برود اما در سال‌های بعد از این هدف فاصله گرفتیم و در سال جدید به دنیال توسعه مهارت‌های منجر به اشتغال با رویکرد کم کردن فاصله آموزش‌های مهارتی با صنعت و بازار کار است.
وی بیان کرد: در آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت می‌کنیم اما جذب بازار کار نمی‌شوند و دین به معنای هدررفت منابع است; کنکور اهداف توسعه مهارت‌های کاردانش را منحرف کرد. اگر آموزش و پرورش نیازسنجی سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت صنعت را نشنود و از امکانات و تخصص نیروی انسانی سایر سازمان‌ها در برنامه‌های أموزشی استفاده نکند با شکست مواجه می‌شود.
بطحایی بیان کرد: در سال جدید توسعه آموزش‌های مهارتی را با سه برنامه دنبال خواهیم کرد تا در کوتاه مدت ما را به اهداف تعیین شده برساند. دولت به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین را به مقصد برساند و باید از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کنیم در آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای بدون ورود بخش غیردولتی فردای ما بهتر از امروز نخواهد بود.



منبع: خبرگزاری تسنیم