تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

آیت الله مرعشی نجفی فقیهی جامع الاطراف و عامل به علم بود

خطیب توانای حوزوی گفت: مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی فقیهی جامع الاطراف؛ بزرگ و عامل به عمل بود در همه ابعاد و عرصه هایی که مربوط به دین می شد تخصص داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 آیت الله مرعشی نجفی فقیهی جامع الاطراف و عامل به علم بود
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا در مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) در حسینیه این مرجع فقید جهان تشیع، خطاب به طلاب جوان اظهارداشت: فقیه شدن مقدماتی دارد که همه آن را می دانید و لذا احادیث، آیات و دیگر موضوعات را ابزاری برای دین شناسی قرار دهید.
وی با تأکید بر این که باید احادیث را به خوبی خواند و درک کرد، تصریح داشت: در حوزه علمیه انسان هایی بودند که با استفاده از ابزار موجود مراحل فقیه شدن را طی کردند اما در دین شناسی نتوانستند رشد کنند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا افزود: قرن ها است که کتاب شهید ثانی خوانده می شود اما زمانی که اسرار الصلاه او به چاپ می رسد برخی از کسانی که در حوزه تحصیل می کردند آن را بر نتابیدند.
استاد حوزه با بیان اینکه طلاب باید در این راهی که وارد شده اند، نظر بلند باشند، گفت: برای اینکه از اهل معرفت باشید باید مجتهد شوید و لذا بزرگان ما چون آیت الله مرعشی نجفی از مجتهدین بودند.
وی در ادامه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی را فقیهی بزرگ و جامع ذکر کرد و ابراز داشت: این مرد خدا به درجات بالایی از علم و فقاهت رسیده بود.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا به حدیثی اشاره کرد که خداوند اگر بنده ای را بخواهد او را فقیه در دین قرار می دهد.
وی حدیثی دیگری مطرح کرد و گفت: خیری در زندگانی نیست مگر برای عالمی که از او اطاعت کنند و شاگردی که مطلب را به خوبی بفهمد.
استاد حوزه علمیه افزود: احادیث اهل بیت(ع) فراوان است که باید در آنها تأمل شود و صرف خواندن کفایت نمی کند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با بیان اینکه آیت الله مرعشی نجفی برای جمع آوری کتاب هایش سختی های فراوانی کشید و حتی به زندان افتاد، عنوان کرد: این چراغی که ایشان در مسیر علم برافروخت امروز به همت فرزند آن مرحوم همچنان روشن است و روز به روز نیز بر روشنایی آن افزوده می شود.
وی به جامعیت آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: این عالم ربانی در تمام عرصه هایی که مربوط به دین می شد متخصص بود.
این استاد و محقق حوزه با بیان اینکه آیت الله مرعشی نجفی بسیاری از کتاب هایی که در کتابخانه جمع آوری می کرد را خود می خواند، اظهار کرد: این عالم بزرگ، مرجع تقلید، مرجع کتاب شناسی و نسخه شناسی بود و بسیاری از اساتید با تجربه دانشگاه به این مرجع علاقه داشتند و پای سخنان او می نشستند.
وی با اشاره به این که محبت و شناخت اهل بیت(ع) نکته بسیار مهمی است که تا کسی آن را نداشته باشد، به هیچ درجه ای نمی رسد، تصریح کرد: آیت الله مرعشی نجفی این محبت را در دل داشت و بسیار اهل تهذیب نفس بود.
گفتنی است: در این مراسم آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، حجت الاسلام سید علی خمینی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، اعضای شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین،سید مهدی صادقی استاندار قم، حضور داشتند.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه