تبیان، دستیار زندگی

پدیده ای به نام ترامپ

با پدیده‌ای روبرو هستیم به نام ترامپ. فردی که به عنوان ریاست جمهوری آمریکا بر مسند قدرت نشسته و تبدیل به سوژه مناسبی برای کاریکاتورها شده است. او هیچ باکی ندارد که زنان را خوک های چاق، سگ و حیوانات نفرت بخواند و از تلاش‌های‌ ناموفقش برای فریب جنسی یک زن سخن بگوید یا آنکه به سوی سیل زدگان پرتوریکو، بسته های حمایتی را پرتاپ ‌کند یا به وقت دست دادن با مسئولان، دست آنها را رها نکند. این نوع رفتارها، ترامپ را یک ابله نشان می‌دهد؛ اما باید مراقب بود؛ او به هر حال یک دشمن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : معین شرافتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پدیده ای به نام ترامپ

اگر غفلت کنیم

قرآن یک واقعیت انکار ناپذیر را برای درس عبرت مسلمانان ذکر کرده و آن هم اثر مهلک غفلت از دشمن است. غفلتی که اگر دچار آن شویم؛ با یک ضربه، کار ما ساخته و دیگر کار از کار گذشته است.[1] رفتارهای رئیس جمهور آمریکا، مشکلات داخلی آنها، از بین رفتن ضریب امنیت در آنجا و تلاش‌های تجزیه طلبانه برخی ایالت‌ها و... ممکن است سبب نادیده گرفتن خطرات احتمالی آنها با ما شود؛ اما رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ الله‌ خامنه‌ای (مدظلّه) برای جلوگیری از چنین اشتباهی فرمودند: «رئیس‌جمهور آمریکا از خودش بلاهت نشان می‌دهد لکن این موجب نشود که ما از مکر و حیله و توطئه‌ دشمن غافل بشویم. دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد؛ اینکه ما حالا بگوییم یکی مثلاً اَبله است، احمق است – می‌گویند؛ از این حرفهایی که زده می‌شود و ممکن هم هست درست باشد- لکن در عین‌ حال این نباید ما را از کِید دشمن غافل کند؛ باید با تدبیر، همه در صحنه باشند؛ همه بایستی با هشیاری، با بیداری، با آمادگی کامل در صحنه باشند. جنگ نظامی اتفّاق نمی‌افتد، لکن چیزهایی وجود دارد که از جنگ نظامی اهمّیّتش کمتر نیست. باید مراقب باشیم، ببینیم دشمن چه‌کار دارد می‌کند و چه‌کار می‌خواهد بکند؛ پیش‌بینی کنیم.»[2]

لطفاً مراقب باشید

سیاست‌های آشکار و نهان آمریکا نتیجه و هدفی جز دشمنی با مردم و جمهوری اسلامی ایران ندارد. ملتی آزاده که به استثمار آنان در این مرز و بوم پایان داد. حال عنان این دشمن سرسخت، گویا به دست یک تاجر و البته یک مجری طناز تلویزیونی افتاده، شاید برخی خیال کنند با روی کار آمدن این فرد، از حجم دشمنی‌ها کاسته می‌شود یا نابلدی سردمداران آمریکایی، آنان را از دشمنی با ایران غافل می‌کند؛ اما هیچگاه چنین نبوده و نخواهد بود. زیرا رؤسای جمهور آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه، تحت فرمان لابی‌های صهیونیستی هستند و تئوری‌پردازانی چون هنری کسینجر آنها را مدیریت می‌کند. پس حتی اگر ترامپ چیزی جز شوخی نباشد؛ خط مشی اساسی آمریکا در دشمنی با ایران جدی است و این را از سخنانشان می‌توان فهمید. بله به فرموده قرآن، همواره دشمنان به دنبال ضربه زدن به اسلام و مسلمین بودند و بغض‌ها و کینه‌های آنها از نوع گفتار و رفتارشان پیداست[3].

شوخی شوخی جدی می‌شود

حمله صدام به ایران یک دیوانگی تمام عیار بود. بمباران هیروشیما و ناکازاکی هم دیوانگی بود. این دیوانگی‌‌ها در تاریخ کم نبوده، حالا هم جهان با یک عربده‌کش دیوانه روبرو شده که سلاح هم در دست دارد. هر چند که حضور و حمله نظامی به ایران با شناخت آنها از رشادت‎‌ها و توان نظامی ما منتفی است؛ اما بعید نیست که ما را با چالش‌های بیشتر سیاسی و اقتصادی روبرو کنند؛ به هر حال می‌بایست تصمیم گیران نظامی، اقتصادی و سیاسی تمام جوانب را سنجیده و احتمال هر گزینه‌ای را بدهند و برای آن برنامه داشته باشند. مبادا به خاطر بلاهت‌های ترامپ دچار غفلت شوند که این یک اشتباه مهلک است و باید از خواب و غفلت دوری کرد؛ زیرا دشمنش مطمئناً بیدار بوده و ضربه هلاک کننده را وارد خواهد کرد[4].

کلام آخر

ترامپ و ترومپت‌هایی که می‌نوازد از او تصویر یک دیوانه را به نمایش می‌گذارد؛ اما دیوانگی او را ما باید به عنوان یک مکر و حیله، حساب کنیم؛ دشمن را کوچک مشماریم و برای دشمنی‌های همیشگی آمریکا، در همه زمینه‌ها برنامه داشته باشیم؛ کاری لازم و ضروری که برگرفته از متون دینی است[5] و مقام عظمای ولایت، حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظلّه) آن را به خوبی بیان کرده و سیاست ما را در مقابل چنین پدیده‎‌ای نشان دادند. 

پی‌نوشت:
1- «وَدَّ الَّذِینَ كَفَرُوا لَو تَغْفُلُونَ عَنْ اسْلِحَتِكُمْ وَ امْتِعَتِكُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیكُمْ مَیْلَةً واحِدَة[نساء/ 102] كفار دوست دارند كه شما از اسلحه و امكاناتى كه دارید، غافل باشید تا با یك یورش شما را نابود كنند.»
2- بیانات در دیدار با نخبگان؛ 1396/7/26
3- «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا یَأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَكُمُ الْآیاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُون‏[آل عمران/118] اى كسانى كه ایمان آورده‌‏اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نكنید! آنها از هر گونه شرّ و فسادى در باره شما، كوتاهى نمی‌كنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‏ هاى) دشمنى از دهان (و كلام) شان آشكار شده و آنچه در دلهایشان پنهان می‌دارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راه‌هاى پیشگیرى از شرّ آنها) را براى شما بیان كردیم اگر اندیشه كنید!»
4- قال امیر المؤمنین(علیه‌السلام): «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه؛  مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر كه بخوابد، دشمن او نخواهد خفت.»(الغارات، ج1، ص321) و نیز فرمودند: «لَا یُنَامُ‏ عَنْكُمْ‏ وَ أَنْتُمْ‏ فِی‏ غَفْلَةٍ سَاهُون‏؛ تعجب مى‌كنم كه شما نسبت به دشمن خواب و غافل هستید، ولى دشمن نسبت به شما بیدار است.» (نهج البلاغة، نسخه صبحی صالح، ص 78 خطبه 34)
5- قال امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «لَا تَسْتَصْغِرَنَ‏ عَدُوّاً وَ إِنْ ضَعُف‏؛  هرگز دشمنی را كوچك مشمار، هرچند ضعیف باشد.» «آفَةُ الْقَوِیِ‏ اسْتِضْعَافُ‏ الْخَصْمِ‏؛ آفت قدرتمند، ضعیف شمردن دشمن است.»(غررالحکم، ص334 و 347)