تبیان، دستیار زندگی

جوانان با این روش در زندگی موفق خواهند شد

وجود نظم در زندگی جوان یکی از مسائل بسیار مهم بوده و موفقیت او در آینده تحصیلی، مرهون رعایت کامل نظم و ترتیب در زندگی اش می باشد، انسان در سایه نظم بهتر می داند که چگونه زندگی کند، چطور از اوقات خود به نحو شایسته ای بهره برداری نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نظم و ترتیب، موفقیت، صرفه جویی، دوران تحصیل، خانواده ایرانی، جوان، کتاب آنچه یک جوان باید بداند
منظور از نظم و ترتیب، انجام کارها و اعمالی است با هدف معین که از وحدت و هماهنگی لازم برخوردار باشد، بطوری که با رعایت آن، انسان بتواند در مراجعه و دستیابی به کارها و موضوعها و وسائل و اطلاعات، دچار سر در گمی و اتلاف وقت نگردد.
رعایت مقررات و قوانین جاری در زندگی و قرار دادن هر چیزی در جای معنی خود و انجام دادن هر کاری در وقت و زمان خود، نمونه ای از نظم است.
نظم در زندگی، دامنه ای وسیع دارد و همه مسائل زندگی از قبیل: لباس پوشیدن، نظافت کردن، خوردن، خوابیدن، مسواک زدن، معاشرت با دوستان و فامیل و همچنین چیدن وسائل و نوشت افزار و کتابهای خود در جای معین، مطالعه کردن، حفظ نمودن اطلاعات، فراگیری معلومات تفکر کردن و... را شامل می شود. جوان باید بداند کی باید بخوابد، کی بیدار شود و چه وقت مطالعه کند و چه موقع، تفریح و ورزش نماید و چه زمانی کارهای محوله خانه را انجام دهد. مکان و زمان هر چیزی را به موقع تشخیص دهد و برایش برنامه ریزی کند؛ هر چیزی را به جای خود بگذارد تا هنگان مراجعه به آن دچار سر گمی و آشفتگی نشود.
قوای ذهنی و عقلی جوان در سایه نظم، ترتیب منطقی یافته و سبب موفقیتهای درسی در آینده خواهد شد.
از طرفی در سایه نظم، زندگی تحت قاعده در می آید و فعالیتها و کارها نظام پیدا می کند و با راحتی بیشتری انجام می پذیرد. مشکلات سریعتر حل می شود و جان از آشفتگی در کارهاو مطالعه مطالب تکراری، بخصوص در دروس تحصیلی رهایی می یابد.
هدف عمده نظم در زندگی، بهره گیری و صرفه جویی در وقت و داشتن ظابطه و معیار صحیحی برای اندوختن اطلاعات در ذهن است.
رعایت نظم و ترتیب در زندگی روزمره از جهت روانی سبب می شود که جوان، حتی هنگام تحصیل و فراگیری دانش، اطلاعات علمی خود را تحت قاعده و نظم، فراگیرد و یادگیری بطور منظم صورت پذیرد، بطوری که مطالب، منسجم و به ترتیب در خزانه حافظه جایگزین شود و هر گاه شخص بخواهد به اطلاعات قبلی خود مراجعه کندئ؛ به راحتی و به سرعت، اطلاعات و مطالب در ذهنش حاضر شود. این مساله در آینده جوان، تاثیر بسزایی دارد، بخصوص در دوران تحصیل؛ هنگامی که می خواهد خود را برای امتحانات آماده سازد. همچنین رعایت نظم اصولا در سلامتی فکر و صحت جسم و اعتدال روح و روان انسان، بسیار موثر استت.
به سبب رعایت کردن نظم، جوانان افکارشان شکل می یابد و زمینه ابتکارات و خلاقیتهای هنری، علمی و فرهنگی در آنها فراهم می گردد.
بی نظمی در جسم و جان آثار ناگواری بجا می گذارد و خارج شدن از قاعده طبیعت، عوارض منفی در رفتار آدمی ایجاد می کند.
نظام آفرینش براساس نظم و ترتیب بنا شده است و بر اساس نظم، جریان دارد. رعایت نظم، موجب هماهنگی انسان با طبیعت گردیده و در این راستا انسان از جهت روحی و روانی از سلامت و آرامش خاصی برخوردار خواهد بود.
معمولا افراد بی نظم در زندگی عصبانی و رفتارشان غیر عادی و نامتعادل است، زیرا بی نظمی خود در عکس العمل های روحی و اخلاقی آنان تاثیر متقابل داشته و سبب تضعیف اراده و زمینه ساز عوارض و ناکامیهای فراوانی در تحصیل آنان خواهد شد.
تجربه نشان داده است که بی نظمی در فعالیتهای حرکتی و هوشی و عاطفی تاثیر منفی دارد، بخصوص عکس العمل های آن در دوران بلوغ به صورت حادتری ظاهر می گردد.
بی نظمی سبب اتلاف وقت و ضایع شدن عمر و احساس ناراحتی و ایجاد روحیه شک و تردید و دمدمی بودن مزاج گردیده و خلاصه آثار نامطلوبی در شخصیت فرد بجا می گذارد؛ ته همین جهت است که نظم در کارها و امور زندگانی از دیدگاه مولای متقیان علی علیه السلام آن قدر اهمیت دارد که در آخرین لحظه های حیات خود - که معمولا حساسترین و پر اهمیت ترین سخنها گفته می شود - در قسمتی از سفارشهای خود، خطاب به دو فرزند عزیز خویش (امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و همه جوانان آینده) می فرمایند: سفارش می کنم به شما همه فرزندانم و خانواده ام و (همه) کسانی که سخن من به آنان می رسد: به رعایت تقوا و نظم در کارها...
منبع : کتاب آنچه یک جوان باید بداند - نویسندگان: رضا و بتول فرهادیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.