تبیان، دستیار زندگی

کم فروشان اینترنتی

حدود دو ماه پیش اخباری پیرامون شرکت های اینترنتی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از این شرکت ها در فروش و ارائه خدمات اینترنتی به کاربران کم فروشی کرده اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول بررسی شکایات مردم تا رسیدن به یک نتیجه مشخص را داد. این ماجرا به کجا رسید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینترنت
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تابناک اقتصادی، در آیات ابتدایی سوره مطففین کم فروشی و کم فروش مورد خطاب قرار گرفته است و در آن آیات عنوان شده است "وای بر کم فروشان، آنان که وقتی برای خود پیمانه می کنند، حق خود را به طور کامل می گیرند، اما هنگامی که می خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند". اکنون مشخص شده است که برخی شرکت ها در کشورمان در حال کم فروشی به مردم هستند.
در اوایل شهریور ماه سال جاری بود که اخباری مبنی بر کم فروشی برخی شرکت های اینترنتی منتشر شد. حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی در مورخه 4 شهریور 1396 طی مصاحبه ای اعلام کرد: حدود 3.9 درصد از مجموع شکایت‌ های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در سال ۹۵ در حوزه تلفن همراه و 8.7 درصد در حوزه ثابت و به طور میانگین در هر دو حوزه حدود ۷ درصد مربوط به ارائه خدمات اینترنت بوده و در چهار بخش تحویل ترافیک کمتر از مقدار فروخته شده، تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گرانفروشی و تعرفه خدمات در این سامانه ثبت شده است. جدول تعداد شکایات درج شده در سامانه ۱۹۵ به تفکیک اپراتورهایی که بیش از ۲۰ شکایت در مورد کم فروشی در خدمات اینترنت داشته ‌اند.
اما شیوه های کم فروشی شرکت های اینترنتی به چه صورت می باشد؟
یکی از شیوه های کم فروشی شرکت های اینترنتی به این صورت است که باید هر گیگ را برابر با 1024 مگابایت در نظر بگیرند، اما هنگامی که این شرکت ها به کاربران اینترنتی، حجم می فروشند هر گیگ را 1000 مگابایت در نظر می گیرند یعنی در هر گیگ، 24 مگابایت کمتر می فروشند. شیوه دیگر به سرعت اینترنت باز می گردد. شرکت های اینترنتی هر گیگا بایت اینترنت را باید 3600 تومان به فروش برسانند اما برای رقابت سعی می کنند کمتر از این قیمت به کاربران بفروشند و این کم فروشی را در سرعت اینترنت جبران نمایند! یعنی شرکت اینترنتی که مثلاً بسته اینترنتی را به اسم 8 مگابایت سرعت دانلود فروخته است، گاهی اوقات سرعت دانلود را به 1 مگابایت می رساند. شیوه سوم به دانلود فایل ها مربوط است. کاربر فایلی را به حجم 100 مگابایت دانلود می کند اما شرکت های اینترنتی 105 مگابایت از بسته کاربر بابت دانلود آن فایل کم می کنند.
با توجه به شکایات مردم پیرامون کم فروشی برخی شرکت های اینترنتی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور رسیدگی به آن را صادر کرد. نتایج بررسی ها نشان داد که در برخی موارد حق با مردم بوده است و برخی شرکت های اینترنتی در این زمینه تخلفاتی را انجام داده اند. آذری جهرمی طی مصاحبه ای اعلام کرد که ابعاد دیگر این تخلفات و احقاق حقوق کاربران در دست پیگیری است.
در بند الف ماده 58 قانون نظام صنفی، مجازات هایی برای کم فروشان در نظر گرفته شده است. طبق این قانون، کم فروش در مرتبه اول، علاوه بر جبران خسارت، به جریمه ای معادل دو برابر مبلغ کم فروشی محکوم خواهد شد. چنانچه این تخلف تکرار شود، متخلف دفعه دوم به نصب تابلو و تعطیلی اجباری ۱۰ روزه و دفعه سوم، به نصب تابلو و تعطیلی اجباری ۴ ماهه، علاوه بر جبران خسارت و پرداخت دو برابری کم فروشی به عنوان جریمه، محکوم خواهد شد.
حال باید منظر ماند و دید که با محرض شدن این تخلفات چه برخوردی با شرکت های متخلف صورت خواهد گرفت و ضرر و زیانی را که کاربران از کم فروشی این شرکت ها متحمل شده اند، چگونه جبران خواهد شد.
منبع: تابناک