تبیان، دستیار زندگی

چگونه از اوقات فراغت جوانی استفاده کنیم؟

ایام جوانی به سرعت سپری خواهد شد و دیگر بار باز نمی گردد. جوان باید طوری برنامه خویش را تنظیم نماید که از اوقات فراغت خود به نفع سازندگی روحی و روانی خویش بهره گیرد و برای تشکیل خانواده و ترتیب فرزند در آینده، آمادگی لازم را به دست آورد؛ باید قدر فرصت ها و ایام پر ارزش جوانی را بداند و آن را بیهوده هدر ندهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوقات فراغت، جوانی، برنامه ریزی، مطالعه، استعداد های فکری، تفریح، خانواده ایرانی، جوان، کتاب، آنچه یک جوان باید بداند
حضرت علی(ع) می فرماید: پیش از آن که پیری ات فرا برسد از جوانی خود استفاده کن.
و نیز می فرماید: کسی که وقت خود را به کسالت و بیهودگی صرف کند، به خوشبختی نمی رسد. جوان باید در زندگی اش برنامه و نظم داشته باشد، تا اوفاتش چراگاه و سوسه هاس شیطانی نگردد.
او باید از تفریح و ورزش برای سالم سازی بدن در جهت پرورش روح استفاده کند، زیرا تفریح سالم، انسان را از ملالت کارهای یکنواخت زندگی، رهایی می بخشد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: فرح و شادمانی باعث وجد و نشاط روح می شود.
متاسفانه بعضی از جوانان ما نمی دانند چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند؛ گاهی در خلال ایام تعطیلی و فراغت، مرتکب معصیت و گناه می شوند و دست به کارهای ناشایست می زنند و در نتیجه، موجبات کسالت و پشیمانی خود و دیگران از فراهم می سازند.بنابراین جوان می تواند قسمتی از فرصتهای خود را پس از مطالعه دروس، به ورزش و نیز فعالیتهای فکری و هنری با دوستان خوب اختصاص دهد. موارد زیر برای اوقات فراعت پیشنهاد می گردد: - از نرمش و حرکات سبک به طور مرتب و روزانه و یا هفته ای یک بار از ورزشهای نیمه سنگین استفاده نماید. باید در انجام آنها برنامه ای وجود داشته باشد و از فرصتها استفاده شایسته ای به عمل آید. 
- هر جوانی باید استعدادهای ذوقی خود را نیز شناسایی کند و پرادختن به خیاطی، طراحی و دوزندگی، گلدوزی، قالی بافی و ملیله دوزی، آشپزی و غیره که می توان پس از خستگی از مطالعه، پاره ای از فرصتهای مرده را که معمولا بلا استفاده باقی می ماند، اختصاص به این قبیل امور تفننی داد و در عین حال از آن، بهره جست.
پرادختن به امور ذوقی از این جهت، اهمیت دارد که اولا: بر توانایی انسان می افزاید. ثانیا: سبب تلطیف روح او می شود و زندگی را از حالت خشک و بی روح، خارج ساخته و شخصیت انسان به صورت چند بعدی (نه یک بعدی) رشد می یابد.
- در مطالعه باید علاوه بر کتب درسی به افزایش اطلاعات عمومی و فراگیری قرائت قرآن و تجوید و زبانهای خارجی و کتابهای مفید در زمینه های اعتقادی، اخلاقی، ادبی، تاریخی و سیاسی نیز توجه داشت و در زمینه های مختلف بر اطلاعات خود افزود تا وسعت دید پیدا نمود.
- پاره ای از مهارتهای فنی و عملی نیز در زندگی، مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانی با استفاده از اوقات فراغت به فراگیری آنها پرادخت، از قبیل: دوزندگی و برش پارچه و لباس و آشپزی و درست کردن غذا و شیرینی که دختر جوان را برای زندگی آینده، آماده می سازد.
پس باید در زندگی، برنامه ریزی همه جانبه کرد و به پرورش استعدادهای فکری، ذوقی، هنری، علمی پرداخت تا دیدی واقع بینانه پیدا کرده و شخصیتی جامع به دست آورده و به کمال انسانی نزدیک شود.
منبع : کتاب آنچه یک جون باید بداند - بتول و ضا فرهادیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.