تبیان، دستیار زندگی

کاربرد نانو کپسول در جلوگیری و کنترل آفات - جلسه اول

كاربرد بی رویه حشره كش های شیمیایی با طیف وسیع، سبب از بین رفتن حشرات مفید، بروز مقاومت در آفات، از بین رفتن گیاهان و سایر پیا مدهای نا مطلوب زیست محیطی گردیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش پروژه های دانش آموزی - الهام گارسچی

اهداف جلسه:
·آشنایی با راه های مبارزه با آفات گیاهی
·آشنایی با نانو فناوری
·آشنایی با آفت کش ها در محصولات کشاورزی
·آشنایی با نانو ذرات برای مدیریت آفات

وسایل مورد نیاز:
·کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
كاربرد بی رویه حشره كش های شیمیایی با طیف وسیع، سبب از بین رفتن حشرات مفید، بروز مقاومت در آفات، از بین رفتن گیاهان و سایر پیا مدهای نا مطلوب زیست محیطی گردیده است. بدین منظور تصمیم گرفتیم روی کاربرد نانو کپسول در کنترل آفات و تولید آفت کش گیاهی بررسی انجام دهیم در دهه اخیر، سمیت اسانس های گیاهی استخراج شده از گیاهان دارویی روی آفات مورد توجه قرار گرفته است.
کاربرد نانو کپسول
1-1 نانو فناوری
فناوری نانو واژه ای است کلی که به تمام فناوری های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق میشود. معمولا منظور از مقیاس نانوابعادی در حدود  nm 1 تا nm  100. واژه فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توآیو در سال ١٩٧٤ بر زبان ها جاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که تلورانس ابعادی آنها در حد نانومتر می باشد، به کار برد.
کاربرد نانو کپسول
نانو، فناوری ای است که از کنش ها و واکنش هایی که در سطح اتم اتفاق می افتد منشاء گرفته و به تعبیر دقیقتر، نانوتکنولوژی، انقلابی جدید برای همه علوم در آینده می باشد. طرفداران زمین پاك بر اینکه نانوتکنولوژی ممکن است در بعضی از زمینه ها بازده هایی را داشته باشد، تاکید دارند. نانوتکنولوژی فناوری جدیدی است که تمام علوم را تحت تاثیرخود قرار خواهد داد. این تکنولوژی قادر به بهبود وضعیت های موجود در اکثر علوم است و فرصت هایی برای تولید محصولات جدید فراهم خواهد ساخت. در واقع نانو مهندسی در سطح اتم و یا گروهی از اتم هاست.یک رشته جدید نیست، بلکه یک رویکرد جدید در تمام رشته هاست. این علم توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید برای در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی با استفاده از خواصی که در آن سطوح ظاهر می شود را دارد. نانوتکنولوژی یک تکنولوژی نوظهور چندمنظوره است. انتظار می رود که به وسیله جایگزینی و نفوذ در مواد و تکنولوژی های موجود تاثیرات گسترده ای بر جامعه داشته باشد . یک نانومتر هزار میلیونیوم متر است که معمولاً در این شرایط مواد ویژگی های جدیدی را به دست می آورند. نانو تکنولوژی طراحی، توصیف، تولید و کاربرد ساختارها، وسایل و سیستم هایی است که مستلزم این است که شکل و اندازه شان در مقیاس نانو باشد. این علم در کنار بیوتکنولوژی، فناوری هسته ای و فناوری اطلاعات به عنوان تکنولوژی قرن 21 محسوب می شود و توانسته است سایر علوم را تحت تاثیر خود قرار دهد.
کاربرد نانو کپسول
1-2 راه های مبارزه با آفات گیاهی
یکی از راه های اصلی مبارزه با آفات گیاهی استفاده از آفت کش ها و سموم است. اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل معایب بسیار آنها همچون تاثیر بر حشرات گرده فشان، آثار سوء بر سلامت انسان، آسیب رسانیدن به نظام های زیستی و غیره در بسیاری از نقاط دنیا محدود شده است. یکی از راه های رفع این مشکل استفاده از سموم هوشمند در ابعاد نانو است. این سموم دارای یک کد مولکولی هستند که این اجازه را به آنها می دهد تا در گیاه حرکت کرده و به قسمتی که مورد حمله آفت یا گیاه قرار گرفته است، بروند. سپس آنجا آزاد شده و آفت را از بین ببرند. از طرفی این سموم قادر به خود تنظیمی هستند.
کاربرد نانو کپسول
گفتنی است، استفاده ازسموم عمدتاً در زمانی صورت می گیرد که علائم آفت همچون تغییررنگ برگ ها و اندام گیاهی قابل مشاهده باشند، در نتیجه با سریعترین اقدامات هم مقداری از محصول از بین می رود. نانو حسگرهای زیستی ابزارهایی هستند که به کمک آنها می توان در همان مراحل ابتدایی ورود بیماری آنها را شناسایی و در نتیجه برای کنترل آنها اقدام نمود. نانو حسگرها شامل ترکیبات زیستی همچون یک سلول، آنزیم و یا آنتی بادی متصل به یک مبدل انرژی هستند و قادرند تغییرات ایجاد شده در محیط اطراف خود را گزارش کنند. این گزارش توسط سیگنال هایی که مبدل انرژی متناسب با مقدار آلودگی تولید می کند، توسط گیرنده ها دریافت می شوند.
کاربرد نانو کپسول
1-2 آفت کش ها در محصولات کشاورزی
حفاظت از محصولات کشاورزی در مقابل هجوم آفات مورد توجه دولت، کشاورزان و افراد متخصص در این زمینه است. از دیرباز تا کنون، آفت کش های مصنوعی برای کنترل آفات مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، خطرات زیست محیطی آفت کش ها، مانند بروز مقاومت آفات به سموم مصنوعی، سمیت آنها برای انسان، پستانداران و حشرات مفید تمایل به استفاده از سموم کم خطر را افزایش داده است. سموم مبتنی بر میکرو و نانومواد از
فرمولاسیون های جدیدی هستند که به تازگی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سموم شیمیایی مصنوعی در نظر گرفته شده اند.
کاربرد نانو کپسول
تولید فرمولاسیون آفت کش ها در مقیاس نانو به طور مؤثری باعث حفاظت آنها در مقابل عوامل تخریبی محیطی مانند دما، باران، امواج ماورای بنفش، نور و غیره شده، با افزایش سرعت انحلال سموم در آب و رهایش کنترل شده ماده مؤثر آفت کش ها تأثیر این سموم را افزایش داده و باعث بهینه سازی مصرف سموم میگردد. تحقیقات اندکی در زمینه تولید و استفاده از میکرو و نانو آفت کش های فرموله شده برای کنترل آفات انجام شده است. نانو ذرات دارای سطح به حجم بیشتری نسبت به میکرو ذرات بوده که باعث افزایش سطح فعال و رهایش کنترل شده آنها میشود.  همچنین، مزیت دیگر نانومتری بودن ذرات این است که این تر یکبات باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان و سایر پستانداران نشده و سریع از جریان بدن خارج می شوند.
کاربرد نانو کپسول
1-3 نانو ذرات برای مدیریت آفات
برخی از نانو ذرات فلزی، غیرفلزی و اکسید فلزی دارای اثر حشره کشی هستند، مانند آلومینای نانو ساختار که به عنوان حشره کش تولید شده و سمیت آن علیه برخی آفات محصولات انباری به ثبت رسیده است. در تحقیق دیگری اثر حشره کشی نانونقره، نانوکادمیوم سولفید و نانوتیتانیوم دی اکسید، روی کرم برگ خوار پنبه ثابت و بیان شد که این نانو ذرات می توانند برای کنترل انتخابی این آفت مهم استفاده شوند. به این ترتیب که نانو ذرات مزبور به طور مؤثری به سلول های میکروبی لارو حشره هجوم آورده و باعث تغییر شکل و سپس مرگ لاروها می شوند. نانو ذرات نقره علاوه برخاصیت حشره کشی دارای فعالیت ضدقارچی نیز هستند و می تواند باعث کنترل بیماری سفیدک پودری در خیار و کدو تنبل، گونه های قارچ و بیماری آنتراکنوز فلفل گردد. این نانو ذرات با مهار رشد هیف قارچ و جوانه زنی کنیدی باعث کنترل بیماری هایی می شوند.
کاربرد نانو کپسول
گزارش شده است که لارو پشه عامل بیماری های عفونی نیز به طور مؤثری با استفاده از نانو ذرات نقره کنترل می شود. نانو گوگرد نیز باعث مهار تولید هاگ و رشد قارچ های بیماریزای گیاهی معرفی شده است. این نانو ذرات باعث کنترل قارچ های بیماریزای گیاهی مانند قارچ عامل سوختگی زودرس و بیماری پژمردگی فوزاریومی و قارچ مسئول بیماری لکه سیاه سیب، می شوند. نانو ذرات سیلیس غیرمتبلور چربی دوست در کنترل آفت انباری شپشه آرد مؤثر بودند. سمیت حشره کشی نانوسیلیس نیز روی برخی از گونه های پشه که ناقل بیماری های انسان هستند به اثبات رسیده است.
کاربرد نانو کپسول
تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد آفت کش ها و انواع آنها تحقیق و بررسی نمایید و مطالب خود را دسته بندی کنید.
تکلیف2: آیا تاکنون درباره آفت کش هایی که برای محصولات کشاورزی استفاده می شود فکر کرده اید؟ استفاده از این آفت کش ها چه معایبی می تواند داشته باشد؟
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب "اصول کنترل آفات گیاهی" را مطالعه نمایید.
کاربرد نانو کپسول

تنظیم: زینب شاه مرادی