تبیان، دستیار زندگی

شكست ما، تقصیر کیست؟!

عامل موفقیت و پیروزی داشتن روحیه مثبت در زندگی است و این‌كه انتظار نداشته باشید همیشه اوضاع آن‌طور كه شما دوست دارید پیش برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکستف ناامیدی، کودک،مسولیت پذیری، سرزش کردن، خوشبختی، زندگی، خانواده ایرانی، مهارت های زندگی، موفقیت، شکست، تفکر
«من نگران نیستم از اینكه شما شكست بخورید، تمام وحشت من این است كه بعد از شكست دوباره آغاز كنید» آبراهام لینكلن

شكست، یكی از حلقه‌های زنجیره زندگی را تشكیل می‌دهد و هر كودكی قبل از اینكه بتواند بدود، بارها زمین می‌خورد و زندگی هیچ‌كس بدون شكست و موفقیت نمی‌گذرد. هر آدم زنده‌ای حق دارد اشتباه كند و شكست بخورد. اغلب ما در چیزهای كوچكی مثل رژیم گرفتن، سحرخیز بودن، اجرای تصمیمات سال جدید، كنترل خشم و... شكست می‌خوریم و گاه حتی در چیزهای بزرگ‌تر مثل غلبه بر اعتیاد، ازدواج و كار نیز شكست را تجربه می‌كنیم و متاسفانه بعضی وقت‌ها، شكست و ناكامی تمام زندگی ما را مختل می‌سازد. غافل از اینكه زندگی مثل طنابی روی زمین است كه هر جای آن را بگیریم، می‌توانیم آن را بلند كنیم. هر موقعیت و شرایطی كه برای فرد پیش بیاید، چنانچه آگاهانه با آن روبرو شود، موجب رشد و پیشرفت خواهد شد و در مقابل هر شكستی، فرد احتیاج به گذشت زمان، صبوری و حفظ امید و انرژی دارد. برای غلبه بر شكست راه‌های زیادی هست. از جمله:

شكست را بپذیریم
عده‌ای، همیشه شكست خود را پنهان می‌كنند. یا به دنبال مقصری می‌گردند تا گناه شكست خود را به گردن او بیندازند. در حالی‌كه باید شكست را پذیرا بود. چون در هر شكست پیام‌هایی برای پیروزی بعدی نهفته است و فقط كسانی پیروز می‌شوند كه نگرش مثبت به هستی داشته باشند و در زندگی هرگز احساس نكنند به بن‌بست رسیده‌اند.

شكست را طبیعی ببینید
همه شكست‌ را می‌شناسند و بارها آن را تجربه كرده‌اند. هیچ‌كدام از ما، تنها فرد بر روی زمین نیستیم كه شكست خورده‌ایم. انسان‌های قبل از ما نیز شكست خورده‌اند و بعد از ما هم كسانی شكسته را تجربه خواهند كرد. مهم این است كه به هنگام مواجه شدن با شكست چه عكس‌العملی نشان بدهیم. اگر واكنش ما منفی باشد، منجر به اعمالی غیرمنطقی می‌شود كه هم به خودمان، هم دیگران آسیب می‌رساند و اگر واكنش مثبت باشد منتهی به اعمالی منطقی خواهد شد كه موجب آرامش خودمان و اطرافیان می‌شود.

مسئولیت‌پذیر باشیم
واكنش اولیه هر فرد به هنگام مواجه شدن با ناكامی، سرزنش دیگران و مقصر دانستن عوامل خارجی است، اما حقیقت این است كه شكست‌ها به‌ندرت تقصیر دیگران است و در هر شكست باید خود را بیش از دیگران مسئول دانسته و بپذیریم آنچه انجام شده كار خودمان بوده. «اگر تیر ما به هدف نخورد، نباید گناه را به گردن هدف بیندازیم، بلكه باید كار و روش خود را اصلاح كنیم. افراد موفق هرگز خود را قربانی عوامل بیرونی نمی‌بینند و باید باور داشت توفیق زندگی هر شخص تابع میزان مسئولیت‌پذیری خود او است.

از كاه كوه نسازید
هرگز ضعف‌ها را بزرگ جلوه ندهید، هر حادثه ناخوشایند را یك شكست بزرگ تلقی نكنید و به محض هر اتفاق كوچكی تمام پل‌های پشت سرتان را شكسته نبینید. نه در اشتباهات خود مبالغه كنید و نه جنبه‌های مثبت زندگی را هیچ و پوچ بدانید.

فراموش كنید
زندگی با تمام پستی‌ها و بلندی‌هایش زیباست. شیرینی موفقیت را كسی می‌چشد كه تلخی شكست را احساس كرده باشد. زمان در حال گذر است و هیچ چیز پایدار و همیشگی نیست. باورهای انسان شكل‌دهنده رفتار او است. خود را دوست بدارید و برای خود و لحظات عمرتان ارزش قایل شوید، هرگز خود را دست‌كم نگیرید، شكست دیروز را فراموش كنید و بدون اینكه به پشت سر خود بنگرید، از امروز آغاز كنید. در قاموس زندگی یك فرد معتقد به قدرت الهی‌، شكست هرگز معنا ندارد.

هرگز ناامید نشوید
ناامیدی در یك روز یا یك هفته خلاصه نمی‌شود، بلكه ناامیدی هر روز به روز بعد ختم می‌شود. ناامیدی یعنی دست كشیدن از زندگی و بی‌ارزش شمردن هزاران نعمت دیگر. دو چیز در دنیا وجود ندارد یكی بدبخت مطلق و دیگری خوشبخت مطلق. همه چیز نسبی است. به یاد داشته باشید عامل موفقیت و پیروزی داشتن روحیه مثبت در زندگی است و این‌كه انتظار نداشته باشید همیشه اوضاع آن‌طور كه شما دوست دارید پیش برود.

منبع : مجله خانواده
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.