شبهه عقیل هاشمی به شیعیان

یکی از امامان را معرفی کنید که روز عاشورا با پوشیدن لباس مشکی صرف و توزیع غذاهای متنوع در حسینیه ها سپری میکردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نذری امام حسین
پاسخ شبهه:

1⃣در مورد عزاداری برای امام حسین علیه السلام توسط امامان:
ما در گذشته در این مورد مفصلا بحث کرده ایم که می توانید به پیام های گذشته ما مراجعه کنید.

شیخ صدوق از امام رضا چنین روایت می کند:
"روز مصیبت حسین ( عاشورا) پلک چشم ما را زخم کرده است واشک مارا جاری کرده است وعزیز ما را در کربلا خوار کرده اند وسبب غم واندوه ما شدند پس برای مصیبت حسین باید گریه وعزاداری کرد چرا که گریه بر مصایب او کفاره گناهان بزرگ است. پدرم وقتی ماه محرم می شود، خندان دیده نمی شد وغم واندوه بر او چیره می شد تا آنکه ده روز از محرم سپری می شد و وقتی روز دهم محرم می شد آن روز روز حزن ومصیبت وگریه وعزاداری او بود ومی گفت امروز روزی است که حسین را کشتند"

امالی،صدوق،مجلس 27 رقم 2

بحار الانوار،ج44 ص284


2⃣مشروعیت پوشیدن لباس مشکی در عزادای حسین علیه السلام:

مرحوم علامه مجلسی روایت می کند:

"هنگامی که حسین به شهادت رسید زنان بنی هاشم لباس های سیاه وخشن پوشیدند"

بحار الانوار،ج45 ص188

3⃣ودر برخی روایات آمده است که هنگامی که براثر خطبه های آتشین امام سجاد وحضرت زینب یزید به خاندان هاشمی اجازه دادعزاداری کنند آنان لباس سیاه برتن کردند وبه مدت هفت روز عزاداری کردند

مستدرک الوسایل،ج3 ص327

4⃣ابن ابی الحدید روایت می کند:
"حسن در سوگ علی ( علیهما السلام) جامه های سیاه بر تن کرد وبا همین جامه به میان مردم آمد وبرای انان خطبه خواند"

شرح نهج البلاغه،ج16 ص22

5⃣با توجه به همین روایات ایت الله العظمی مکارم می فرماید:

"با توجه به اینکه لباس مشکی سبب تعظیم شعائر می گردد کراهت آن تحت الشعاع قرار گرفته ورنگ استحباب به خود می گیرد"

احکام عزاداری،ص56

6⃣میرزای نوری صاحب مستدرک می گوید:
"با توجه به این اخبار نتیجه میشود بر عدم کراهت پوشش سیاه یا رجحان آن در عزادای اباعبدالله "

مستدرک الوسایل،ج3 ص328

7⃣روشن است که با اثبات مشروعیت واستحباب پوشیدن لباس سیاه در عزادای امام حسین دیگر نیازی نیست که حتما بگوییم در صورتی پوشیدن لباس مشکی استحباب دارد که در روایتی آمده باشد که امامان شیعه روز عاشورا پیراهن مشکی به تن می کردند.
زیرا طبق تعریف علمای شیعه وسنی بدعت چیزی است که بعد از پیامبر حادث شود ونص وروایت به خصوص برای آن نباشد وداخل در عمومات نیز نباشد

بحار الانوار،ج74 ص202

فتح الباری،ج17 ص9

8⃣پوشیدن لباس مشکی مصداق عزاداری کردن ومحزون بودن برای مصایب اهل بیت است که خود آنان دستور به عزاداری کردن داده اند واز آنجایی که عزاداری مستحب است، پوشش لباس مشکی نیز رنگ استحباب به خود می گیرد

بحار الانوار،ج44 ص278 به بعد

وسایل الشیعه،ج14 ص500 به بعد

9⃣اما درمورد اطعام ونذری دادن در ایام محرم خصوصا روز عاشورا:

در روایات فراوانی آمده است که یکی از اموری که بسیار ثواب دارد اطعام کردن مومنین می باشد

وسایل الشیعه،ج24 ص287 باب 26
مستدرک الوسایل،ج16 ص250


🔟شیعیان طبق این روایات در ایام محرم وروز عاشورا مومنین را اطعام می کنند وثواب آن را برای امام حسین وسایر اهل بیت قرار دهند؟ایا این مشکلی دارد؟

1⃣1⃣با این توضیح وتعریفی که از بدعت داشتیم استحباب ومشروعیت این اطعام ها ثابت شد دیگر نیازی نداریم که حتما ثابت کنیم امامان در روز عاشورا دیگران را اطعام می کرده اند واین گونه در خواست ها وبهانه ها فرقی با بهانه های بنی اسرائیلی ندارد



منبع : کانال قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.