تبیان، دستیار زندگی

ساخت دستگاه ایمن رهرو (پلیس هوشمند) - جلسه ششم

با مطالعه و بررسی های ارایه شده توسط سازمان هواشناسی در روز های اخیر در استان های پر جمعیت آلودگی هوا روبه افزایش است و خطر های جانی را به دنبال دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش پروژه های دانش آموزی - الهام گارسچی

اهداف جلسه:
·آشنایی با نحوه ساخت دستگاه ایمن رهرو
·آشنایی با قطعات به کار برده در مدار در دستگاه ایمن رهرو
·آشنایی با قطعات اصلی در دستگاه ایمن رهرو

وسایل مورد نیاز:
·باتری
·کلید
·مقاومت
·خازن
·ترانزیستور
·دیود
·رگولاتور
·ماژول
·ال سی دی

مقدمه
یکی از مهم ترین و موثر ترین عواملی که در آلودگی هوا  نقش دارد تردد بی رویه اتومبیل هاست و موجب ترافیک های سنگین  می شود با این حال راه حل هایی برای جلوگیری از آلودگی هوا  عرضه شده است مانند طرح زوج و فرد  طرح ترافیک و .......
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
دستگاه ایمن رهرو نکته ی مثبتی برای اتومبیل هایی که در پشت خودروهایی با شاسی بلند قرار میگیرند را شامل میشود که در هنگام وقوع خطر در اتومبیل های جلوتر  با روشن شدن فلشر ها ی اتومبیل جلویی  راننده اطلاع پیدا میکند و سرعت خود را کاهش می دهد و از عواقب بعدی جلوگیری می کند.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
6-1 قطعات به کار برده در مدار در دستگاه ایمن رهرو
ترانزیسیتور:
ترانزیستور یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی و یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود. یک ترانزیستور در ساختار خود دارای پیوندهای نوع N ونوع P می‌باشد.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ترانزیستورهای جدید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: ترانزیستورهای اتصال دوقطبی (BJT) و ترانزیستورهای اثر میدان .(FET) اعمال جریان در BJTها و ولتاژ در FETها بین ورودی و ترمینال مشترک، میزان رسانایی بین خروجی و ترمینال مشترک را افزایش می‌دهد، از اینرو سبب کنترل جریان بین آنها می‌شود. مشخصات ترانزیستورها به نوع آن بستگی دارد.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
در حقیقت ترانزیستور قطعه ای است که جریان الکتریکی را قطع و وصل میکند با جریان کمی در بیس میتواند جریان زیادی را قطع و وصل کند.

دیود:
دیود نام‌های دیگر: دوقطبی الکتریکی و یکسوساز. قطعه ای الکترونیکی است که دارای دو سر می‌باشد. دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد (در این حالت، مقاومت دیود ایده‌آل، صفر است) و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت بسیار بالایی (در حدّ بی نهایت) نشان می‌دهد. این خاصیّت دیود، باعث شده بود تا در سال‌های اولیه ساخت این قطعه الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود. در حال حاضر، رایج‌ترین گونه دیود از بلور مادّه‌های نیمه هادی ساخته می‌شود. دیود را از اتصال دو نیم‌رسانا از نوع P و N می‌سازند. به پایه ای که به نیمه هادی N متصل است «کاتد» و به پایه ای که به نیمه هادی نوع P متصل است «آند» گفته می‌شود. لامپ‌های خلأ که نخستین دیودها بودند، امروزه فقط در فنّاوری‌هایی که در ولتاژ بالا کار می‌کنند استفاده می‌شوند. دیود، اولین قطعه تولید شده با نیمه هادی‌ ها است.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
مهم‌ترین کاربرد دیود، عبور جریان در یک جهت و ممانعت در برابر گذر جریان در جهت مخالف است. درنتیجه می‌توان به دیود مثل یک شیر الکتریکی یکطرفه نگاه کرد. این ویژگی دیود برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می‌شود.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
رگولاتور:
رگولاتور به معنای تثبیت کننده ی ولتاژ است. یک تنظیم کننده خطی یا رگولاتور خطی، روشی برای تأمین ولتاژ ثابت است. مقاومت داخلی رگولاتور متناسب با مقاومت بار تغییر می‌کند و در نتیجه ولتاژ ثابتی در خروجی بدست می‌آید. المان تنظیم کننده ولتاژ طوری طراحی می‌شود که مانند یک مقاومت متغیر عمل کرده و به طور پیوسته یک مدار تقسیم ولتاژ را به منظور تأمین ولتاژ خروجی ثابت، تنظیم کند و همواره اختلاف ولتاژ بین ورودی و خروجی مدار را به صورت حرارت تلف کند. در مقابل، تنظیم کننده‌های سوئیچینگ، از یک المان فعال که در حالت روشن و خاموش کار می‌کند استفاده می‌کند و ولتاژ خروجی یک مقدار متوسط است.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)

در تنظیم کننده‌های خطی به علت اینکه ولتاژ رگوله شده همیشه باید از ولتاژ ورودی کمتر باشد لذا بهره این سیستم محدود است و همواره به دلیل افت ولتاژ در این رگولاتورها، باید ولتاژ ورودی از ولتاژ خروجی بیشتر باشد.
در مدار ما از   708S استفاده شده است.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ماژول:
ماژول در حقیقت مجموعه قطعات در یک مدار که یک کار خاصی انجام میدهند که انواع آن را نام می بریم.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ماژول قطب نما:
قطعه ای است که جهت اندازه گیری مغناطیسی شمال ،جنوب ،شرق، غرب را به صورت داده های 1 و 0 برای خروجی ارسال می کند.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ماژول GCM:  
قطعه ای که پیام را هم ارسال میکند و هم دریافت میکند. که در این دستگاه شامل پلاک خودرو و شماره گواهینامه است.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ماژول جی پی اس :
ماژول جی پی اس در حقیقت قطعه ای به عنوان مقعیت یاب جغرافیایی است که برای یافتن خودرو در این دستگاه از آن استفاده می شود.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ماژول RF:
قطعه ایی که اطلاعات ورودی و خروجی را از طریق امواج رادیویی ارسال و دریافت می کند.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)
ال سی دی:
ال سی دی نمایشگر اطلاعات دیجیتال می باشد که به صورت عدد و حروف نمایش می دهد.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)

تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه ایمن رهرو تحقیق و بررسی نمایید و مطالب خود را دسته بندی کنید.
تکلیف2: با توجه به وسایل مورد نیاز این درس، هر کدام از این وسایل را تهیه نمایید و درباره ی هرکدام اطلاعات کافی بدست آورید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب "دائره المعارف قطعات الکترونیک " را مطالعه نمایید.
ساخت دستگاه ایمن رهرو ( پلیس هوشمند)


تنظیم: زینب شاه مرادی