تبیان، دستیار زندگی

همراه با مسافران اربعین

امسال علاوه بر رقم بالای مبالغ اخذ شده جهت ویزا و بیمه و خدمات دیگر، کم لطفی در گران کردن وسائل حمل و نقل و خدمات هلال احمر، افزون بر مشکلات زائران اربعین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اربعین
یک هفته مانده به اربعین ، در ایران شور برپا می شود و قلب شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) با هر ضربان، لحظه شماری می کند تا گام های زائرش را به خیل عاشقان پباده نظام حسین (ع) برساند. زائران با انبانی از آرزو و عشق و امید؛ خود را به کاروان اسیران کربلا می رسانند تا بگویند :قدم در قدمگاه تان نهادیم  تا تداوم دهنده راهتان و در انتظار منتقم آل محمد(ص)  باشیم.

مشکلات و موانع راه

هر ساله مسئولین و شهروندان شهرهای مرزی عراق و  ایران، در دو سوی مرزها سعی و تلاش می کنند تا این پیاده روی حماسه ساز و بی نظیر در نهایت سلامت آرامش برگزار شود. اما علیرغم مشکلاتی که پیش روی زائران قرار دارد و هر ساله با آن ها دست و پنجه نرم میکنند تا به این سفر معنوی مشرف شوند، تلاش متولیان امر در جهت کاهش این موانع، کافی بنظر نمی رسد.
امسال علاوه بر رقم بالای مبالغ اخذ شده جهت ویزا و بیمه و خدمات دیگر،  کم لطفی در گران کردن وسائل حمل و نقل و خدمات هلال احمر،  افزون بر مشکلات شده است.
کمبود آب، مشکلات تغذیه و اسکان در اربعین ۹۶ در مرز مهران جدی است و قطعا با توجه به پیش‌بینی تردد سه میلیون زائر در این مرز، نیاز به امکانات و زیرساخت‌های بیشتری وجود دارد.
 مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور به عتبات عالیات شناخته می‌شود، طی سه سال گذشته بیشترین حجم تردد زوار در ایام اربعین از این مرز انجام‌شده است.
معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات،با اشاره به امکان استفاده رایگان زائران از اینترنت وای فای در مرزها، از تلاش برای رفع نقاط کور ارتباطی خبر داد.

امسال هم پیش‌بینی‌شده بیش از سه میلیون نفر از این مرز وارد خاک کشور عراق شوند، این آمار یعنی حدود ۷۰ درصد ترددها در ایام اربعین از این مرز صورت می‌گیرد اما این میزان تردد با امکانات و زیرساخت‌های ایلام به‌عنوان کوچک‌ترین استان کشور همخوانی ندارد.
کمبودها در بحث آب، تغذیه و اسکان یکی از مهم‌ترین مباحثی است که طی سال‌های گذشته در مرز مهران وجود داشته و با توجه به اینکه تنها دو ماه به اربعین ۹۶ باقی‌مانده به نظر می رسد که امسال هم این مشکلات وجود خواهد داشت.

زائران بدون ویزا

در این میان مراجعه زائران بدون ویزا به مرز مهران به معضلات و کمبودهای امکانات زیرساختی، اسکان و تغذیه دامن می‌زند. افراد بدون ویزا حتماً توجه داشته باشند که حضور آن‌ها باعث می‌شود خدمات‌رسانی به زائرانی که از پیش برنامه‌ریزی و ویزای خود را دریافت کرده‌اند، به‌کندی صورت گیرد.
کنسولگری عراق در کرمانشاه هم به بهانه بالا رفتن درخواست ها، صدور ویزای اربعین را متوقف کرده است. عراقی ها اعلام کرده اند که ۶ هزار پاسپورت برای صدور ویزا را دریافت کرده اند و به دلیل کمبود نیرو پاسپورت جدیدی را تا اطلاع ثانوی دریافت نمی کنند. با اینکه سازمان حج و زیارت کرمانشاه در اختیار قراردادن نیرو و امکانات کمکی را پیشنهاد داده اما کنسولگری عراق حاضر به پذیرش این کمک نشده است! دفاتر خدمات زیارتی خواستار ورود استانداری کرمانشاه به موضوع برای جلوگیری از ایجاد بحران دپو شدن زایران پشت مرزهای کرمانشاه شده اند.

کمبود خدمات

علاوه بر خدمات‌رسانی در بخش تغذیه و اسکان، کمبود سرویس‌های بهداشتی از معضلات جدی در مرز می باشد، هرچند اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما کافی به نظر نمی‌رسد. همچنین کمبود مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی، نمازخانه، مساجد و.... از دیگر مشکلات در این زمینه است.
یکی از مهم‌ترین مشکلات در مهران که پارسال وجود داشت بحث آب‌رسانی بود که امسال برای حل این مشکل برنامه‌ریزی‌شده است. با همکاری وزارت نیرو یک کارخانه آب بسته‌بندی در مرز مهران راه اندازی شده و ظرفیت آب‌رسانی به مرز مهران به ۲.۵ میلیون لیتر در شبانه‌روز افزایش‌ می‌یابد، مشکلات پایانه مرزی مهران نیز شناسایی‌شده و در بحث سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مشکلات آن حل شده است.
با این شرایط به نظر می‌رسد خیز اولیه از سوی مسئولان استانی برای ایجاد تسهیلات در مرز مهران برداشته‌شده است ولی باید دید بعد از ۲ ماه این عزم تا چه حد در رفع مشکلات مرزی که پذیرای ۳ میلیون زائر است مؤثر بوده و زائران با چه میزان از رضایت از این خط مرزی عبور کرده و دوباره به موطن خود بازخواهند گشت.
کی از مهم‌ترین مشکلات در مهران که پارسال وجود داشت بحث آب‌رسانی بود که امسال برای حل این مشکل برنامه‌ریزی‌شده است. با همکاری وزارت نیرو یک کارخانه آب بسته‌بندی در مرز مهران راه اندازی شده و ظرفیت آب‌رسانی به مرز مهران به ۲.۵ میلیون لیتر در شبانه‌روز افزایش‌ می‌یابد،

در خصوص فروش بلیط هواپیما هم قرارها بر این بود که از 13 تا 22 آبان قیمت بلیت‌ها بر اساس نرخ مصوب به فروش برسد، بر همین مبنا قیمت بلیت تهران - بغداد 1 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده بود اما برخی از دفاتر مسافرتی از این قیمت ها عدول کرده‌‌اند.برخی شهروندان نیز عنوان کردند که با مراجعه به آژانس مسافرتی تقاضای بلیت سفر برای اربعین را داشتند اما در کمال تعجب اعلام کردند که یا بلیت موجود نیست و یا  نرخ بلیت 1 میلیون 200 هزار تومانی مصوب را یک میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام کرده اند، که پس از اصرار متقاضیان یکباره سهمیه باز می‌شود اما نه برای خرید سیستمی بلکه برای خرید با قیمت بالاتر و اصطلاحا چارتری!  اینگونه است که فرد متقاضی در می یابد هزینه تهیه بلیت را باید افزایش دهد.

سائر خدمات

معاون طرح و توسعه و فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات،با اشاره به امکان استفاده رایگان زائران از اینترنت وای فای در مرزها، از تلاش برای رفع نقاط کور ارتباطی خبر داد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن هم با اشاره به اینکه۱۸۰۰ مرکز معتبر برای فروش بلیت قطار اربعین تعیین‌شده است، از افزایش۲۱ درصدی ظرفیت صندلی‌ها در ایام اربعین امسال خبر داد.

سخن پایانی

امیدواریم با به پایان رسیدن ایام پرشکوه اربعین، شاهد رضایتمندی زائران عزیز از ارائه خدمات از سوی مسئولین باشیم. چراکه میهمان نوازان اربعین، مردم مهربان وخونگرم ایران در این سوی مرز و عاشقان حسینی در آن سوی مرز، به خوبی از عهده پذیرایی زائزان بر می آیند.
منابع: مهر/ تسنیم