تبیان، دستیار زندگی

محدودیت های مالی سرعت اجرای طرح ها را كاهش می دهد

وزیرآموزش و پرورش گفت: محدودیت های مالی سرعت اجرای طرح ها را كاهش می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
محدودیت های مالی سرعت اجرای طرح ها را كاهش می دهد
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز سید محمد بطحایی درجمع شركت كنندگان در دوره آموزش تامین مدرس راهبران برنامه تعالی مدیریت مدرسه در باشگاه فرهنگیان تهران با اشاره هدف؛ مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت، اظهاركرد: چنانكه در اسناد بالادستی و در دست نوشته‌های صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و هم چنین براساس تجربه گذشته، مشاده می‌كنیم پیشكسوتان آموزش و پرورش در هر دوره ای با واژه‌های مختلف، برای تحقق مدرسه محوری تلاش كرده‌اند .
وی افزود: علیرغم هم تلاش هایی كه پس از انقلاب در قالب طرح های مختلف صورت گرفته است هم چنان با تحقق هدف‌، مدرسه كانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله زیادی داریم و آخرین طرحی كه از 3 سال قبل توسط همكاران در حال اجراست طرح تعالی مدیریت مدرسه است .
وزیرآموزش و پرورش تصریح كرد: اینكه می گوییم مدرسه باید مرجعیت داشته باشد بدان معناست كه تمام تصمیمات از جمله آموزش و پرورش، مالی و نیروی انسانی در داخل خود مدرسه اتخاذ و عملیاتی شود حال آنكه امروز شاهد آن هستیم كه 85 درصد تصمیمات مربوط به مدارس در حوزه های ستادی و ادارات مناطق اتخاذ و جهت اجرایی شدن به مدارس ابلاغ می شود .
وی ادامه داد: محوریت‌های مالی سرعت اجرای طرح ها را كاهش می دهد اما علی رغم وجود این مشكل در سال تحصیلی جاری تلاش كردیم 3 برنامه را در راستای مدرسه محوری اجرایی كنیم .
بطحایی ارتقای شایستگی مدیران مدارس را اولین برنامه در سال تحصیلی جاری برشمرد و عنوان كرد: ارتقای مستمر سطح دانش و توانمندی های مدیران علاوه بر كمك به اجرای تعالی مدیریت مدرسه، شایستگی مدیران را نیز محقق می سازد .  
وی افزود: عدم شایستگی های لازم مدیران یكی از عوامل شكست طرح های مدرسه محوری از اوایل دهه 60 تا كنون بوده است، بنابر این اگر امروز شایستگی مدیران به صورت مستمر ارتقا نیابد طرح های امروزی نیز با شكست مواجه می شود.
عضو كابینه تدبیر و امید، تفویض اختیار به مدارس را دومین برنامه در سال تحصیلی جاری در مدارس برشمرد و خاطرنشان كرد: وقتی سخن از مدرسه به عنوان كانون اصلی تعلیم و تربیت می گوییم بدان معناست كه نقش ادارات و مناطق در حوزه ستادی در مدارس كمرنگ شود و تمركز زدایی به معنای واقعی محقق شود.
وی ادامه داد:  طراحی نظام كنترل كیفیت و استقرار آن در مدرسه را سومین برنامه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری در مدارس است. این سامانه قادر است همواره پیشرفت و یا پسرفت برنامه را در سطح منطقه، استان و كشور بیان كند.
وزیرآموزش و پرورش گفت: انجام هر تغییرآن هم در عرصه تعلیم و تربیت همواره با مقاومت برخی افراد مواجه است به عنوان مثال سال قبل بخش نامه‌ای با موضوع تفویض اختیار با 26 بند مصوب و به مدارس ابلاغ شد كه با مقاومت شدید برخی مواجه شد و درگذر زمان نیز دستخوش تغییرات شد به طوری كه امروزه تنها 10 بند از 26 بند آن بخش نامه در مدارس اجرایی می شود. بطحایی در پایان یادآور شد: امیدوارم با استقرار طرح نظام كنترل و سنجش كیفیت در مدارس مدرسه محوری به معنای واقعی محقق شود.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش