تبیان، دستیار زندگی

الزام صدا و سیما به تبلیغ آموزشگاه‌ های مجاز

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی از منع ادامه فعالیت مراکز آموزشی غیر مجاز و متخلف خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
الزام صداوسیما به تبلیغ آموزشگاه‌های مجاز
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایسنا، مجتبی زینی‌وند درباره روند نظارت بر آموزشگاه‌ها و موسسات کنکور اظهارکرد: با توجه به تبصره 1 ماده 2 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی، تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر 20 سال و مراکز آموزش پیش دبستانی ( به استناد مصوبه 422 شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه 699 شورای عالی آموزش وپرورش) وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: طبق آیین‌نامه‌های ارسال شده به استان‌ها در خصوص نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیر دولتی، هر استان موظف است سالی دوبار از عملکرد مراکز غیردولتی بازدید کرده و گزارش بازدیدهای خود را از طریق استان به شورای نظارت مرکزی ارسال کند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مراکز بدون اخذ مجوز از آموزش وپرورش یا سایر نهادهای مربوط، فعالیت می‌کنند که برای شناسایی این مراکز متکی به گزارشات مردمی و شورای هماهنگی موسسان مراکز غیر دولتی هستیم گفت: بیشترین تخلف در زمینه اخذ شهریه غیر متعارف و گزاف مربوط به آموزشگاه‌های غیر مجاز فاقد مجوز تاسیس از وزارت آموزش وپرورش است.
زینی‌وند افزود: با تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی در مجلس شورای اسلامی در سال 1395 خوشبختانه مراکز آموزشی از اقتدار بیشتری برخوردار شدند و همانند مدارس غیر دولتی دارای نماینده در  مجمع عمومی موسسان مراکز آموزشی شده‌اند که انتخاب  نماینده مراکز غیر دولتی در استان‌ها  توسط موسسان مراکز غیر دولتی صورت می‌گیرد و پس از تایید شورای نظارت مرکزی این مجمع  فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه تعیین شهریه مراکزی که زیر نظر آموزش وپرورش فعالیت می‌کنند براساس ماده 15 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی بر اساس نوع آموزشگاه و دوره تحصیلی و سایر امکانات حداکثر تا سقف نرخ تورم ابلاغ شده است گفت: ادارات کل می‌ توانند بر اساس امتیاز کسب شده آموزشگاه و طبق فرم‌های نظارتی شهریه را تا درصدی نیز افزایش دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص برخورد با مراکز آموزشی متخلف وغیرمجاز اظهارکرد: پس ازگزارش شورای نظارت مرکزی و اثبات تخلف و غیرمجاز بودن مراکز آموزشی با هماهنگی نیروی انتظامی نسبت به توقف و پلمپ این مراکز اقدام می‌شود
زینی‌ وند در خصوص شهریه مراکز آموزشی تحت نظارت آموزش و پرورش گفت: طبق ماده 18 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی، کلیه درآمدها و هزینه‌های مدارس و مراکز غیر دولتی در دفاتر رسمی ثبت و مورد بازرسی آموزش وپرورش قرار می‌گیرد. همچنین تراز مالی این مدارس و مراکز همه ساله توسط مدیر مدرسه یا مرکز تنظیم و پس از تصویب موسسان جهت رسیدگی و تایید نهایی به اداره آموزش و پرورش و اداره امور اقتصادی و دارایی ارائه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغات مراکز آموزشی حتما باید با مجوز آموزش و پرورش صورت گیرد عنوان کرد: کلیه آموزشگاه‌ها طبق بخشنامه‌های ارسالی مطلع هستند که نباید از تبلیغات کاذب برای جذب دانش آموزان استفاده کنند و این تخلف به ندرت در آموزشگاه‌های دارای مجوز از آموزش وپرورش رخ می‌دهد. براساس ماده 7 مصوبه 483 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 80، صدا و سیما فقط به پخش تبلیغات مراکز و موسسات آموزشی مجاز هستند که از  آموزش و پرورش مجوز فعالیت و تبلیغ داشته باشند.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش