تبیان، دستیار زندگی

داستان یک تغییر چهره

درباره 9 گریم متفاوت بازیگران زن در سینما و تلویزیون ایران. این گزارش به مناسبت اکران «خفه گی» تدوین شده که الناز شاکردوست در آن گریمی متفاوت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الناز شاکردوست

الناز شاکردوست/ خفه گی


نامش به طور رسمی با «گل یخ» کیومرث پوراحمد سر زبان ها افتاد اما الناز شاکردوست با «اینجا ... آخر دنیا» ساخته بازیگری را تجربه کرده بود. بعد از آن هر آن چه بازی کرد تجاری بودند تا این که بازی اش در فیلم «باد در علفزار می پیچید» به چشم سخن پسندها آمد. فیلم اما با تاخیر اکران شد و در گیشه شکست خورد. شاکردوست بعد از آن های خوبی نداشت. او در بیست و یک فیلم سینمایی بازی کرد که غالبا متعلق به سینمای بدنه هستند.سال 1395 فریدون جیرانی نقش اول فیلمش «خفگی» را به شاکردوست سپرد و تصویری دیگر از این بازیگر ارائه کرد.حالا با یک شاکردوست کاملا متفاوت روبرو هستیم: چهره اش به هم ریخته، بازی اش سرد است و پر از سکون. شاکردوست نمونه کامل یک دختر بور و کک و مکی است. موها، ابروها و حتی مژه‌هایش از زردی به بی‌رنگی شباهت دارد. در تاریکی فیلم چشمانش هیچ فروغی ندارد و حتی روشنتر از همیشه به نظر می‌رسد.  او در همین مرحله نمانده و خوب بازی می کند ؛ دوران پوست اندازی شاکردوست فرا رسیده.

فاطمه معتمدآریا/ گیلانه و پریناز


معتمد آریا در گیلانه، نقش زنی شمالی و رنج کشیده را داشت و سنش سالها بالاتر از خودش به نظر می‌رسید. علاوه بر چین و چروک‌های روی صورت و پیشانی، چانه‌اش به جلو متمایل شده بود و دندان‌هایش بزرگتر از آنچه هست به نظر می‌رسید. او طوری گریم شده بود که در نگاه اول بشود به رنج موجود در صورتش پی برد. در فیلم پریناز گریمی اغراق شده داشت. با ابروهایی پیوسته، پرپشت و سیاه رنگ و صورتی که انگار هیچوقت اصلاح نشده است. او قرار بود در سیمای زنی متعصب و دور از جامعه معرفی شود.

 گلاب آدینه/ روسری آبی و وقتی همه خواب بودند


کبوتر فیلم روسری آبی، زنی میانسال با چهره‌ای مردانه بود که به خاطر خشونت چهره و موهایی که مثل ته‌ریش مردانه، در صورت داشت، بسیار زشت به نظر می‌رسید. این ظاهر در تقابل با روحیه مهربانی که در کل فیلم داشت کاملا در تضاد بود. کاراکتر کبوتر با اینکه نقش اصلی فیلم نبود اما بسیار مورد توجه قرار گرفت. گلاب آدینه در وقتی همه خواب بودند، گریم یک پیرزن بسیار مسن را داشت با موهای سفید و صورتی لاغر که که دیگر توانی برا صحبت کردن ندارد. صورتش پر از چین و چروک بود و گونه‌هایش کاملا محو شده بود.

مهتاب کرامتی/ بیست


کریم کرامتی در فیلم بیست اغرتر از حد معمول به نظر می رسید. صورتی بسیار شکننده و پر از لک داشت. انگار مدتهاست زیر نور خورشید بوده و پوست صورتش سوخته است. فک بالایی صورتش بیرون‌تر از حد معمول به نظر می‌رسید، گونه‌هایش کاملا محو شده بود و با موهای وز شده، نقش یک زن تنها و بی‌پناه و نیازمند را بازی می‌کرد. کرامتی چند سال بعد در فیلم «عصر یخبندان» هم با گریم یک زن معتاد و لاغر که پای چشمانش گود افتاده ظاهر شد. مهتاب کرامتی برای این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را از جشنواره بیست و هفتم فجر گرفت.


آزیتا حاجیان/ دزد عروسکها، ساعت شنی


در دزد عروسکها، نقش یک عجوزه بدترکیب را داشت. گریم صورتش آنقدر اغراق‌شده بود که در نگاه اول نمی‌شد حس کرد که آزیتا حاجیان این نقش را بازی میکند. شاید اگر رنگ چشمهایش تغییر میکرد اصلا قابل تشخیص نبود. او با صورتی لاغر، دماغ بسیار بزرگ و چانه جلو آمده و خال سیاهرنگ روی صورت، کاملا شبیه تصویر خیالی جادوگرهای قصه‌ها شده بود. در ساعت شنی، حاجیان نقش یک زن مرد نما را داشت. زنی به اسم مش دریا که با ظاهری مردانه و ته ریش و ابروهایی پرپشت و سیاه، در سطح شهر می‌گشت تا کسی ردی از او پیدا نکند.

شبنم مقدمی/سقوط یک فرشته و ابله


بهرام بهرامیان علاقه زیادی به گریم‌های شدید روی صورت بازیگرانش دارد. در سقوط یک فرشته هم شبنم مقدمی در نقش پریچهر، با ظاهری کاملا متفاوت بازی کرد. دندانهای بالای او بزرگتر از حد معمول بود و وقتی می‌خندید، کاملا به چشم می‌آمد. چهره‌اش آفتاب سوخته بود و کاملا بیرنگ و رو به نظر می‌رسید. او باید تصویری از یک زن رنج کشیده و تنها که جایی برای سر کردن ندارد به نمایش می گذاشت. در سریال ابله، مقدمی، با گریم یک زن ثروتمند بالا شهری معرفی شد. عبدالله اسکندری حالتی برای صورتش طراحی کرده بود که انگار بینی‌اش را عمل جراحی کرده و حالا کاملا سربالا شده.   

 ویشکا آسایش/ ورود آقایان ممنوع


گرچه در «امام علی(ع)» و «ساحره»، گریم‌های زیادی روی صورتش داشت اما در «ورود آقایان ممنوع » اولین بار بود که چهره‌اش تا این حد متفاوت به نظر می‌رسید. چهره او در نگاه اول خنده‌دار بود و مخاطبان می‌توانسند صرفا از روی تصویر حدس بزنند با چه فیلمی روبه‌رو هستند. ابروهای نامرتب و پرپشت در کنار صورتی پر از مو و خط اخمی بسیار عمیق بین ابروها همگی باعث شده بود بتواند کاملا در قالب یک مدیر بداخلاق و عصبانی درست ظاهر شود. از یک جایی به بعد، زمانی که احساس کرد مورد توجه آقای جبلی قرار گرفته، سرخی گونه هم به این گریم اضافه شد. ویشکا آسایش برای نقش کاملا متفاوت خانم دارابی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گرفت.

پانته‌آ پناهی‌ها/ نفس


پانته‌آ پناهی‌ها در سن 38 سالگی نقش یک زن 80 ساله روستایی را بازی کرد. گریم طوری بود که او را با صورت آفتاب سوخته به تصویر می‌کشید. دور چشم‌هایش پر از چین و چروک. او دندانهایی کاملا زرد و پوسیده داشت زیر چشمهایش به خاطر مداومت در کشیدن سرمه، سیاه شده بود. برخلاف گریمهایی اینچنین که معمولا اغراق شده به نظر می‌رسند، چهره پناهی‌ها به هیچ عنوان غلو نداشت و مخاطبان او را در این سن و سال می‌پذیرفتند. البته بخش مهمی از جذابیت چهره، به حرکات صورت خود پناهی‌ها برمیگشت که یک جورهایی مکمل گریم بود.

مهناز افشار/ نهنگ عنبر


مهناز افشار در فیلم نهنگ عنبر، نمونه یک دختر در دهه شصت بود: ابروهای پرپشت بهم پیوسته و پشت لب پرمو و صورتی پر از جوش‌های چرکی. موهای جلوی صورتش هم مانند جوانان دهه شصتی، به صورت کاکل درست شده بود و سایر عناصر چهره‌اش را تکمیل می‌کرد.
منابع: هفت صبح/ تبیان